Krijg je van je werkgever de mogelijkheid om thuis te werken, dan raden wij je aan om die met beide handen te grijpen. Er kleven zoveel voordelen aan thuiswerken, dat de nadelen er nauwelijks tegenop wegen: je bent geen reistijd meer kwijt, je kunt meer tijd bij je partner of gezin doorbrengen, je hoeft je niet meer op te tutten en bij veel werkgevers mag je ook je eigen werkuren plannen. Vaak beginnen werknemers thuis te werken op basis van een proefperiode. Blijken zowel de baas als jij tevreden over de resultaten in deze periode, dan mag je er langer mee doorgaan of zelfs nóg meer uren thuis (of in de lokale koffietent, of vanaf je vakantiebestemming) draaien. Eén van de factoren die jouw thuiswerk-succes kan maken of breken, is de mate waarin je erin slaagt werk en privé gescheiden te houden.
Als je thuis werkt, is het makkelijk om tussen de afwas en spelen met de kinderen door wat mails te versturen. En wanneer je aan het werk bent, kun je best even opstaan om de was op te hangen, toch? Maar het feit dat het kan, wil nog niet zeggen dat het goed of slim is. Het gevaar ontstaat dat zowel jouw werk (je productiviteit) als jouw privéleven (je gezin) er onder lijdt als die twee zo dicht bij elkaar liggen. We geven je hieronder enkele tips om maximaal aanwezig te zijn – of je nu aan het werk bent of daarmee klaar bent.
Richt jouw thuiskantoor in
Heb je nog geen eigen werkplek ingericht, maar klus je aan de keukentafel? Maak er dan werk van om één van de kamers in je huis tot jouw thuiskantoor om te bouwen. Lukt dat niet, dan zou je er een hoekje in jouw slaapkamer aan kunnen wijden. Zelfs als de ruimte heel krap is, is er vast wel ruimte voor een klaptafel die je aan de muur bevestigt. Schaf een comfortabele bureaustoel aan en decoreer jouw plekje met bijvoorbeeld een plant en een fotolijstje, zodat je er graag zit.
Sluit de deur
Idealiter richt je één van de kamers in huis in als jouw thuiskantoor en sluit je de deur achter je als je ‘naar je werk’ gaat. Zo word je minder snel afgeleid door wat er in de rest van je huis afspeelt en zo nodig je jouw huisgenoten ook niet uit om jou te storen. Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan wanneer je kleine kinderen hebt en je die niet eventjes bij opa en oma kunt ‘parkeren’. Dan kun je deur niet achter je dicht doen om jezelf af te sluiten, maar wil je juist een oogje in het zeil houden. Overweeg in dat geval of je niet beter een jaartje of wat kunt wachten met thuiswerken.
Werk op vaste tijden
Misschien wel dé sleutel tot productiviteit bij thuiswerken, is er een vast tijdstip voor te ‘blokkeren’. Tijdens die periode denk je even niet aan huishoudelijke taken of jouw hobby’s, maar ben je exclusief met je werk bezig. Ook naar je gezin toe ben je dan heel duidelijk: “Dit zijn mijn werkuren, waarin je me niet mag storen. Daarná ben ik er voor je, oké?”
Ontdek jouw tijdverspillers
Ook al heb je de bovenstaande tips toegepast, dan nog kan het zijn dat je niet zo productief bent als je zou willen zijn of, erger nog, als dat jouw leidinggevende van je verwacht. Wat op zo’n moment goed werkt is vaststellen wat de dingen zijn die jou dan nog steeds afleiden. Is het lawaai in huis, zet dan een koptelefoon op en speel rustgevende muziek af. Merk je dat je toch stiekem veel tijd op Facebook of aan jouw favoriete online krant kwijt bent, blokkeer die dan met een browser-plugin.
Werk met een ‘to do’-lijst.
Met een to do-lijst houd je de zaken bij die je absoluut gedaan wilt krijgen. Wanneer je een taak gedaan hebt, vink je het af en ga je door met de volgende. Met elk vinkje groeit jouw tevredenheid en trots, waardoor je extra gemotiveerd bent om het hele lijstje af te werken. Het beste moment om zo’n takenlijstje te maken is de avond ervóór. Door jouw verplichtingen uit jouw hoofd te halen en op papier te zetten, kun je ze ‘s nachts vergeten. Zo voorkom je dat je in bed ligt te woelen, denkend aan de werkdag die komen gaat. En als er één plek is waar je werk en privé gescheiden wilt houden, is dat wel in bed!