Voor je deze blog gaat lezen, bekijk eerst het filmpje van de rappende steward.
Het aantal organisaties dat er van uit gaat dat gelukkige medewerkers ook gezonde en productieve medewerkers zijn, stijgt. Of zij zich hebben laten inspireren door de grondlegger van de positieve psychologie, Martin Seligman, weet ik niet. Maar als ik naar hun beleid en de kenmerken van geluk die hij in zijn boek Gelukkig zijn kun je leren opsomt, kijk sluit ik dat niet uit.
Focus op kwaliteiten
De positieve psychologie stelt zichzelf als doel het waardevoller maken van het normale leven. Als we kijken naar het werkzame leven dan worden het verbeteren van talent en het ontwikkelen van sterke punten (‘wat maakt dat iemand ergens goed in is?’) genoemd. Volgens Seligman dragen de volgende punten bij aan meer werkgeluk:
- Positieve emotie (een goed gevoel hebben);
- Flow (volledig opgaan in werkzaamheden);
- Relaties (in de brede zin van het woord);
- Betekenis (het gevoel op een positieve manier bij te dragen aan de wereld);
- Vaardigheid (ontwikkeling van vaardigheden motiveert).
Seligman stelt dat je kunt leren gelukkig te zijn door juist je sterke punten, talenten en mogelijkheden te ontwikkelen.
Bucketlist voor werkgeluk
‘Over je problemen praten, maakt je niet gelukkiger’ – Martin Seligman –
Ik daag je uit een bucketlist op te stellen voor meer werkgeluk in 2016. Hierbij geef ik je een tip: je wordt niet écht gelukkig door te letten op jouw tekortkomingen en daar hard aan te gaan werken. Dat is de klassieke psychologie waarin altijd de nadruk wordt gelegd op het negatieve. Daar gaan mensen zich over het algemeen niet beter van voelen. Je kunt je wel beter gaan voelen door uit te zoeken wat jouw kwaliteiten zijn en die in te zetten voor iets wat groter is dan jezelf.
Veel succes en voor 2016 nog meer werkgeluk!