De recruitment industrie is een ongelofelijk bruisende business die de afgelopen jaren veel ontwikkelingen heeft doorgemaakt.
Om deze ontwikkelingen en de benodigdheden van de moderne recruiter te ondersteunen kun je inmiddels gebruik maken aan een heel scala aan recruitment software.
Om ervoor te zorgen dat recruiters het overzicht niet verliezen leek het ons tijd om een overzicht te maken van deze recruitmenttools.
Hierbij hebben we specifiek gekeken naar het type recruitment waar jouw bedrijf zich mee bezig houdt. Ook nemen we de fase van het recruitmentproces hierin mee.
Als in-house recruiter zul je namelijk net iets anders te werk gaan dan wanneer je voor een staffing- en recruitmentbureau werkt. Ook de verschillen tussen detachering en executive search of professionele sourcers vereisen een andere recruitment tech stack.
Allereerst belangrijk om onderscheid te maken tussen de profielen waar deze verschillende soorten recruiters mee werken.
Het onderscheid tussen blue collar en white collar profielen
Een van de grootste verschillen waar recruiters mee te maken krijgen in hun zoektocht om hoge kwaliteit plaatsingen te maken is het verschil tussen blue collar en white collar profielen.
Onder blue collar profielen verstaan we profielen als:
- Operators
- Magazijnmedewerkers
- Administratief medewerkers
- Verkoop binnendienst
- Chauffeurs
- Etc.
Zeker voor staffing- en recruitment agencies maakt dit type profiel het grootste onderdeel van hun recruitmenttakenpakket uit.
Daartegenover staan de zogeheten white collar profielen, met als voorbeelden:
- IT consultants
- Software developers
- Marketeers
- Sales professionals
- Managers
- Etc.
Voor detachering en executive search recruiters zijn dit soort white collar profielen juist de focusgroep. Hier komt een andere werkwijze bij kijken, en is ook weer andere recruitment software van belang.
Verschillende fases van het recruitmentproces vereisen verschillende tools
Als we het recruitmentproces zelf bekijken kunnen we een onderscheid maken tussen drie verschillende fases. Bij elke van deze fases komt ook weer een ander type recruitment software kijken.
Fase 1: sneller, meer instroom van kandidaten
In de eerste fase van het recruitmentproces zul je je recruitment pipeline moeten vullen. Dit kun je door zowel inbound als outbound recruitment voor elkaar krijgen. Voor elk van deze recruitment types heb je tools voor:
- Betere kandidaten
- Meer kandidaten
- Sneller kandidaten vinden
Welke recruitment software je voor bovenstaande doeleinden gebruikt verschilt ook weer per profiel waar je naar op zoek bent. Zo vind je bijvoorbeeld betere blue collar kandidaten met inbound recruitment als je tools als Textmetrics of Cortexter gebruikt.
Ben je echter via inbound recruitment op zoek naar méér white collar kandidaten, kun je het beste gebruik maken van LinkedIn advertising.
Fase 2: sneller, betere selectie van kandidaten
In de tweede fase van het recruitmentproces focus je je voornamelijk op een betere selectie van kandidaten. Ook hier kunnen we weer een onderscheid maken tussen recruitment software voor blue collar profielen en voor white collar profielen.
Wil je beter blue collar kandidaten selecteren? Kies dan voor een tool als Harver. Heb je juist problemen met een goede selectie van white collar profielen? Probeer dan eens recruitment software als die van TheSelectionLab.
Fase 3: Sneller en betere interviews met kandidaten
De derde fase van het recruitmentproces is de fase waarin je interviews met kandidaten afneemt. Deze fase is universeel, en de tools die jou hier het beste bij kunnen helpen zijn tools als:
Dit zijn alle drie video recruitment tools waarmee je (asynchroon) significant meer mensen kunt interviewen in minder tijd.
Beste recruitment software voor detachering en executive search
Als het aankomt op de beste recruitment software voor detachering en executive search hebben wij een selectie gemaakt van de volgende tools:
Recruitment software voor inbound recruitment
LinkedIn Advertising
Bereik je ideale kandidaten met advertenties op ‘s werelds grootste professionele netwerk.
Recruitment software voor outbound recruitment om meer en sneller kandidaten te vinden
LinkedIn Recruiter Seat
Met LinkedIn Recruiter Seat vind je sneller de juiste kandidaten, benader je ze via InMail en bouw je je talentpipeline uit.
hireEZ
Met hireEZ wordt outbound recruitment een stuk makkelijker. Automatiseer het zoeken van nieuw talent voor een data gedreven recruitment aanpak.
HeroHunt
Deze zoekmachine voor het recruiteren van nieuw talent focust zich specifiek op de tech industrie. Geeft je toegang tot 1 miljard (!) profielen.
AmazingHiring
Ga verder dan slechts LinkedIn en krijg toegang tot profielen wereldwijd met deze recruitment software. Biedt geaggregeerde data van 50+ recruitment platformen.
Recruitment software voor outbound recruitment om sneller in gesprek te komen
Lusha
Met Lusha krijg je toegang tot een uitgebreide database van contactgegevens. Hierdoor kun je de juiste kandidaten makkelijker bereiken.
PreContactTool
Wat als je met één klik op de knop telefoonnummers en e-mailadressen kunt verkrijgen bij het specifieke profiel dat je bekijkt? Dit is wat PreContactTool voor jouw recruitmentproces kan betekenen.
ZoomInfo
Vind, bereik en connect sneller met kandidaten door de recruitment database van ZoomInfo te gebruik. Compleet met best-in-class contactinformatie.
CrystalKnows
Met CrystalKnows duik je dieper in de persoonlijkheden van jouw kandidaten. Hierdoor weet je precies hoe je ze aan moet spreken én bepaal je makkelijker of ze geschikt zijn voor jouw rol.
Recruitment software voor sneller, betere selectie van kandidaten
TestGorilla
Met TestGorilla kun je kandidaten wetenschappelijk onderbouwde interview tests laten doen. Hierdoor kun je beter inschatten hoe kandidaten daadwerkelijk zullen presteren in hun nieuwe rol.
TheSelectionLab
Gebruiksgemakkelijke assessments waar geen aparte trainingen of certificaten voor nodig zijn helpen jou objectieve data verkrijgen over kandidaten. Zo verhoog je eenvoudig je quality-of-hire.
CrystalKnows
Zie bovenstaand. Met CrystalKnows duik je dieper in de persoonlijkheden van jouw kandidaten. Hierdoor weet je precies hoe je ze aan moet spreken én bepaal je makkelijker of ze geschikt zijn voor jouw rol.