Een van de meest populaire manieren om goede kandidaten te vinden is Boolean search. Een ‘boolean’ is niets anders dan één van de twee binaire tekens: ‘0’ of ‘1’. Deze techniek maakt het zoeken naar profielen makkelijker door je zoekstring te vergelijken met een gevonden profiel. Als de keywords overeenkomen, geeft de zoekmachine een ‘1’, anders een ‘0’.
Alleen de profielen die overeenkomen met jouw zoekstring verschijnen in je resultaten. De andere profielen vallen af en zie je niet. Als je de kracht van Boolean search al kent, lees dan verder om meer te leren over X-ray search.
X-Ray searching uitgelegd
X-ray search klinkt gaaf toch? Eigenlijk is het niets anders dan zoekmachines zoals Google of Bing gebruiken om direct kandidaten, of informatie over kandidaten, in online databases te vinden. Dit klinkt moeilijk, maar de theorie is vrij eenvoudig.
Een digitaal telefoonboek is een voorbeeld van zo’n online database, maar ook compleet andere websites kunnen een online database zijn. Job boards of social media platforms bijvoorbeeld.
De X-ray zoektechniek wordt al jaren gebruikt door onderzoekers en wetenschappers om relevante bronnen voor hun onderzoek te vinden. Het werkt vrij eenvoudig. Je plaatst een zoekstring in een zoekmachine en zoekt naar resultaten van een specifieke website die normaal gesproken moeilijk te doorzoeken is. Of je kan nog meer resultaten vinden op een website waar je al op een andere manier in zoekt.
Als recruiter kan je zo op zoek gaan naar jouw kandidaten. Dit doe je door site:naamvanwebsite + je boolean searchstring in een zoekmachine in te vullen. Hieronder zie je een voorbeeld.
De websites die X-ray toestaan
We hebben goed nieuws voor je. Bijna elke website kan doorzocht worden met X-ray. Je kan zelf onze website X-ray’en als je zou willen. Kijk maar, we zochten naar het woord kandidaat op www.recruitrobin.com:
Je kan dit voor bijna iedere website doen. Dan moeten de pagina’s wel geïndexeerd mogen worden door zoekmachines. Webpagina’s kunnen de beslissing nemen om bepaalde pagina’s niet vindbaar te maken door zoekmachines. Bijvoorbeeld pagina’s waarvoor je ingelogd moet zijn of waar je alleen via een eerdere pagina terecht kan komen.
Als dit het geval is, kan je met X-ray search deze informatie ook niet vinden. Veel job boards gebruiken dit bijvoorbeeld om hun database met kandidaten enkel voor leden toegankelijk te houden. Social media platforms zoals Facebook of LinkedIn doen dit vaak juist niet, omdat zij hun pagina’s juist vindbaar willen maken voor zoekmachines. Zo staan ze dus ook toe dat X-ray mogelijk is.
Dat is niet alles…
Dit is de theorie achter x-ray search. Je gebruikt Boolean zoekopdrachten om alle mogelijke website te doorzoeken. Door gebruik te maken van de Boolean operators en creatief te worden met je zoekopdrachten, kan je zo kandidaten vinden op plekken waar je nog niet eerder geweest bent. Echter zijn er een aantal factoren die X-ray search moeilijker maken.
1. De zoekmachines verschillen van elkaar
Niet iedere zoekmachine is hetzelfde. De meest gebruikte zoekmachine is Google, maar andere concurrenten zoals Bing en DuckDuckGo ondersteunen X-ray ook. Sterker nog, sommige sourcers zeggen dat X-ray search via Google veel gelimiteerder is dan via andere zoekmachines. Dit komt door de verschillende manieren waarop Boolean zoekopdrachten worden uitgevoerd in de verschillende zoekmachines. Hieronder zie je een kort overzicht van de verschillen tussen Google, Bing, Yahoo en DuckDuckGo:
Dat is niet het enige verschil tussen de verschillende zoekmachines. Ze vinden ook andere resultaten en rangschikken ze ook op een andere manier. Dit kan ervoor zorgen dat je compleet verschillende resultaten behaald door van zoekmachine te wisselen. Blijf daarom niet altijd loyaal aan één zoekmachine, maar ga op onderzoek uit om de beste te vinden voor jouw vraagstuk.
2. Sommige platforms zijn moeilijk te X-ray’en
We benoemen hierboven dat open platforms met publieke data te X-ray’en zijn, maar dat is moeilijker dan het klinkt. Zoek via X-ray op LinkedIn en je zult zien dat sommige profielen totaal niet in je resultaten thuishoren. Één van de redenen hiervoor is de “people also viewed” balk die op ieder profiel zichtbaar is. Je zult ook resultaten in je zoekmachine tegenkomen die in dit deel van het profiel staan. Dit maakt het een stuk moeilijker om X-ray search toe te passen op LinkedIn.
3. X-ray searching is een skill
Hoewel de theorie van X-ray searching vrij eenvoudig is, blijkt de praktijk toch echt een uitdaging. Echt goed zijn met X-ray kost enorm veel tijd, moeite en creativiteit. De enige manier om écht te begrijpen hoe X-ray werkt is door te proberen, proberen en proberen. Experimenten gaan je recruitment proces leiden als je begint met X-ray search, maar met veel oefening kan je profielen vinden die veel van je concurrenten niet vinden. Zo vind jij de ideale kandidaat!