Heb je zoon(s), dochter(s), nichtje(s) of neefje(s)? Dan is je vast niet ontgaan dat hun mobiele telefoon haast aan de hand vastgeplakt zit. En ook wij, als grote mensen, kunnen er wat van. Mijn schermtijd is vooral gedurende deze coronaperiode flink omhooggeschoten (lees: een uurtje of vijf per dag). Facebook, Instagram, TikTok en Snapchat circuleren ook in het recruitmentcircuit. Dat het vrij slim is om hierop in te spelen komt dan ook niet onverwachts. Hoe je sociale media inzet om de perfecte kandidaat te vinden? Dat lees je hieronder.
Organisch
Organisch houdt in dit geval in dat je niet voor social media-berichten betaalt. Het komt er dus op neer dat het succes van je post afhangt van de mate van engagement (betrokkenheid bij je volgers). Wanneer je post de interesse wekt van een grote groep, kan dit je enorm veel waarde leveren. Op deze manier komen kandidaten je vaak tegen en zullen zij je gaan zien als ‘inspiratie’. Dit doet niet alleen wonderen voor je imago, maar ook voor je vindbaarheid. Organisch posten vergt echter wel wat tijd en kan dus terecht als investering worden gezien.
Naast het verzinnen van enorm originele, relevante content is consistentie belangrijk. Houd een duidelijk doel voor ogen en zorg ervoor dat je (nieuwe) volgers weten waar zij aan toe zijn. Een constante toevoer van berichten kan er ook voor zorgen dat je informatie als gegrond wordt gezien. Daarnaast is het handig om te onderzoeken op welke tijd jouw volgers berichten willen lezen en helpt het als je reactieratio hoog ligt.
Betaalde posts
Bij betaalde berichten via social media heb je geen groep volgers nodig, want je posts komen toch wel bij de kandidaten terecht. Het enige nadeel hierbij is, je raadt het al, dat je er redelijk wat financiële middelen voor moet gebruiken.
Al met al zijn betaalde berichten een goede manier om actief werkzoekenden te bereiken en doet het ook bij latente kandidaten zijn ding. Tools als Wonderkind en MR Work specialiseren zich in betaalde posts, zij zorgen ervoor dat jouw advertentie bij alle geschikte kandidaten op LinkedIn, Instagram of Facebook verschijnt. Zo kan je heel gericht targeten en je ideale doelgroep relatief goedkoop en snel bereiken. De data die je achteraf in kunt zien geeft je ook goede inzichten voor de toekomst. Zo weet je wat je doelgroep interessant vindt en op welke tijden ze jouw content het liefst op welk apparaat willen zien. Dit kan je weer gebruiken voor je organische berichten!
Meeliften met anderen
Je hoeft niet zelf het wiel uit te vinden. Zo kan je ook meeliften op het succes van andere bedrijven. Je kan bijvoorbeeld kijken of je het kanaal van gelijkgestemden kunt gebruiken om je doelgroep te bereiken. Ideetje: deel je kennis en expertise op een platform van een ander bedrijf. Op deze manier kan je ook een kleine oproep doen richting kandidaten en zo groeit je bereik. Laat het echter niet alleen maar draaien om jou; daar is het andere bedrijf niet blij mee, en de kandidaten hoogstwaarschijnlijk ook niet.
Probeer ook op andere bedrijven te letten die veel volgers hebben, zo heb je inzicht in de geprefereerde content (aan de hand van bijvoorbeeld het aantal likes van een bericht) en tijd, maar ook de hashtags. Met hashtags vergroot je bereik namelijk, zonder dat je hiervoor hoeft te betalen (mits je de goede gebruikt, dan). Een paar hashtags die het vrij goed doen zijn #hiring, #dreamjob, #jobsearching, of #careergoals. Wil jij meer inspiratie op het gebied van hashtags, of synoniemen vinden? Kijk dan eens op tagsfinder.com.
Alle verschillende kanalen
Last, but not least: kijk vooral goed naar welke kanalen jij in wil zetten. Alle verschillende social media-kanalen zijn in eerste instantie opgericht voor een bepaalde doelgroep. In de ideale situatie wil je zichtbaar zijn op Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, Snapchat, Twitter en ga zo maar door. Dit is voor bedrijven zonder complete marketingafdeling echter nogal een uitdaging. Probeer daarom uit te vinden wat je doelgroep is en hoeveel je wil spenderen aan een goede social media-strategie. Het is hierbij ook handig om een paar tests te doen, om te kijken of je bericht goed ontvangen wordt op de (verschillende) kanalen. Wij hebben in ieder geval ons best gedaan om alle belangrijke kanalen, met hun doelgroep, in een overzicht te zetten. Pick your fave!