Door de huidige economische situatie zijn werknemers zich steeds meer bewust geworden van hun toekomstige pensioen. Waar men er vroeger vanuit ging dat de hoogte van de pensioenuitkering op de pensioendatum een vaststaand gegeven was, is er nu een nieuwe werkelijkheid ontstaan.
Pensioenfondsen korten flink op het pensioen en volgens de wet hebben ze daar ook alle recht toe. Echter is dat voorheen nooit gecommuniceerd, er werd niet over gesproken. Nu klagen veel werknemers over een beschadigd vertrouwen, ze hebben tenslotte nooit geweten dat de pensioenfondsen dit mogen doen. Een goede pensioencommunicatie kan dit soort vertrouwensbreuken in de toekomst voorkomen. Het is daarom goed dat HR hier bewust mee omgaat.
Kennis schept vertrouwen
Nog altijd begrijpen te weinig werknemers hoe hun pensioen is opgebouwd, wat er met hun geld gebeurd voordat ze met pensioen gaan en welke invloed de keuzes die ze maken (kunnen) hebben. De afgelopen jaren is gebleken dat veel pensioenfondsen moeilijk in staat zijn om de lastige materie inzichtelijk te maken voor de gemiddelde werknemer. Men strooit met dure termen en lastige woorden. HR zou de slag moeten maken die de pensioenfondsen laten liggen; het duidelijk maken aan de werknemer welke keuzes hij heeft en wat de uitwerking is van de te maken keuzes. Door het verhaal uit te leggen vanuit de belevingswereld van de werknemer, blijft de materie beter hangen en dat schept vertrouwen.
Eerlijkheid loont
Vertrouwen draait om eerlijkheid, dus ook over het pensioen. Vooral in de huidige economische situatie willen mensen precies weten wat de hoogte van het pensioen zal gaan worden. Wees als HR eerlijk; die vraag is niet simpel te beantwoorden. Leg uit dat 100% zekerheid niet bestaat en dat bepaalde mate van zekerheid alleen tegen een bepaalde prijs te krijgen is. Natuurlijk is het niet leuk om te communiceren over de onzekerheden, vooral niet voor de pensioenfondsen. Doe dat daarom vanuit HR. Door de onzekerheden te benoemen kun je al een deel onvrede voor zijn.
Werkgever communiceer!
Veel werkgevers bemoeien zich nauwelijks met het pensioen van de werknemers. Met een pensioenfonds zijn ooit afspraken gemaakt en de werkgever voelt daardoor de verantwoordelijkheid niet meer. Vaak wordt van de pensioenfonds verwacht dat zij de communicatie op zich neemt. En daar is waar het mis gaat. Negatieve gevoelens van werknemers met betrekking tot de pensioenregeling en het pensioenfonds zullen zich ook gaan richten op de werkgever, die is namelijk in zee gegaan met het fonds. Maak als het kan afspraken met het pensioenfonds over de communicatie naar je werknemers én schakel daarbij HR in om te zorgen voor een goede aansluiting bij de belevingswereld van de verschillende werknemers. Daarmee houdt je de communicatie in eigen hand, bepaal jij hoe er gecommuniceerd wordt en kun je ervoor zorgen dat je werknemers weten waar ze aan begonnen zijn. Moet een pensioenfonds korten, communiceer daar dan ook eerlijk en open over. Werknemers zullen het waarderen dat ze vanaf begin af aan wisten wat de risico’s waren en houden vertrouwen in hun pensioen, en nog belangrijker in jou als werkgever.