Het is dé term van dit najaar in het bedrijfsleven en bij de overheid: hybride werken. We kijken naar elkaar, sparren, zoeken naar informatie, lezen de kakelverse boeken en artikelen die er over verschijnen, waarbij de centrale vraag blijft: HOE dan? Vijf tips voor HR-professionals die vanuit hun rol worden gevraagd om een bijdrage te leveren aan nieuw beleid over hybride werken.
De files komen weer op gang, mensen gaan weer naar kantoor, maar het thuiswerken willen we liever niet meteen afschaffen – want het heeft ook veel moois gebracht. Niet in het minst een vaak betere balans tussen werk en privé, maar ook meer vrijheid in de momenten waarom iemand productief is.
Om die redenen is het voor HR-professionals enorm belangrijk om betrokken te worden en blijven bij het beleid dat hiervoor wordt ingericht. De tevredenheid van medewerkers heeft grote invloed op de mate waarin ze geneigd zijn rond te kijken naar een nieuwe uitdaging. Het wel of niet kunnen thuiswerken is daarin een grotere factor geworden dan voorheen.
Welke dingen zijn voor jou als HR-professional slim om in het achterhoofd te houden?
De worsteling tussen kaders en maatwerk is een realiteit
Er zijn medewerkers die enorme behoefte hebben aan duidelijke, heldere kaders: wat mag wel en wat mag niet? Wat wordt er van me verwacht? Daarnaast is er een groep die de behoefte heeft om af te kunnen wijken van die kaders, waarvoor maatwerk nodig is. Bijvoorbeeld omdat hun medische of persoonlijke situatie daar aanleiding toe geeft.
Je zult niet alle medewerkers in alle gevallen precies hetzelfde kunnen laten doen. Daarom is het geven van kaders slim, mits je er niet te ver in doorschiet.
Weet dat verandering de enige constante is
Of er weer een lockdown komt weet niemand te zeggen, maar hoe dan ook kan het zijn dat het beleid dat in september 2021 bedacht is, in december 2021 hopeloos achterhaald is. Maak management en medewerkers daarom duidelijk dat ‘voortschrijdend inzicht’ niet gelijk staat aan ‘prutswerk’. Leg uit dat het nodig zal zijn om beleid regelmatig te blijven toetsen en zo nodig aan te passen. De aanleiding kan een externe factor zijn, zoals een overheidsmaatregel. Maar ook een interne factor, zoals een te grote populariteit van een bepaalde werkdag waardoor overbezetting van werkplekken ontstaat.
Blijf in gesprek met een dwarsdoorsnede van de organisatie
Probeer te voorkomen dat je alleen met de ‘usual suspects’ praat, en met de probleemgevallen. Pak het organogram er eens bij: prik een willekeurig onderdeel en een willekeurige medewerker, en leg je oor te luisteren. Hoe gaat het daar? Wat zijn de issues die hier spelen en hoe verhouden die zich tot wat er centraal allemaal wordt bedacht en besproken?
Hybride werken draait om keuzes maken
Keuzes maken vragen stellen noodzakelijk: wat wil ik bereiken in deze functie? Welke afspraken zijn er nodig om dat doel te bereiken? Welke systemen en welke mensen heb ik daarvoor nodig? Wanneer doe ik dat werk en op welke tijden? En dan de laatste vraag: wáár doe ik dat werk – thuis, op kantoor, bij de klant of een andere plek?
Doordat er nog meer dan voorheen plaats- en tijdonafhankelijk wordt gewerkt, zijn er nieuwe afspraken nodig over communicatie. Zo voorkom je dat mensen elkaar helemaal suf appen, bellen, mailen en chatten. Digitaal samenwerken in één document bijvoorbeeld, in plaats van elkaar eindeloos steeds marginaal andere versies van een document toe te mailen. Juist ook op dit vlak ligt er een kans voor HR-professionals om de processen en samenwerkingsvormen te moderniseren.
Geef de zachte kant van hybride werken voldoende aandacht
De introverte medewerker die zoveel thuiswerkt dat hij dreigt ‘los te drijven’ van het team; de enthousiast ’s avonds werkende manager die haar team doet twijfelen of ze echt verwacht dat zij óók nog even na het late journaal al die mails lezen en beantwoorden – het zijn allemaal zaken die voorheen al speelden en door het hybride werken kunnen worden uitvergroot.
Genoeg te doen voor de HR-professional dus!