De Job Value Proposition, oftewel JVP, laat jouw ideale kandidaat zien dat jouw open vacature dé perfecte baan is. Misschien ben je al bekend met de Employer Value Proposition, wat een rol speelt bij employer branding. Waar je met een goede EVP laat zien waarom een kandidaat onderdeel wil worden van jouw organisatie, laat een JVP zien waarom een kandidaat specifiek voor deze functie wil gaan.
Kortom, de JVP is het volledige pakket van redenen waarom een baan interessant is voor de perfecte kandidaat. Uiteindelijk is deze JVP het totaal van alle voordelen waar een kandidaat van profiteert zodra hij/zij start in deze functie.
Het bepalen van de JVP
De job value proposition kan je niet zomaar bedenken. Sterker nog, deze bestaat al zodra er een nieuwe positie ontstaat. Wat je wel kan doen, is de JVP duidelijk in kaart brengen. “Waarde” is namelijk relatief en voor iedereen anders. Sommige werknemers zullen erg blij zijn met de nieuwste smartphone van de zaak, maar anderen geven hier veel minder om.
Om deze reden is het belangrijk dat je een duidelijk beeld hebt van jouw doelgroep, omdat je dan kan focussen op de JVP van jouw baan richting die specifieke doelgroep.
Duidelijk in kaart brengen wat jouw doelgroep is wordt makkelijker door middel van ‘candidate persona’s‘. Als je niet bekend bent met candidate persona’s, klik dan op de link. Beamery schreef er een goede, duidelijke blog over. Kort samengevat zijn candidate persona’s een representatie van jouw ideale kandidaat. Deze persona’s kan je zelf creëren door als team te brainstormen, onderzoek te doen en te sparren over wie het meest succesvol zou zijn in de rol
Het communiceren van de JVP
Nadat je jouw doelgroep in kaart hebt gebracht en weet op welke candidate persona je gericht bent, weet je ook wat de waarde is voor de perfecte kandidaat. Nu is het belangrijk dat je deze waarde op een leuke, begrijpelijke en overtuigende manier naar die perfecte kandidaat communiceert.
Één van de meest relevante plekken om de JVP te communiceren is de vacaturetekst. Als tijdens het lezen van de vacaturetekst compleet duidelijk wordt dat de meest relevante kandidaat een bijzonder goede JVP krijgt, zal deze sneller geïnteresseerd raken en uiteindelijk ook eerder solliciteren. Naast de vacaturetekst is de JVP ook in te zetten tijdens netwerkevents, presentaties, één-op-één gesprekken en in allerlei andere situaties waar jij je als recruiter in bevindt. Een term als JVP klinkt interessant, maar uiteindelijk staat het gelijk aan alle redenen voor jouw perfecte kandidaat om voor jouw baan te kiezen.
In alle bovenstaande situaties is het belangrijk dat je gericht blijft op de kandidaat. Vertel dus niet hoe goed jouw organisatie is, maar juist wat de voordelen zijn van deze specifieke baan voor de kandidaat. Gebruik vaak het woord “jij” en denk constant vanuit het perspectief van de kandidaat. Hierbij kan je slim gebruik maken van de bekende push & pull-factoren die een rol spelen bij jouw doelgroep. Het aanspreken van deze factoren kan je ook helpen bij het benaderen en overtuigen van latent werkzoekenden. Hieronder hebben we een aantal belangrijke elementen op een rij gezet:
Ruimte voor persoonlijke ontwikkeling
Werksfeer / bedrijfscultuur
Werk-privé balans
Verantwoordelijkheden & werkzaamheden
Hierarchie
Overtuigend overkomen met bewijs
Het communiceren van de JVP valt en staat met overtuigingskracht. Jij kan van alles beweren over hoe geweldig de baan is, maar als jouw perfecte kandidaat er niets van gelooft blijft het daarbij. Dat wil jij als recruiter voorkomen, dus is het belangrijk dat je duidelijk maakt dat je eerlijk en transparant bent over de JVP van jouw functie.
Dit doe je met concreet, praktisch bewijs waarmee je bewijst dat je eerlijk en transparant bent over de waarde die jouw perfecte kandidaat krijgt door jouw baan. Laat collega’s over hun ervaringen schrijven, maak een leuk filmpje waarin je een gemiddelde werkdag laat zien of vertel over dat ene leuke moment waar alle collega’s het nog steeds over hebben. Op deze manier geef je een eerlijk beeld dat overtuigend overkomt.
Conclusie
Jouw JVP zorgt ervoor dat jij niet alleen jouw perfecte kandidaat vindt, maar dat jouw perfecte kandidaat ook zijn/haar perfecte baan vindt. Door duidelijk aan te geven hoe jouw doelgroep plezier en waarde haalt uit jouw baan, maak je jouw vacature interessant. Zo spreek je jouw perfecte kandidaat beter aan op zijn/haar behoefte en kiezen kandidaten bewuster voor jouw functie.