Een effectieve aanvulling op de employee-journey
Medewerkersvrijwilligerswerk is een krachtig instrument voor het werven, ontwikkelen en behouden van medewerkers. Het kan ook bij uitstek worden ingezet tijdens de employee journey, bijvoorbeeld voor de onboarding van nieuwe medewerkers, persoonlijke ontwikkeling en leiderschapsprogramma’s. Het draagt bij aan het inzicht in en begrip voor diversiteit en inclusie. Bovendien is het een concrete invulling van de wens van veel bedrijven om zich niet alleen vanuit commerciële doelstellingen, maar ook vanuit een maatschappelijke missie (purpose) te verbinden met de samenleving. Samen met Good Busy van Vereniging Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk ontwikkelden we een whitepaper dat toelicht wat de waarde van medewerkersvrijwilligerswerk in HR-beleid is en hoe bedrijven dit in kunnen zetten.
Extra troef bij werven en vasthouden van medewerkers
In de cijfers is te zien dat het overgrote deel van medewerkers graag wil werken voor een betrokken bedrijf én vrijwilligerswerk ziet als belangrijke factor voor hun welzijn. Nu er sprake is van grote krapte op de arbeidsmarkt, wordt het voor bedrijven belangrijker om zich te onderscheiden en kandidaten aan te spreken. Medewerkersvrijwilligerswerk positioneert jouw bedrijf als aantrekkelijke werkgever; je kunt je ermee onderscheiden van concurrenten. Bijkomend pluspunt: als medewerkers zich verbonden voelen met het bedrijf dankzij vrijwilligerswerk, is er 57% minder verloop.1
Extra troef voor transformerend leren
Medewerkersvrijwilligerswerk maakt transformerend leren mogelijk . Dat is in het kort een diepe, zinvolle en constructieve manier van leren, die verder gaat dan het op de gebruikelijke manier verwerven van kennis. Het is ‘Learning by doing’, in dit geval leren met persoonlijke impact: medewerkers ontwikkelen naast functiegerichte en sociale vaardigheden ook een andere kijk op klanten en stakeholders, de maatschappij en hun rol daarin. Ze ontwikkelen empathische vaardigheden, leiderschapskwaliteiten, ontdekken misschien wel nieuwe talenten en leren anders samen te werken.
Extra troef die ruimte geeft aan inclusie
84% van de medewerkers krijgt als vrijwilliger meer inzicht in en een breder perspectief op de actuele uitdagingen in onze samenleving.2 Hun blik op de wereld wordt daarmee inclusiever. Daarmee is medewerkersvrijwilligerswerk een intrinsieke voedingsbron voor een organisatiecultuur die meer ruimte biedt voor diversiteit en inclusie.
Extra troef voor de invulling van purpose
Medewerkersvrijwilligerswerk zorgt niet alleen voor persoonlijke zingeving van de individuele medewerker, maar ook voor een concrete invulling van de zingeving van het bedrijf. Steeds meer bedrijven zijn bezig met het verantwoorden van hun purpose aan hun verschillende stakeholders: hun bestaansrecht en positie in de maatschappij. Zij doen dat vanuit de overtuiging dat bedrijven met een duidelijke purpose op de langere termijn succesvoller zijn en meer continuïteit kunnen bieden. In wet- en regelgeving wordt er ook nadrukkelijk op gestuurd dat bedrijven zich op dit vlak beter gaan verantwoorden.
Bovendien worden zij door hun stakeholders beoordeeld op hun bijdrage aan de maatschappij. 61% van de bedrijven in Nederland draagt al actief bij aan de samenleving, vaak in de vorm van sponsoring en giften3, maar veel non-profitorganisaties zijn juist op zoek naar expertise en praktische ondersteuning. Met medewerkersvrijwilligerswerk snijdt het mes dan ook aan twee kanten.
Van werving tot pensioen
Dr. Lonneke Roza deed jarenlang wetenschappelijk onderzoek naar onder andere de waarde van vrijwillige inzet via bedrijven
De link tussen maatschappelijke betrokkenheid – en daarmee vrijwilligerswerk – begint al ver voordat een werknemer in dienst is. Het neerzetten van je bedrijf als maatschappelijk betrokken is aantrekkelijk voor potentiële medewerkers. Dit effect werkt door als zij in dienst zijn, en heeft zelfs potentie om mensen in de laatste fase van hun professionele carrière te inspireren voor een maatschappelijke bijdrage na pensioen.
Dr. Lonneke Roza, Head of community investment bij NN Group.
Lees hier de volledige whitepaper (pdf).
1 Bron: Doing good is good for you
2 Bron: Samen voor Eindhoven
3 Bron: Geven in Nederland, 2022