Een tegemoetkoming in de kosten van nieuw meubilair om het thuiswerken te verlichten. Een Kahoot quiz tijdens de vrijdagmiddagborrel. Of een kadootje na een jaar lockdown. Dit is een greep uit de charmante acties waarmee werkgevers proberen de betrokkenheid onder hun medewerkers te vergroten.
Maar wat is de waarde ervan? Werken deze gebaren stimulerend en motiverend?
Natuurlijk geeft het een kleine injectie in een plezierig gevoel maar de acties hebben pas blijvend waarde als ze van binnenuit ondersteund worden. Wanneer een bedrijf datgene doet waar de wereld een stukje beter van wordt en de medewerkers daarin meeneemt. Als een bedrijf een ziel heeft. Dat laat nogal eens te wensen over.
Cijfers zijn schokkend
Onderzoek van Gallup toont aan dat in Nederland maar liefst 88% van de werknemers zich niet betrokken voelt bij het werk dat ze dag in, dag uit, doen. Deze cijfers dateren uit 2017. Je kunt je voorstellen dat in 2021 waarin veel mensen op afstand werken de betrokkenheid nog lager is.
Deze cijfers zijn schokkend maar verklaarbaar.
In het bedrijfsleven wordt gestuurd op kortetermijnresultaten. De financiële markten maken de dienst uit. Ego’s gedijen er want een groot ego maakt het gemakkelijk ingrijpende beslissingen te nemen, risico’s aan te gaan en invloed uit te oefenen op anderen. Nadelen zijn persoonlijke onrust, stress en onzekerheid. Wil je duurzaam vooruit, mensen meenemen en blijvend presteren? Dan is het belangrijk voorbij te gaan aan het ego en bezieling na te streven.
Transformeren met de COCKTAIL-methode
De COCKTAIL-methode is de manier om naar een bezielde werkomgeving toe te bewegen. Hoe bijzonder is het dat de acht opeenvolgende letters van het woord ‘cocktail’ de acht stappen zijn om meer bezield te raken?
De eerste vier stappen (Confronteren, Ontkoppelen, Creëren en Katalyseren) gaan over de ontwikkeling van jezelf en hoe je daardoor waarde toevoegt aan je team en je bedrijf. De volgende drie stappen (Thuiskomen, Afstemmen en Integreren) hebben te maken met de onderstroom. Ze gaan echt in op het samenwerken en de cultuur in het bedrijf. Door de laatste stap (Liefhebben en loslaten) goed door te voeren, kom je steeds dichter bij de kern van jezelf, je team en je bedrijf. Vaak heb je de volgende confrontatie dan alweer te pakken. De COCKTAIL-methode is een doorgaand proces.
Doe de gratis Cocktailscan en krijg een mail met jouw persoonlijke ontwikkeltip.
Voor iedereen die samenwerkt toepasbaar
Deze unieke aanpak is voor iedereen die samenwerkt toepasbaar. Zelfs voor huwelijkspartners. De ontwikkeling van jezelf heeft altijd invloed op de dynamiek in de samenwerking.
Wil je toewerken naar een bedrijf met een ziel dan is het belangrijk als top van het bedrijf de COCKTAIL-methode te omarmen. Bezieling start bij de bevlogenheid van de rolmodellen dus bij de directie van het bedrijf. Elke dag opnieuw kan de directie laten zien waar ze voor staat en inspirerend optreden naar anderen. Bezieling begint van binnenuit en ontsteekt bij anderen de vlam. Wie dat doet, ontketent een flinke dosis creativiteit. Onder de streep vertaalt zich dit in stevige financiële resultaten.
Wat zijn de stappen van de COCKTAIL-methode?