Als je op maandag staat te juichen dat je weer mag gaan werken, dan heb je het goed voor elkaar. En niet alleen jij, maar zeker ook je werkgever. Want gelukkige medewerkers zijn een hele belangrijke basis voor een succesvol bedrijf.
Op zich is het logisch, want werkgeluk draagt bij aan klantgerichte/blije medewerkers, een hogere medewerkerstevredenheid, minder ziekteverzuim en minder verloop. Dat zijn een hoop voordelen die je als organisatie kunt behalen! Het zorgen voor werkgeluk wordt – soms – ten onrechte als groots gezien. En dat is jammer, want als je er een ‘groots’ project van gaat maken loop je de kans dat het uitgesteld wordt tot een beter moment.
“Wat mij betreft zit het werken aan werkgeluk vooral in de kleine dingen!”
Verantwoordelijk voor werkgeluk
Wie is er eigenlijk verantwoordelijk voor dat het werk bijdraagt aan geluk? Het bedrijf of de medewerker? Ik vind op z’n minst beiden, maar de echte verantwoordelijkheid van hoe jij je voelt op je werk ligt toch vooral in je eigen handen. Het mooiste is als de werkgever ruimte geeft aan medewerkers, de behoeften die er zijn faciliteert en zorgt voor een veilige werkomgeving (en dan bedoel ik niet alleen fysiek, maar zeker ook een omgeving zonder bijvoorbeeld pesten, te hoge eisen en angstcultuur).
“Wat zijn dan de kleine werkgeluk-mogelijkheden?”
Aandacht!
Aandacht voor wat goed gaat, aandacht voor de persoon om wie hij/zij is, zien wat gedaan wordt (vaak meer dan in de functieomschrijving staat) en oprechte aandacht als er een gesprek wordt gevoerd.
Medewerkers noemen zingeving als een belangrijk onderdeel van werkgeluk. “Je werk moet zin hebben en ergens aan bijdragen”. Vaak weet je zelf dat je ertoe doet, dat jouw werkzaamheden nut hebben. Maar ook dat heeft aandacht nodig. Laat weten dat je ziet wat je medewerker of collega doet. En dat geldt ook terug naar je leidinggevende. Deze gedijt eveneens bij aandacht!
Sfeer
Is er voldoende tijd voor elkaar? En maak je die tijd? Of blijf je stug doorwerken in plaats van gezamenlijk te gaan lunchen? Oprechte tijd voor elkaar draagt enorm bij aan een goede sfeer. Dat daar een flinke portie humor bij hoort wordt soms vergeten, maar na een flinke lachbui is de batterij weer lekker opgeladen en schiet de productiviteit omhoog. Tenminste, zo werkt het bij mij 🙂
Uitdaging
Werk doen wat bij je past, bij de talenten & kwaliteiten die je hebt. En dan nét een beetje in de stretchzone. Want als het spannend en uitdagend is, dan ben je ook trots als het gelukt is. En hoe voel je je als je trots bent? Juist, gelukkig!
Eerlijkheid en respect
Ik ben nog maar weinig mensen tegengekomen die écht blij worden van feedback. Feedback is een cadeautje, vind ik dan ook een onzinnige uitspraak. Het is wel nodig om te kunnen groeien, maar dan alleen als het wordt gegeven met respect en oprechte eerlijkheid. Omdat je ziet dat het anders en beter kan. Of omdat je ergens last van hebt. Onthoud in ieder geval (voor dat gedeelte van werkgeluk waar we het over hebben) dat tegenover 1 feedbackmoment, drie complimentjes zouden moeten staan.
Ontwikkelpunten? Talentontwikkeling!
Als tijdens de HR-cyclus van beoordelen en functioneren wat vaker gekeken wordt naar wat iemand goed kan, waar de talenten liggen, dan weet ik zeker dat het werkgeluk toeneemt. We horen te vaak wat niet goed is, wat nog bijgespijkerd moet worden, waar een training voor nodig is (omdat je het nog niet kunt). Hoe fijn is het om te horen dat jouw inzet bijdraagt aan de successen van het team en van het bedrijf. Dat ze daar ‘meer van willen’. Als je uitgaat van kracht en positiviteit krijgt iemand vleugels en zet een extra stapje harder. Ik weet zeker dat dit zo werkt (heb het al vaak genoeg om me heen zien gebeuren).
Samen
Als werken aan werkgeluk gezamenlijk wordt opgepakt, door werkgever, werknemers en collega’s dan denk ik dat er iets ontzettend moois ontstaat. Het is in ieder geval iets waar alle betrokkenen hun voordeel uit halen. Een hoop werkgeluk!