´Intrapreneurship´ stimuleert jong ondernemerschap.
Wereldwijd schreeuwen digitale ondernemingen als Meltwater om jong talent. Daarom heeft Amsterdam zijn StartupDelta en daarom heeft Meltwater (social) media intelligence zelf maar liefst zeven internationale SHACK15-broedplaatsen opgericht: plaatsen waar talent, ondernemerschap en kapitaal elkaar ontmoeten.
Maar bedrijven en starters kunnen ook van elkaar profiteren door intern ondernemerschap te stimuleren: neem ZZP ers weer op de loonlijst en maak er ´intrapreneurs´ van. Vijf Toptips waar iedereen van groeit. Innovatie en groei vragen om jonge ondernemers die de fasen ´stand up – start up – scale up´ doorlopen. Amsterdam heeft er alle ingrediënten voor in huis. Maar ideeën blijven er vaak ideeën, start ups sneuvelen regelmatig en geslaagde scale ups vertrekken te vaak naar Silicon Valley.
Silicon Valley heeft natuurlijk iets magisch, maar kijk ook eens naar Nederland, naar Amsterdam in het bijzonder. Als Silicon Valley het recept voor succes in handen heeft, dan beschikken we hier ruimschoots over de meeste ingrediënten. Onder het motto ´stand up – start up – scale up´, is StartupDelta daarom het Nederlandse initiatief om de krachten onder de juiste omstandigheden te bundelen, tot voor kort onder aanvoering van Neelie Kroes.
Wat Amsterdam en Nederland bieden, is een mooie lijst: strategische locatie; internationaal ondernemingsklimaat; goede infrastructuur; gunstig belastingklimaat; meertalige medewerkers; creatieve, innovatieve omgeving; goede kwaliteit van leven; en een ´connected´ startup-ecosysteem, bijvoorbeeld in de vorm van StartupDelta. Zelfs Silicon Valley scoort op deze punten soms minder. Ondanks al die assets vliegen veel scale-ups toch uit, zoals 3D Hubs, Adyen, Elastic Search en Blendle. Daar staat een lijst van internationale namen tegenover die graag naar Nederland zijn gekomen, maar die zijn al een fase verder, zoals Adlogica, Blackboard, Cisco, Cognizant, Fox, IPsoft, MTV, NetApp, Netflix, Shutterstock, Softlayer, Sonos, Tesla, Uber en Viacom.
Niet alleen om fiscale redenen trekt Nederland. Ook ´s werelds grootste internetknooppunt Amsterdam Internet Exchange (AMS-IX) trekt grote hosters aan, zoals Facebook, Google en Microsoft. We hebben geen Stanford University, maar Amsterdam alleen al, heeft al twee universiteiten, diverse HBO´s en het Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions (AMS), met daarachter stuwende krachten als MIT, TU Delft, Wageningen University & Research, Cisco en IBM.
De juiste ingrediënten en omstandigheden, bieden kans op versnelling van de groei. De potentie is voelbaar. Het succes van het StartupFest Europe 2015 – een initiatief van Jim Stolze, gesteund door Prins Constantijn en met Apple´s Tim Cook als grote ster – kan de voorbode voor een doorbraak zijn.
Cultuur
De magische mix van Silicon Valley bestaat uit kennis, kapitaal en cultuur. Nederland heeft veel in huis, maar ergens tussen stand up, start up en scale up, gaat het nog vaak mis. Het idee is dat bestaande Nederlandse bedrijven als katalysator kunnen fungeren om de StartupDelta een succes te maken. Met name eigentijdse, digitale bedrijven kunnen ZZP-ers ook de voedingsbodem bieden van kennis, kapitaal en cultuur, waarop hun jong talent opbloeit.
Er is een heel aantal manieren waarop we de ondernemende mentaliteit binnen bedrijven kunnen stimuleren. Kennis en kapitaal is er meestal wel voorhanden. Maar juist het creëren van een energieke en inspirerende cultuur zorgt voor innovatie en ondernemerschap, en levert de ‘intrapreneurs’ op die we zoeken.
Intrapreneurs
Intrapreneurs zijn de waardevolle leidinggevenden en medewerkers die hun rol binnen het bedrijf combineren met vaardigheden die essentieel zijn voor het ondernemerschap. Bedrijven kunnen die ondernemersgeest op vele manieren stimuleren en ervan profiteren. Ik geef Vijf Toptips om het intrapreneurship te stimuleren en ontwikkelen:
1. Stimuleer ontmoetingen
Gedraag je als een start up – en blijf dat doen. Start ups gedijen door het ontwikkelen van relaties in de markt. Ze gaan eropuit om potentiële klanten te ontmoeten, inkopers en partners te spreken om feedback op alle onderdelen van hun bedrijfsmodel te krijgen. In ons Amsterdamse kantoor zijn we overtuigd van het belang van ontmoetingen en zorgen we dat we veel buiten de deur zijn, want daar gebeurt het. Zo weten we wat onze klanten en partners bezighoudt en weten we wat de concurrentie doet.
2. Stimuleer initiatieven
Echte intrapreneurs omarmen (technologische) vernieuwingen, lossen problemen op en zoeken altijd verbeteringen. Hun focus en vastberadenheid zorgt voor een continue stroom van innovaties die de ontwikkeling van nieuwe diensten en producten versnelt. Moedig dat aan, bied de middelen en laat duizend bloemen bloeien. Een aantal ideeën zal in schoonheid ten onder gaan. Maar het gaat om de keren dat het raak is en er een beter aanbod uitrolt voor nieuwe en bestaande markten.
3. Opleiding, opleiding, opleiding
Een lerende cultuur is essentieel. Zorg voor voldoende (digitale) opleiding en ontwikkeling. Externe opleidingen, maar ook interne, met regelmatige Webinars door senior executives en trainingen door afdelingen over hun deskundigheid, leerervaringen en aanbod. Webinars zijn ook goed voor klanten, voor de binding en voor een beter begrip van het (vernieuwde) aanbod. De ontwikkelingen gaan snel: voortdurend leren en groeien is noodzakelijk en houdt de focus en het doel scherp.
4. Voorbeeldfiguren
Stel de intrapreneurs en hun projecten centraal in het beleid en bij het leidinggeven. Opleiding, ontwikkeling en middelen moeten dáárheen waar de vernieuwing en het ondernemerschap zit. Aandacht en waardering geven dan vleugels. Intrapreneurs kunnen er niet genoeg van krijgen en anderen willen dat ook. Een sterke en zichtbare focus op intrapreneurs en hun projecten, trekt de gehele bedrijfscultuur in de juiste richting en is een stevige stimulans. Een ondernemende cultuur werkt als een magneet op de talenten die we zoeken en ondersteunt HRM.
5. Goed voorbeeld doet goed volgen
Intrapreneurship begint bij de leiding. Meltwater zelf bijvoorbeeld, is ontstaan in de digitale wereld en bouwt daaraan mee. Dan is het niet genoeg om alleen bevoegdheden te geven (empowerment), initiatieven te stimuleren en een lerende omgeving te bieden. Onze seniors moeten ook volledig op de hoogte zijn van de laatste technologische ontwikkelingen en overtuigd zijn van de waarde van nieuwigheden. Zij zijn de belangrijkste ambassadeurs van wat we doen en bieden. Onze intrapreneurs bouwen aan de wereld die we hen voorspiegelen en voorleven. Misschien is wel het belangrijkst dat we onze intrapreneurs aanmoedigen om onze missie te verwezenlijken.
Ecosysteem
Natuurlijk verliezen we ook talent van eigen kweek. Dat is de chemie: we profiteren van bijvoorbeeld de StartupDelta, het digitale ecosysteem waar Amsterdam het hart van is, én dragen eraan bij. Ook internationaal vissen we niet alleen naar jong talent, maar zorgen we ook voor de kweekvijver. Dat doen we met onze SHACK15´s.
SHACK15
Meltwater is de initiatiefnemer achter de internationale SHACK15 ´Data Science Hub´s´. Het zijn zeven laagdrempelige, relaxte ´broedplaatsen´ waar datascience-talent kan werken, elkaar kan ontmoeten en versterken, en waar het kan worden gevonden door kapitaalverstrekkers. Meltwater SHACK15´s zijn er nu in al in Berlijn, Londen, New York, San Francisco, Singapore, Stockholm en Sydney.
Werving en Selectie
CV´s en motivaties lichten we door op kenmerken die wijzen op de houding en mentaliteit van een intrapreneur. Tijdens onze sollicitaties, stellen we kietelende plaagvragen waarvan het antwoord om ondernemerschap vraagt. Onder de streep telt dat onze intrapreneurs moeten bijdragen aan de Meltwater bedrijfscultuur en aan een gezonde groei.
Bedrijven moeten mee veranderen met de snelheid van de technologie. Dat kan alleen door ´Forever Young´ te blijven, dankzij de intrapreneurs die je weet te vinden en te binden!
Over Meltwater
Meltwater helpt bedrijven beter geïnformeerd zakelijke beslissingen te nemen, gebaseerd op ´Outside Insight´. Meer dan 23.000 bedrijven gebruiken het Meltwater media intelligence-platform om bovenop de miljarden online conversaties te kunnen zitten, er relevante inzichten uit te halen en ze te gebruiken om hun merk te bewaken en de concurrentie voor te blijven. Vanuit 50 kantoren op 6 continenten, biedt Meltwater een persoonlijke, wereldwijde dienstverlening op basis van plaatselijke ervaring.
De Meltwater Entrepreneurial School of Technology (MEST), is een nonprofit-organisatie die aan de wieg wil staan van nieuwe generaties met jonge ondernemers.