Ik durf te beweren dat veel bedrijven het helemaal niet zo goed doen als het op leren en ontwikkelen aankomt. Zeker als het gaat om het ontwikkelen van IT- en technologie-vaardigheden en kennis. Ze hebben niet genoeg inzicht in de vaardigheden van hun medewerkers, weten niet wat de mogelijkheden zijn om die vaardigheden te verbeteren en hebben training en ontwikkeling simpelweg niet op hun prioriteitenlijstje staan.
Ik denk dat dat heel breed geldt, maar zeker in de IT-branche. Vooral als het gaat om het up-to-date blijven met nieuwe datamodellen, programmeertalen of cloudoplossingen hebben veel organisaties moeite om de vaardigheden van hun medewerkers op peil te houden.
Investering die zichzelf terugverdient
En dat is niet slim. Want het is veel kostenefficiënter om een bestaande medewerker te ontwikkelen met behulp van training dan op zoek te gaan naar een nieuwe medewerker met aanvullende skills. In dat opzicht is training een investering die zichzelf terugverdient. En dat effect gaat nog veel verder.
Bedrijfstransformaties van organisaties die veel investeren in opleiding en ontwikkeling blijken veel sneller en beter te verlopen dan bij organisaties die niet of nauwelijks budget voor opleidingen vrijmaken. En welk bedrijf maakt momenteel nou geen transformatie door?
Iedereen wil opleiding
Uit een onderzoek van PwC eerder dit jaar onder 10.000 werknemers komt bovendien naar voren dat loopbaanontwikkeling en goede opleidingsprogramma’s in de top drie van vereisten staan om een organisatie als ‘aantrekkelijk’ te beschouwen. Het is dus niet gek dat medewerkers die het idee hebben dat ze hun carrièredoelen niet kunnen behalen tot wel twaalf keer meer geneigd zijn om hun organisatie te verlaten.
Trends in zakelijke trainingen
Maar wat gebeurt er nou eigenlijk op het gebied van zakelijke trainingen? We zien enkele belangrijke trends.
De eerste is de groei van upskilling en reskilling. Met upskilling, ookwel bijscholing, wordt het aanleren van nieuwe relevante vaardigheden bedoeld als toevoeging op de huidige skillset. Reskilling is echte omscholing. Bestaande vaardigheden die niet meer relevant zijn worden vervangen door nieuwe vaardigheden.
Daarnaast zien we dat leren een integraal onderdeel van werken wordt. De focus verschuift van kortdurende trainingen naar langlopende leeroplossingen. Verder zien we dat de investering in leertijd toeneemt. Werken op afstand en de daarmee samenhangende vraag naar nieuwe digitale vaardigheden in combinatie met meer aandacht voor medewerkerstevredenheid zorgt ervoor dat de tijd die medewerkers besteden aan leren en ontwikkelen een grote vlucht neemt.
Wij voorzien dat veel organisaties zullen moeten overstappen naar een balans waarbij 20 procent van de tijd zal worden geïnvesteerd in leren en ontwikkelen. In andere sectoren zien we inmiddels ook dat er veel wordt geïnvesteerd in simulaties en games om situaties van de werkvloer te trainen en oefenen in een veilige omgeving.
Personalisering
De laatste, maar misschien wel belangrijkste, trend is hyperpersonalisatie. Het is een trend die eigenlijk is overgewaaid vanuit de hoek van ‘customer experience’. Daar is aangetoond dat een geïndividualiseerde ervaring die rekening houdt met de bijzonderheden van de persoon, veel effectiever is en veel betere resultaten oplevert dan een generieke benadering.
In het aanbieden van deze ‘op maat gesneden’ trainingen speel de opkomst van AI uiteraard een belangrijke rol. Daarnaast is de decentralisatie van kennis (mensen vergaren via uiteenlopende platformen kennis) een zwaarwegende factor: er is geen sprake meer van één zender en één ontvanger.
Preken voor eigen parochie
Hoewel het natuurlijk een beetje preken voor eigen parochie is, wil ik organisaties in het licht van bovenstaande op het hart drukken om te onderzoeken hoe het staat met de skillsets van hun medewerkers. Zeker in de IT-branche.
Er is immers nog steeds krapte op de arbeidsmarkt is, zeker in de tech-sector. Het is daardoor simpelweg niet mogelijk om met alleen maar werving en selectie de juiste skills binnen te halen. Je moet dus ook echt met je eigen mensen aan de slag want daar zit erg veel ongebruikt talent. We kunnen het ons niet permitteren om hier nog langer voor weg te kijken. Dus zorg ervoor dat die medewerkers op wat voor manier dan ook de juiste (aanvullende) opleidingen krijgen die ze willen of nodig hebben.
Want door die medewerkers slimmer te maken worden ze gelukkiger. Daardoor zijn ze loyaler aan de organisatie en kunnen ze klanten beter bedienen. Dus daar heeft uiteindelijk iedereen wat aan.