Er spelen grote veranderingen in de wereld van recruitment. Steeds meer organisaties zetten recruitment hoog op de prioriteitenlijst en daarmee wordt het vinden van goed talent voor jouw recruitment team steeds moeilijker.
Ook wordt er steeds meer technologie ontwikkelt om het recruitment proces te verbeteren met software en automatisering. Zelfs A.I. en machine learning worden hiervoor ingezet.
Welke impact hebben deze veranderingen op recruitment teams en hoe zorg je ervoor dat jouw team klaar is om met de toekomst mee te groeien?
Het is tijd om naast het aannemen van recruiters ook verder te kijken. Ook andere functies gaan een rol spelen in jouw recruitment team en hoe sneller je daarmee begint, hoe succesvoller jouw recruitment team zal zijn in de komende periode.
Dus, waar moet je beginnen? Wij zetten de verschillende rollen die voor jouw recruitment team essentieel zijn op een rijtje.
1. Software-savvy recruiters en recruitment teams
Het recruitmentvak en de rol van recruiter blijft voorlopig enorm relevant. Software gaat een steeds belangrijkere rol spelen in het automatiseren van activiteiten, maar de recruiter zal in ieder geval de komende jaren nog goed zitten.
Het is wel het geval dat software de recruiter steeds meer gaat helpen en ondersteunen, waardoor het steeds belangrijker wordt om slim met deze technologie om te gaan. Hiermee gaan de beste recruiters het verschil maken.
Jouw recruitment team heeft dus goede recruiters nodig die begrijpen hoe belangrijk technologie is en enthousiast worden van nieuwe software!
2. De marketing & communicatie specialist
De overeenkomsten tussen marketing en recruitment zijn op veel plekken terug te vinden. Of we nu praten over employer branding, de candidate journey, social media of advertenties die recruiters plaatsen. In enorm veel recruitment activiteiten wordt kennis uit marketing toegepast.
In de toekomst wordt de invloed van marketing alleen maar groter. Of het nu gaat over sterke social media posts, opvallende advertenties of de perfecte vacaturetekst, marketing en communicatie speelt een enorme rol.
Het wordt voor recruitment teams steeds belangrijker (en tegelijk ook moeilijker) om de aandacht van kandidaten te trekken, waardoor het hebben van een marketing & communicatie specialist strategisch een slimme keuze is.
De juiste marketing en communicatie strategie vanuit jouw recruitment team kan zo nét het verschil maken waardoor je de aandacht van kandidaten weet te trekken. En zoals we eerder al zeiden: hoe eerder je hiermee begint, hoe beter.
3. Een data analist die kan presenteren
Een data analist, gaat dat niet te ver voor een recruitment team?
De toekomst van recruitment (en business) draait om data. De juiste data verzamelen en, nog belangrijker, de juiste conclusies trekken uit die data, wordt met de dag belangrijker.
Het grote probleem van data is dat het ongestructureerd en niet gemoduleerd is. Kortom, zonder juiste interpretatie is het niets waard of heeft het zelfs een negatief effect op het proces.
Een data analist heeft de vaardigheden om data op de juiste manier te categoriseren en verzamelen. Zo wordt het bruikbaar en vormt het de leidraad waar je jouw recruitment strategie op kan aanpassen.
Voor dit laatste is het belangrijk dat jouw data analist niet alleen technisch erg sterk is, maar ook weet hoe je deze technische kennis van data op zo’n manier presenteert dat de anderen in jouw team dit ook begrijpen.
4. Een (web)designer met social skills
Goed zijn in recruitment betekent uniek zijn en daarvoor is creativiteit nodig. Een designer brengt deze creativiteit mee in het team en kan mooie content maken, duidelijke afbeeldingen illustreren en met vormgeving enorm veel waarde toevoegen.
Of het nu gaat om het vormgeven van webpagina’s, vacatures, social media posts, banners, advertenties of offline materiaal, een designer kan het op de juiste manier vormgeven.
Deze kennis is nodig binnen het recruitment team om als organisatie nog vaker op te vallen en de aandacht van kandidaten te trekken.
De designer zal daarom veel samen werken met de recruiters en de marketing & communicatie specialist, en is nodig om altijd relatief snel en efficiënt over goede vormgeving te beschikken. Onderschat niet hoe vaak je dit nodig hebt!
Lees ook: Hoe je in zeven stappen met talent pooling begint
5. De generalist die netwerken als tweede naam heeft en iedereen kan verbinden
De bovenstaande functies zijn uiteenlopend en benodigen allemaal een specifiek specialisme. Hoe meer technologie en software een rol gaan spelen in ons dagelijkse leven, hoe specialistischer deze rollen zullen worden.
Daarom is het belangrijk dat er in ieder geval één generalist in het team zit, die van alle disciplines nét genoeg begrijpt om alle collega’s te blijven verbinden.
Een team dat allemaal met de koppen dezelfde kant op kijkt is veel waard, dus deze generalist is onmisbaar. Zonder de verbindende factor werkt iedere collega aan zijn of haar eigen eiland, maar mist het grote geheel. De generalist zorgt dus voor een goede samenwerking en kan daarmee ook direct als leider functioneren.
Het helpt als deze professional sterk is in netwerken en goed weet hoe de interne politiek van de organisatie en de externe markt in elkaar zit. Een sterke netwerker krijgt dingen voor elkaar en dat draagt bij aan de prestaties en mogelijkheden van het team!
Conclusie: is jouw recruitment team future-proof?
Nu is een goed moment om eens rond te kijken binnen jouw team en organisatie om te kijken of deze vaardigheden en specialismen op dit moment vertegenwoordigd zijn.
We snappen dat het hebben van een data analist misschien nog ver gaat, maar door nu al met data aan de slag te gaan en hiermee te groeien zorg je wel dat je voorbereid bent op de toekomst.
In een wereld waar technologie steeds meer tot de kern doordringt en sneller ontwikkelt, zien we ook dat veranderingen steeds sneller gaan. Dan is het wel lekker als je voorloopt op de huidige situatie in plaats van achter de feiten aanloopt.