Steeds meer bedrijven investeren in het binden en behouden van medewerkers. Want, als je geen grip hebt op de uitstroom van jonge medewerkers, heb je niets aan een waterdichte wervingsstrategie. Wat kun je als werkgever doen om het jonge talent in je organisatie te behouden?
Binden, boeien, behouden
Arbeidsmarktspecialist Intelligence Group geeft aan dat personeelswerving zo’n twee tot drie keer het maandsalaris kost wat hoort bij de betreffende functie. Een flink bedrag, maar hoe langer je je personeel behoudt, hoe minder de financiële pijn. Hier zijn vier tips die zorgen dat je medewerkers niet gaan kijken of het gras ergens anders groener is.
Tip 1: een positieve, open bedrijfscultuur
Een positieve, open bedrijfscultuur. Dat is stap één om medewerkers binnenboord te houden. Vooral jongeren vinden het belangrijk om een goede band te hebben met hun leidinggevende. Toon dus oprechte interesse in je medewerkers. Investeer daarnaast in een aangename werkomgeving. Denk aan managers die leren om beter feedback te geven. Of organiseer regelmatig teambuilding-activiteiten om de onderlinge band te versterken.
Tip 2: investeer in ontwikkelingsmogelijkheden
Ontwikkelingsmogelijkheden hebben een positieve invloed op het werkgeluk van jongere medewerkers. Bied dus de juiste ontwikkeltrajecten, opleidingsmogelijkheden en groeikansen. Je zult zien dat medewerkers gemotiveerder worden. Plus, door al die opgedane kennis wordt je organisatie ook beter en wendbaarder. Win-win.
Tip 3: staygesprek is het nieuwe exitgesprek
Een exitgesprek kent iedereen. Waar meer winst te behalen valt, is het staygesprek. Niks praten over waarom iemand vertrekt, maar juist de focus leggen op de redenen om te blijven. Zo krijg je een beter beeld van iemands persoonlijke behoeften, uitdagingen en knelpunten. Om vervolgens ook écht wat te doen met die informatie. Een persoonlijk ontwikkelingsplan opstellen, bijvoorbeeld. Zodat jullie samen vastleggen welke stappen een medewerker kan – en gaat – zetten om te groeien én bij de organisatie te blijven.
Tip 4: geld lost (niet) alles op
Geld lost alles op, toch? Niet altijd. Uit onderzoek van MediaTest en van ons blijkt dat een goed salaris niet rechtstreeks voor meer werkgeluk zorgt. Zeker niet als je het daarbij laat. Zie geld dus meer als een extra toevoeging op de bovenstaande drie punten. Dan is de kans op succes veel groter.
Wil een collega tóch weg? Niet getreurd: veel mensen staan open voor het idee om ooit terug te komen bij een oud-werkgever. Zorg dus voor een positieve afsluiter en houd contact. Wie weet komt iemand zo als een boemerang weer terug. Daar kan Elon nog wat van leren.