Na een periode waarin het aantal vacatures wereldwijd sterk daalde, lijkt aan deze daling nu een einde te zijn gekomen. De kans is groot dat veel bedrijven op korte termijn volop nieuw personeel gaan aannemen. Hoe is dit als HR-manager van invloed op je strategie voor het aannemen van nieuw personeel en waarom wordt het behouden van personeel het nieuwe werven?
Een einde aan de daling van het aantal vacatures
Laten we eerst de belangrijkste data even op een rijtje zetten. Uit onze data, op basis van de gegevens van ruim 10.000 organisaties wereldwijd, blijkt dat het aantal nieuwe vacatures in de tweede helft van 2023 slechts 2 procent daalde. Daarmee lijkt er een einde te zijn gekomen aan de sterke daling van het aantal vacatures. Deze trend was begin 2023 ook in Nederland te zien overigens. Daar zagen we een afname van 22 procent in het aantal geplaatste vacatures en een stijging van het aantal sollicitanten per vacature van 11 procent.
Kantelpunt op de wereldwijde arbeidsmarkt
De arbeidsmarkt lijkt nu op een nieuw kantelpunt te staan. Het ziet ernaar uit dat bedrijven in de tweede helft van 2024 meer vacatures zullen uitzetten, waardoor de dynamiek op de arbeidsmarkt wederom kantelt in het voordeel van de werknemer.
Werving- en selectie trends laten echter meer zien dan alleen de stand van de wereldeconomie. Ze zeggen ook iets over de houding ten opzichte van werk, de mobiliteit van werknemers binnen de organisatie en ze laten zien welke sectoren klaar zijn om toekomstige verschuivingen op de arbeidsmarkt goed te doorstaan. Uit data van ons meest recente ‘Workday Hiring and Talent Trends’ rapport blijkt dat doordat er minder personeel werd aangenomen, er minder verloop was en de interne mobiliteit stagneerde. Steeds meer werknemers voelen zich daardoor nu rusteloos en willen nieuwe vaardigheden leren of ze in de etalage zetten.
Om te zorgen dat werknemers straks niet massaal overstappen naar de concurrentie, zouden HR-managers nu al moeten kijken naar mogelijkheden om interne mobiliteit te verbeteren, en beter moeten luisteren naar werknemers. Ook moeten ze kijken naar hoe ze hun processen en tools kunnen verbeteren. Waarom is dit nu zo belangrijk?
Ten eerste, daalde het aantal mensen dat vrijwillig vertrok bij een werkgever drastisch in 2023 en de periode dat mensen in dienst bleven, steeg. Op dit moment blijven mensen dus langer op hun plek en zo leveren ze meer waarde in hun rol en aan de organisatie. Toch neemt het risico toe dat goed presterende medewerkers straks massaal vertrekken als de omstandigheden veranderen.
Daarnaast konden veel werknemers in 2023 niet groeien in hun organisatie zoals ze dat zouden willen. Dit leidt tot minder betrokkenheid en een grotere kans dat ze vertrekken zodra zich elders een goede mogelijkheid voordoet. Dit kan voor HR-managers een potentiële ramp betekenen of juist een uitgelezen kans. Het is afhankelijk van wat je ermee doet. In veel organisaties is er nu een enorme hoeveelheid opgekropte energie, kennis en ervaring bij werknemers aanwezig die van grote waarde kunnen zijn – voor jouw organisatie. Die wil je niet zien vertrekken naar de concurrent.
Hoe behoud je goed presterende medewerkers?
Dus wat kun je doen om goed presterende medewerkers te behouden? Om mensen betrokken te houden en goed te laten presteren, heb ik drie adviezen:
- Vergroot de kans op interne mobiliteit – Culturele acceptatie van interne mobiliteit begint bovenin. Gebruik slimme tools die de vaardigheden van mensen kunnen matchen met de mogelijkheden die er zijn binnen je bedrijf.
- Betrek je personeel door (weer) goed te luisteren – Tijdens de coronapandemie hebben veel organisaties goed geluisterd naar de behoeften van hun werknemers, maar dat is daarna een beetje in het slop geraakt. Luister naar je personeel zodat je weet wat ze belangrijk vinden en je weet welke concrete acties nodig zijn om zorgen weg te nemen.
- Houd je tools en processen tegen het licht als het gaat om AI en automatisering. Medewerkers zijn je belangrijkste bezit, kijk ook goed naar de processen en tools die je gebruikt om ze te managen en te laten groeien. Als je irritatie kunt wegnemen over de manier waarop het werk wordt gedaan, hoe mensen worden aangenomen, hoe ze erbij worden betrokken en hoe ze hun zorgen kunnen delen, maakt dat je organisatie veel aantrekkelijker.
Ontwikkel je medewerkers of raak ze kwijt
Kortom, veel organisaties beschikken momenteel over een goudmijn aan talent met een lange staat van dienst. Maak daar gebruik van en kom in actie, aangezien er nogal wat indicatoren zijn die laten zien dat de arbeidsmarkt op een kantelpunt staat. Om mee te kunnen gaan met deze verandering, moet je nu snel en besluitvaardig handelen. Dit is een goed moment om nieuwe strategieën toe te passen die het beste in je personeel naar boven halen, waardoor het werk voor iedereen weer stukken leuker wordt.