De huidige werkcultuur is behoorlijk competitief en de werkdruk ligt hoog. We leven in een prestatiesamenleving, en dat zorgt ervoor dat we altijd het maximale uit onszelf willen halen. Dat is op zichzelf niet verkeerd, maar het heeft ook een keerzijde. Zo worden we namelijk met z’n allen steeds individualistischer, waardoor we ons vaker eenzaam en minder verbonden met elkaar voelen. Dat kan leiden tot allerlei mentale klachten, denk aan stress en somberheid. Met vaak ook fysieke ongemakken tot gevolg, zoals buikpijn, hoofdpijn en lusteloosheid.
Helaas trekken medewerkers niet snel aan de bel als ze last hebben van mentale klachten, en een gesprek met de leidinggevende vermijden zij al helemaal. Uit onderzoek blijkt dat twee op de tien werkenden niet willen dat hun werkgever zich met hun mentale gesteldheid bemoeit. ‘Zo erg is het nog niet’ is niet voor niets een vaak gehoord excuus. Slechts twaalf procent van de werkenden ziet mentale klachten dan ook als reden om zich ziek te melden.
Tijd om hierin als werkgever verantwoordelijkheid te pakken. Want ook al ligt die taak grotendeels bij medewerkers zelf, als werkgever kun je wel degelijk een rol spelen in iemands mentale welzijn. Maar hoe pak je dat aan?
Open en veilige werksfeer als basis
Een veilige en open werksfeer is het startpunt. Kunnen medewerkers eerlijk zijn over hun gevoelens en welke problemen zij hebben? Iedereen moet het gevoel hebben dat alles besproken kan worden. Niet alleen met collega’s, maar ook zeker met de leidinggevende. Een open en eerlijke feedbackcultuur is hierbij essentieel.
Ga dus met elkaar in gesprek, laat als werkgever zien dat je echt luistert en onderzoek de behoeftes. Willen jouw medewerkers misschien sporten onder werktijd om de stress weg te boksen? Of hebben ze juist behoefte aan een gesprek met een coach om te leren omgaan met tegenslagen? Creëer als werkgever een fijne werkomgeving waarin medewerkers eerlijk durven te zijn over wat ze willen. Niet alleen wanneer jij het ter sprake brengt, maar ook uit eigen beweging.
Bewustzijn creëren
Voor medewerkers, en misschien ook voor leidinggevenden, is het niet altijd duidelijk waarom aandacht voor mentale vitaliteit belangrijk is. Maar het is simpel: fitte en vrolijke medewerkers zijn productiever, meer betrokken en kunnen beter omgaan met stress. Maak dit duidelijk bij je medewerkers om zo bewustzijn te creëren. Dit kan bijvoorbeeld door het geven van workshops over het aanbrengen van structuur in een werkdag, gezonde voeding en beter slapen. Op dit moment bieden bedrijven al coaching (32%) en vaste check-ups (23%) aan om te werken aan mentale vitaliteit.
En nu actie!
Als werkgever zijn er verschillende manieren om ervoor te zorgen dat je medewerkers mentaal fit zijn en blijven, zoals flexibele werktijden, mogelijkheden om thuis te werken, het aanbieden van ontspanningsmogelijkheden en het organiseren van sociale activiteiten. Maar denk ook aan de fysieke vitaliteit. Dit is namelijk nauw verbonden met de mentale gezondheid. Twee op de vijf werkenden (37%) geeft aan dat niet sporten ervoor zorgt dat zij ook mentaal niet goed in hun vel zitten. Meer bewegen tijdens werkuren hoeft niet ingewikkeld te zijn: begin eens met een lunchwandeling of vergader wandelend.
En wat dacht je bijvoorbeeld van samen sporten? Het is een goede manier om de mentale vitaliteit van je medewerkers een boost te geven. Bovendien is er veel animo voor: één op de drie medewerkers (36%) staat ervoor open om samen met collega’s de sportschool in te duiken.
Een absolute must
Mentale vitaliteit is niet zomaar een hype of modewoord, het is een absolute must voor werkgevers. Werkdruk, stress, emoties en vermoeidheid hebben namelijk behoorlijk wat invloed op de mentale én fysieke gesteldheid van medewerkers. Het gaat dan ook niet om de vraag óf je hiermee aan de slag moet, maar op welke manier. Soms hebben medewerkers een extra duwtje in de rug nodig om aan hun mentale vitaliteit te werken. Het is dan niet een kwestie van een simpel vinkje op een checklist zetten. Mentale vitaliteit is een continu proces waarbij vertrouwen en belangstelling in elkaar cruciaal zijn. Neem als werkgever dus de verantwoordelijkheid en bied een helpende hand.