Ben je gepromoveerd tot manager? Gefeliciteerd! Een hele overwinning, want dit betekent dat je baas je vertrouwt en het gevoel heeft dat jij genoeg zelfvertrouwen en kennis bezit om andere werknemers onder je vleugels te nemen. Nu is dat laatste natuurlijk best spannend aan het begin, want hoe zorg je ervoor dat je team naar je luistert? En hoe zorg je ervoor dat ze elke dag weer hun best doen? Wij leggen het uit.
1. Wees een voorbeeld
De Engelsen hebben er een mooi spreekwoord voor: practice what you preach. Dit houdt in dat je de adviezen die je met anderen deelt, zelf ook altijd in acht neemt. Klinkt logisch, maar in werkelijkheid blijkt dit toch altijd een stukje lastiger. Je kunt namelijk onmogelijk elke dag een voorbeeld zijn voor al je teamleden – iedereen heeft immers andere taken. Pak het daarom wat algemener aan en let op datgene wat je écht belangrijk vindt op de werkvloer, of dat nou een open houding of perfecte spelling is. Is het van uiterst belang dat je teamleden tijdens klantcommunicatie een bepaalde toon aannemen? Zorg dan dat je die toon zelf volledig in de smiezen hebt, en laat dat constant zien. Vind je het vervelend als mensen te lang doorwerken? Ga dan zelf ook altijd op tijd naar huis (desnoods maak je dat ene project thuis op de bank af). Als je als manager het goede voorbeeld geeft, zal de rest van het team vanzelf volgen.
2. Wees benaderbaar
Als er iets is waar veel werknemers last van hebben, is het wel de machtsverhouding tussen hen en de managers. Nou is een bepaalde afstand goed om de autoriteit te behouden, maar als manager ben je wel de eindverantwoordelijke, wat betekent dat je ook verantwoordelijk bent voor het welzijn van je werknemers. Het is eigenlijk heel simpel: als je ervoor zorgt dat je een open houding hebt en altijd aanspreekbaar bent, zullen werknemers een stuk minder moeite hebben om dingen met je te bespreken. Zet dus liever geen koptelefoon op en positioneer je bureau op een centrale, openbare plek (hoekjes kunnen wat intimiderend zijn). Je hoeft trouwens geen extravert te zijn om manager te worden. En heb je behoefte aan een dagje rust? Kies er dan voor om ergens anders te werken. Op kantoor is het bereikbaar zijn voor teamleden een centraal onderdeel van je takenpakket.
3. Weet wie je teamleden zijn
En dan hebben we het over meer dan alleen hun namen. Door de tijd te nemen om je teamleden goed te leren kennen kom je meer over ze te weten, en uiteindelijk kan dat alleen maar voordelen opleveren. Blijkt bijvoorbeeld dat een nieuwkomer heel veel ervaring heeft in een specifieke sector? Kijk dan of je hem of haar deze kennis ergens kunt laten toepassen. Kom je erachter dat een teamlid eigenlijk liever op een andere afdeling zou willen werken? Ook dat is goed om te weten. Ten eerste omdat je natuurlijk alleen met diegenen wil werken die dat zelf ook graag willen, maar ook omdat je diegene er waarschijnlijk in kunt steunen. Ook daar zijn managers voor!
4. Zorg voor team spirit
Teams zijn er om samen te werken, en hoe beter teamleden elkaar kennen, hoe efficiënter de samenwerking zal verlopen. Stimuleer werkrelaties binnen je team door regelmatig uitjes te organiseren, maar ook door werknemers samen op projecten te zetten. Een goede tip hierbij is om collega’s bij elkaar te zetten die elkaar kunnen aanvullen. Niet alleen is dit efficiënter voor de uitkomst van het project, maar het zal er ook voor zorgen dat je teamleden van elkaar kunnen leren. Een win-win dus!
5. Blijf rustig
Zowel voor jezelf als het team is het belangrijk dat je, wat er ook gebeurt, rustig blijft. Om dit te bereiken is het vooral belangrijk dat je altijd een goed overzicht hebt van wat er allemaal gaande is. Dit houdt niet in dat je constant alle touwtjes in handen moet houden, maar dat je regelmatig incheckt bij je team om te kijken of alles naar wens verloopt en er misschien bepaalde dingen aangepast moeten worden. Op deze manier ben je altijd voorbereidt en zal je dus ook niet voor verrassingen komen te staan. Voor het team zelf is dit weer belangrijk omdat ze zich doordat ze jouw uiteindelijke oordeel vertrouwen, hun eigen taken met meer gemak kunnen uitvoeren. Vertrouwen moet immers van twee kanten komen!