Als interim professional verdien je geen vast salaris dat aan het einde van de maand op je rekening gestort wordt. Je bent zelfstandig, wat betekent dat je zelf kunt bepalen welk uurtarief je vraagt. Maar hoe kom je tot het ideale uurtarief, hoog genoeg om voldoende inkomsten te genereren en toch niet zo hoog dat je potentiële opdrachtgevers afschrikt? Vanuit mijn ervaring als interim recruitment specialist help ik je jouw interim uurtarief te bepalen.
1. Houd rekening met je kosten
Het gemiddelde uurtarief voor een interim professional lijkt op het eerste gezicht misschien hoog, maar er zijn allerlei kosten waar je rekening mee moet houden. Anders dan in loondienst, ben je zelf verantwoordelijk voor het opbouwen van pensioen en het aanschaffen van werkbenodigdheden, zoals een laptop, telefoon, beeldscherm of bureaustoel. Ook vragen veel opdrachtgevers om een beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, en worden reiskosten soms niet apart vergoed. Deze kosten moet je allemaal meerekenen in je uurtarief.
Daarnaast word je als interim professional niet uitbetaald tijdens ziekte of vakantie. Ook word je niet doorbetaald tijdens zwangerschaps- of ouderschapsverlof. Als vangnet kun je een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten, maar verzekeraars betalen vaak pas na een maand ziekte uit. Het verlies aan inkomsten vanwege kortdurende ziekte moet je dus zelf kunnen opvangen. Ook de vakantietoeslag die je in loondienst ontvangt, meestal 8% van het jaarsalaris, moet je zelf apart zetten.
Om je vaste salaris om te rekenen naar een uurtarief kun je de volgende formule gebruiken: (bruto) maandsalaris / 173.33 (het gemiddelde aantal werkuren per maand) = uurtarief. Om de hierboven genoemde kosten te verwerken in je uurtarief kun je het bedrag dat uit de vorige formule kwam, vermenigvuldigen met 1.7. Dus: uurtarief (gebaseerd op bruto maandsalaris) * 1.7 = interim uurtarief.
2. Benchmark je tarief
Houd er daarnaast ook rekening mee dat het uurtarief kan variëren per opdracht. Je waarde als interim professional wordt bepaald door de waarde die je kunt toevoegen aan een organisatie. Opleidingsniveau en ervaring binnen een bepaalde functie of industrie bepalen maken dus veel uit. Heb je op basis van de berekening hierboven een uurtarief vastgesteld, benchmark deze dan tegen de gebruikelijke tarieven binnen jouw specialisme. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld onze jaarlijkse Salary Survey raadplegen.
Ben je al in de running voor een opdracht, bespreek dan of er andere kandidaten in de procedure zijn en wat de bandbreedte is die de werkgever voor het tarief heeft vastgesteld. Dan weet je hoeveel onderhandelingsruimte je hebt.
3. Laat je niet alleen leiden door tarief
Hoewel inkomsten natuurlijk belangrijk zijn, adviseer ik interim professionals om zich niet blind te staren op een uurtarief. Neem ook de marktomstandigheden, en duur en flexibiliteit van de opdracht in overweging. En kijk daarnaast naar je ontwikkeling en je omzet per jaar. Vormt een opdracht bijvoorbeeld een belangrijke aanvulling op je cv of krijg je de kans om nieuwe vak- of branchespecifieke kennis op te doen? Dan kan de opdracht je waarde als interim professional vergroten. Je ontvangt dan tijdens de opdracht misschien een lager uurtarief, maar kunt door de nieuw opgedane ervaring daarna weer een hoger tarief vragen.