De coronapandemie heeft de manier waarop bedrijven kijken naar mobiliteit vermoedelijk voor altijd veranderd, business as usual zal nooit meer hetzelfde zijn. Grootschalige kantoortuinen als belangrijkste centra van werknemersproductiviteit behoren hoogstwaarschijnlijk tot het verleden. Welke veranderingen heeft dit voor HR tot gevolg?
Andere werknemersverwachtingen
De afgelopen tijd barstte al een discussie los over de vraag of werknemers in grote getalen terug zullen keren naar kantoor of blijven thuiswerken. Onderzoek door TNO toonde aan dat een kwart van de thuiswerkenden ook na de coronapandemie grotendeels vanuit huis wil blijven werken. Flexibele werkmogelijkheden staan al langer hoog op het wensenlijstje van werknemers. De afgelopen periode heeft aangetoond dat flexibiliteit niet hoeft te leiden tot minder efficiëntie of productiviteit.
Maar niet alleen het thuiswerken staat hoger op de agenda. De pandemie heeft er ook voor gezorgd dat we anders kijken naar hoe de werkplek eruit zou moeten zien en waar die zich bevindt. Het ontstaan van nieuwe werkpatronen betekent dat organisaties het aantal vaste bureaus terug zal moeten dringen om ruimte te maken voor plekken waar samengewerkt kan worden.
Centraal gelegen kantoorgebouwen in stedelijke omgevingen hebben niet langer de voorkeur van werknemers, maar juist kleinere, regionale kantoren die zich dichter bij hun woonplek bevinden. Een gevolg van de pandemie kan dus zijn dat bedrijven hun werkzaamheden zullen verspreiden over verschillende, kleinschaligere locaties.
De rol van technologie
Technologie vormt de motor in al deze nieuwe manieren van werken en biedt werkgevers de mogelijkheid tegemoet te komen aan de wensen van hun werknemers. De pandemie heeft werknemers laten inzien hoe belangrijk betrouwbare technologie op de werkplek is – vooral als het gaat om de devices waar werknemers afhankelijk van zijn bij het op afstand werken.
Laptops zijn onmisbaar gebleken tijdens de pandemie en zullen ook na de pandemie belangrijk blijven. Bedrijven doen er daarom goed aan te investeren in lichte, draagbare en tegelijkertijd krachtige devices die zowel geschikt zijn om op kantoor mee te werken als thuis. Deze devices moeten stevig genoeg zijn voor onderweg en tegelijkertijd dezelfde connectiviteit bieden als een smartphone om soepele samenwerking mogelijk te maken.
Nieuwe vorm van samenwerken
Maar niet alleen de hardware-eisen van werknemers veranderen in een work-from-anywhere-model. We leven namelijk in een tijd waarin samenwerken niet langer betekent dat iedereen zich in dezelfde ruimte hoeft te bevinden. Digitale technologieën zoals wearables spelen hierbij een belangrijke rol. Dankzij smart glasses is bijvoorbeeld interactieve communicatie op afstand mogelijk, inclusief functies zoals het oproepen van documenten of realtime vastleggen van data. Naar verwachting zal de verkoop van wearables in 2024 wereldwijd op 300 miljoen exemplaren liggen.
Gemeenschappelijk belang IT en HR
Los van de technologische vraagstukken die nu op tafel liggen (veilig en verantwoord datagebruik, toegenomen belasting van het netwerk door inloggende werknemers vanaf hun thuisadres, het beheer van werknemersdevices buiten het kantoorpand) dienen organisaties in dit nieuwe tijdperk van werken rekening te houden met de wensen van werknemers over zakelijke technologie. De IT-afdeling ontkomt er dan ook niet aan om de banden met de HR-afdeling aan te halen zodat het technologie-aanbod binnen de organisatie voldoet aan de vraag vanuit het personeel.