We hebben het allemaal weleens meegemaakt: op zondagavond word je ziek, maar maandag moet je gewoon werken en staat die belangrijke afspraak ingepland. Bel je dan je leidinggevende om je ziek te melden of ga je toch aan het werk? Veel werkende Nederlanders kiezen voor dat laatste. Uit ons onderzoek blijkt namelijk dat de helft (49%) toch gaat werken als hij of zij ziek is, omdat er niemand is die het werk kan overnemen. Een zorgwerkende ontwikkeling, want dit is niet bevorderlijk voor de mentale en fysieke gezondheid van medewerkers. Als je namelijk niet serieus met ziek zijn omgaat, kan het van kwaad tot erger gaan. Een paar dagen even thuis bijkomen, kunnen dan zomaar een paar weken of zelfs maanden worden. Dit willen bedrijven natuurlijk koste wat kost voorkomen. In deze blog vertel ik waar je als HR-professional op moet letten bij ziekteverzuim en hoe je medewerkers het beste kunt ondersteunen.
Schuldgevoelens bij ziekmelding
Allereerst is het goed om te beseffen dat er op de Nederlandse werkvloeren veel medewerkers rondlopen met een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Dit kan er zelfs voor zorgen dat zij het lastig vinden om zich ziek te melden. 55 procent van de werkenden kampt dan ook met schuldgevoel als zij zich moeten afmelden voor de werkdag. Vooral in de beroepsgroepen waar de werkdruk al hoog is, zoals in de horeca en logistiek, komt dit vaak voor. Daarbij ondervinden medewerkers zonder kantoorbaan dit sneller (60%) dan degene met kantoorbaan (50%). Het schuldgevoel is ook niet gek, want in veel gevallen moeten de achterblijvers een stapje extra zetten om alle taken op te vangen. Bij twee op de drie werkenden (67%) leidt ziekmelden van een collega dan ook daadwerkelijk tot meer werkdruk.
De verschillende gezichten van ziek zijn
Het is voor HR-professionals essentieel om inzicht te hebben in de redenen waarom medewerkers zich wel óf niet ziekmelden. Want naast schuldgevoelens zijn er natuurlijk ook nog tal van andere redenen waarom medewerkers zich niet ziekmelden. Denk bijvoorbeeld aan financiële beweegredenen voor medewerkers met een nul-urencontract. Bovendien is het belangrijk om in te zien dat ziek zijn voor iedereen wat anders betekent. Waar voor de één een flinke verkoudheid al reden is om zich af te melden, is dit voor de ander niet vanzelfsprekend.
Ga dan ook als HR-professional met medewerkers in gesprek om achter deze verschillende percepties te komen. Hiermee kan je sneller begrip voor elkaar opbrengen. Bespreek bovendien niet alleen fysieke ziektes, zoals een griep, maar stip ook het onderwerp mentale problemen aan. Maak vervolgens, samen met de manager en de medewerkers afspraken hoe je taken van elkaar opvangt als er iemand ziek uitvalt. Op die manier komt het team niet voor verrassingen te staan en is het gelijk duidelijk wat de werkwijze is bij een zieke collega.
Vinger aan de pols
En wat is belangrijk voor de zieke medewerker? Geef hem of haar eerst de ruimte om even bij te komen, maar kijk als HR-professional ook altijd naar wat iemand nog wel kan. Is het voor een collega even niet mogelijk om staand te werken? Kijk dan naar mogelijkheden om zittend werkzaamheden te doen. Of als iemand maar halve dagen kan werken, bekijk dan welke taken haalbaar zijn binnen die tijd. Ga met elkaar opzoek naar waar er nog kansen liggen. Maar let wel op dat een medewerker niet meteen te veel hooi op zijn vork neemt.
Aandacht voor medewerkers
Ziekteverzuim is al jaar en dag een veelbesproken onderwerp op de HR-afdeling. Ook al is het ziekteverzuim hoger dan ooit, toch is het niet voor iedereen gemakkelijk om zich af te melden. HR-professionals moeten dan ook opzoek gaan naar manieren om medewerkers hierbij te ondersteunen. Hiervoor is het belangrijk dat medewerkers de benodigde rust krijgen én nemen, maar ook begeleiding krijgen als ze weer aan de slag gaan. Een omgeving waarin groei én gezondheid centraal staan, is daarbij de sleutel tot succes.