‘Hoe trek ik de juiste mensen aan voor mijn organisatie?’ ‘Wat kan ik doen om mijn medewerkers tevreden te houden?’ ‘Moet ik onze bedrijfscultuur aanpassen?’ Dit zijn vragen die regelmatig opkomen in de krappe arbeidsmarkt waarin we ons nu bevinden.
De huidige situatie
Cijfers van het CBS laten zien dat het aantal werklozen in Nederland net als in voorgaande jaren nog altijd daalt. Het totaal aantal werklozen komt daarmee op 305.000 mensen, slechts 3,3% van de beroepsbevolking. Een lager percentage dan vlak voor de crisis in 2008.
Op dit moment staan er voor iedere groep van 100 werkloze professionals 93 vacatures open. Op het eerste oog lijkt dit niet problematisch, maar het probleem ligt gecompliceerder. Veel van deze vacatures eisen relevante werkervaring, een juiste opleidingsrichting en een hoog opleidingsniveau, waardoor veel van deze werklozen niet relevant zijn. Kortom, er zijn veel meer vacatures dan relevante werkzoekenden.
Luxepositie voor de werknemer
De huidige situatie op de arbeidsmarkt resulteert in een moeilijke positie voor werkgevers. Je kan stellen dat de ‘werkzoekende’ zich nu in een luxepositie bevindt en hierdoor hogere eisen kan stellen omtrent arbeidsvoorwaarden. Met zo’n grote vraag naar werknemers, en maar een klein aantal professionals met de juiste skills, hebben werkgevers het zwaar. Hoe gaan organisaties in de huidige markt hier mee om?
Organisaties spelen in op de huidige markt door hun arbeidsvoorwaarden zo aantrekkelijk mogelijk te maken en daarmee medewerkers aan te trekken en te behouden. Drie voorwaarden geven hierbij het grootste resultaat: het verhogen van salaris, het bieden van goede doorgroeimogelijkheden en de mogelijkheid op een vast contract vergroten.
Los van aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden hebben professionals ook abstracte verwachtingen. Een goede sfeer op de werkvloer, bijvoorbeeld. Of het hebben van ‘vrijheid’ en het krijgen van persoonlijke aandacht van de manager. Het is nu aan de werkgever om hierop te reageren.
Hoe ga je als werkgever met deze luxepositie om?
Het is onmogelijk om bovenstaande vraag met een eenduidig antwoord te beantwoorden. Voor iedere werkgever zal dit proces verschillen. Wat trends wel laten zien is dat er steeds meer professionals ondernemend willen werken en de vrijheid vragen om hun creativiteit te gebruiken. Als werkgever moet je hiermee om kunnen gaan en dit zelfs aanmoedigen om in deze arbeidsmarkt relevant en interessant te blijven voor werkzoekenden.
Kortom, het werven en behouden van talent wordt een uitdaging als je als werkgever niet op de schaarste inspeelt.
Ons advies: investeer in de relatie met huidige werknemers want de huidige werknemers weten het beste wat ze willen en wensen. Geef hen daarom extra aandacht en start de dialoog. Hoe vinden zij het om onderdeel te zijn van deze organisatie en wat mist nog?
Na deze dialoog kan je, indien nodig, als organisatie aanpassingen maken die in het voordeel zijn van de huidige werknemers en vanuit het enthousiasme van huidige medewerkers ook weer nieuw talent werven die goed in de bedrijfscultuur passen.
In de communicatie naar nieuw talent en werkzoekenden is het extra relevant om te vermelden dat je als organisatie actief stappen zet om aan de wensen van medewerkers te voldoen, zo word je extra interessant voor werkzoekenden en straal je uit waar je als organisatie voor staat.
Het is tijd om het optimale uit je werknemers te halen en met de successen en medewerkerstevredenheid van het huidige team nieuwe medewerkers te trekken!