Innovatie en verandering zijn cruciaal voor de toekomst en stabiliteit van bedrijven. Belangrijk is niet alleen dat bedrijven de veranderingen bij hun klanten voorspellen, maar ook dat ze voorspellen hoe hun personeel zal evolueren. In 2025 bestaat 75 procent van alle werknemers uit millennials en we mogen ervan uitgaan dat het werkklimaat de komende jaren aan hun wensen wordt aangepast. Deze generatie zal de manier waarop we werken blijven vormgeven. Tijdens de huidige coronacrisis, nu iedereen genoodzaakt thuiswerkt, zien we dat dit al een vlucht heeft genomen. De carrièreambities van millennials, hun houding ten opzichte van werk en hun kennis van nieuwe technologieën bepalen de cultuur van de werkplek van de toekomst. Maar hoe ziet deze toekomstige werkplek eruit?
Om een beter inzicht te krijgen organiseerden wij een workshop met millennials. Door deze uitkomsten te combineren met bestaande onderzoeken, monitoring van social media en bigdata-analyse, ontstond een gedetailleerd beeld van de verwachtingen en angsten van millennials. Hieronder bespreken we de inzichten die we met het onderzoek hebben opgedaan.
Een community creëren
43 procent van de millennials denkt binnen twee jaar van baan te veranderen, terwijl maar 28 procent het liefst langer dan vijf jaar bij zijn huidige werkgever blijft. De werkplek van vandaag is niet langer alleen de fysieke plaats waar je je brood verdient – het heeft een bredere functie en wordt gezien als het centrum van een grotere community waar mensen aan relaties bouwen en zich persoonlijk ontwikkelen.
Met name dit idee van een community was voor de jonge werknemers die wij spraken belangrijk. Het geeft hun het gevoel een bijdrage te leveren aan iets wat groter is dan zijzelf en daar ook deel van uit te maken. Om op de werkplek een community te kunnen creëren, moeten werknemers het gevoel hebben dat hun bijdrage ertoe doet en dat hun stem gehoord wordt, ongeacht hoe hoog ze op de ladder staan. Voor het moderne bedrijfsleven is dit een van de moeilijkste concepten om zich eigen te maken, maar het kan wel het verschil maken bij het behouden van gemotiveerde en betrokken medewerkers.
Een goed voorbeeld van deze nieuwe voorkeur voor een door de community gedragen werkplek, is de wens om een diverse en inclusieve werkomgeving te hebben met mensen van alle leeftijden, culturen, talen, geslachten en met verschillende fysieke mogelijkheden. Hoe groter de verscheidenheid in achtergrond, hoe gevarieerder en rijker de mogelijke bronnen van inspiratie, informatie en ideeën zijn. Dit kan helpen bij de ontwikkeling van de werkomgeving en het bedrijf als geheel op een vanzelfsprekende manier laten groeien.
Ook technologie kan ingezet worden om zo’n gezamenlijke en stimulerende omgeving te creëren. Hoewel wij niet geloven dat technologie een effectieve, persoonlijke ontmoeting kan vervangen, kan de juiste technologie die op de juiste manier wordt gebruikt wel degelijk een belangrijke rol spelen in het samenbrengen van mensen. Ook kan het de creativiteit ondersteunen en ervoor zorgen dat meer mensen hun steentje kunnen bijdragen.
Op zoek naar doel en betekenis
Het spreekt voor zich dat het salaris passend moet zijn om een kundige werknemer binnenboord te houden, maar het lijkt niet langer de enige motivatie te zijn zoals dat voor vroegere generaties wel gold. Millennials zoeken in werk en organisaties een weerspiegeling van wat zij zelf belangrijk vinden in het leven – namelijk een bijdrage leveren aan de maatschappij, het beste van zichzelf laten zien en deel uitmaken van een groter en waardevoller geheel.
Uit onderzoek van Deloitte blijkt dat 56 procent van de millennials niet bij een werkgever in dienst wil als die er andere normen en waarden op nahoudt, en 50 procent geeft aan liever minder te verdienen als dat werk oplevert dat bij zijn waarden past. Dit was ook wat wij hoorden in ons eigen onderzoek onder millennials. Als de waarden van een bedrijf overeenkomen met die van zijn werknemers, ondersteunt dit de saamhorigheid en het gevoel samen een hoger doel te dienen.
Investeren in persoonlijke ontwikkeling
De rol en verwachtingen van leidinggevenden en managers hebben zich – parallel aan de veranderingen op de werkvloer – ook ontwikkeld. Net zoals de werkomgeving meer is geworden dan de plek waar je je brood verdient, gaven de millennials die we spraken aan dat leidinggevende collega’s meer moeten zijn dan simpelweg de baas of manager.
De volgende generatie werknemers wil onderwezen en begeleid worden in plaats van bevelen op te volgen. Ze willen dat hun managers een gids en coach zijn en een actieve rol spelen in de persoonlijke ontwikkeling van de individuele werknemer. Uit onze gesprekken bleek dat millennials behoefte hebben aan iemand die om hen geeft, en om hun carrière en hun persoonlijke ontwikkeling.
Een deel van de feedback die tijdens de sessies steeds weer naar voren kwam, was de behoefte aan managers met het vermogen samen te werken met degenen die aan hen rapporteren. Dit houdt in dat werknemers de vrijheid moeten hebben om kritisch te zijn, feedback te geven, dat zij fouten aan het licht mogen brengen, het oneens mogen zijn en nieuwe ideeën mogen aandragen bij iemand die daar ontvankelijk voor is en het gezegde oprecht in overweging neemt. Het traditionele beeld van de baas die de bevelen uitdeelt is in de ogen van de millennial-werknemer erg achterhaald.
Wat kunnen bedrijven doen?
Om talenten met de juiste vaardigheden echt te kunnen aantrekken, vasthouden en opleiden, moeten bedrijven rekening houden met deze nieuwe manier van denken over de werkomgeving en mensen. Ze zullen allereerst hun cultuur onder de loep moeten nemen om er zeker van te zijn dat deze ook past bij de waarden van de mensen die ze proberen aan te trekken. Dit kan betekenen dat de cultuur van een bedrijf wordt aangepast door bijvoorbeeld een divers en dynamisch personeelsbestand te stimuleren of een duidelijke MVO-strategie te hebben. Evenzo moeten werkgevers ervoor zorgen dat leidinggevenden zich kunnen vinden in de idealen van de community en zich inzetten voor de persoonlijke ontwikkeling van anderen.
Het is ook aan de bedrijven om te laten zien dat ze dynamische en vooruitstrevende organisaties zijn met een stimulerende omgeving waar de millennial-werknemer zo duidelijk naar verlangt. Of daar nu een opgefrist bedrijfsbeleid voor nodig is, andere secundaire arbeidsvoorwaarden of opleidingsprogramma’s, of inzet van de nieuwste technologie om efficiënt en flexibel werken mogelijk te maken; het is nu aan de werkgevers om zich aan te passen en hun mensen en hun bedrijf te laten bloeien.