Maandag is taartdag! Tijdens ons teamoverleg bespreken we alle kandidaten die de voorliggende week gaan starten met een nieuwe baan. En vervolgens bestellen we voor iedereen een taart bij de Sókkerbekkerie uit Geleen (aanrader, onthoud die naam!) die we dan persoonlijk gaan afleveren.
Inmiddels werk ik al bijna 20 jaar in de personeelsbemiddeling. Nog steeds ben ik oprecht blij als ik een organisatie aan een nieuwe medewerker help. Of als iemand uit ons team een plaatsing gerealiseerd heeft. Wat is er nou mooier dan een positieve impact hebben op iemands carrière? Een werkgever geholpen en een kandidaat blij met de volgende stap in zijn/haar carrière. Dus brengen we iedereen een taart op zijn eerste werkdag. Feest!
Zou iedereen zo blij worden van een nieuwe baan? Of van een nieuwe medewerker? Als je leest dat zo’n 23% van de nieuwe medewerkers vertrekt binnen één jaar, kan ik me dat maar moeilijk voorstellen. En 46% vertrekt uiteindelijk binnen de eerste 18 maanden.
Dat zijn geen kleine aantallen. En deze vertrekken zorgen meteen voor de start van een nieuw werving & selectie-traject. Dan begint alles weer van voren af aan. De kosten van het vervangen van een nieuwe medewerker zijn daarbij gemiddeld méér dan één jaarsalaris. Dat kan en moet toch veel beter? Blijkbaar zorgen we in Nederland gewoon niet goed genoeg voor nieuwe collega’s.
Momenteel voer ik gesprekken met kandidaten voor de functie van recruiter. Als werven en selecteren voor onze opdrachtgevers al voldoening schenkt, een nieuwe werknemer aannemen voor mijn eigen bedrijf, blijft iets speciaals. Ik verheug me nu al op zijn/haar eerste werkdag. Daar gaan we echt iets bijzonders van maken. En reken maar dat er een goed voorbereid inwerkprogramma klaarstaat.
Niet alleen omdat ik zuinig ben op mijn nieuwe medewerkers, maar ook omdat ik best begrijp dat een nieuwe baan spannend is. Er komt nogal wat op een nieuwe medewerker af in de beginperiode. Is de baan wel zo leuk als hij/zij denkt? Klopt het beeld dat hij/zij tijdens de sollicitatieperiode heeft gekregen ook in de praktijk? Hoe zouden de nieuwe collega’s zijn?
Onboarding gaat dus ook gewoon over inlevingsvermogen en aandacht. Zelfs als je alle cijfers over verloop en sollicitatiegedrag van nieuwe medewerkers even vergeet, wil je toch gewoon dat nieuwkomers in jouw organisatie warm en gastvrij ontvangen worden? Be proud of your family!