Learning- en talentmanagers beginnen langzaamaan het belang van soft skills in te zien en learning op dit gebied als prioriteit te beschouwen. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?
Huidige digitale wereld
In de huidige digitale wereld kunnen bedrijven niet meer vertrouwen op traditionele leermethodes. Iedereen heeft namelijk dezelfde basisvaardigheden nodig om zijn werk uit te kunnen voeren, maar enkel de basisvaardigheden bezitten is niet voldoende. Met de opkomst van machine learning en AI, waardoor robots steeds meer taken overnemen van werknemers, is het voor werknemers van belang dat ze vaardigheden hebben die robots niet kunnen nabootsen: soft skills.
Het World Economic Forum signaleert in het Future of Jobs report een verandering in de maatschappij: “De gewenste vaardigheden zijn steeds sneller aan verandering onderhevig, zowel voor oude als nieuwe functies in alle sectoren. Proactieve en innovatieve skill-building is een belangrijk onderwerp dat van HR een strategischere rol en een plek aan de directietafel eist.” Traditionele talentontwikkelingsmodellen voldoen niet langer, werknemers moeten vaardigheden ontwikkelen waarmee ze een competitief voordeel ten opzichte van AI en automatisering hebben.
Emotionele intelligentie, teamwork en communicatie, kritisch denken en problemen oplossen zijn slecht enkele soft skills die niet langer ‘mooi meegenomen’ zijn, maar onmisbaar in een functie. Onderzoek toont zelfs aan dat een soft skills-training de productiviteit met 12 procent verbetert, het behoud van werknemers met 10 procent verhoogt en een ROI van 250 procent oplevert.
Welke vier soft skills zijn nu echt noodzakelijk om relevant te blijven en hoe kunnen bedrijven hierin ondersteunen?
1. Emotionele intelligentie
Emotionele intelligentie is niet alleen cruciaal in de privésfeer, maar ook in het bedrijfsleven. Het kunnen begrijpen en omgaan met emoties heeft, net als het snappen en beïnvloeden van de emoties van anderen, invloed op de prestaties van werknemers. Essentieel is het herkennen van emoties en de vaardigheid om ze te managen als dat nodig is. Bijvoorbeeld wanneer er iemand gestrest raakt door veranderingen in een project of door een ontevreden klant. Het is van belang dat deze stress wordt weggenomen voordat het oncontroleerbaar wordt. Humor is bijvoorbeeld een uitstekende methode om zaken mee in het perspectief te zetten.
Organisaties moeten het belang en de waarde van emotionele intelligentie op de werkvloer begrijpen en het effect hiervan op werknemers snappen. Organisaties kunnen hier aan bijdragen door trainingen op emotionele intelligentie in te richten en plannen op te stellen waarin emotionele intelligentie een belangrijke rol speelt. Managers kunnen bijvoorbeeld emotionele intelligentie onderdeel maken van de beoordeling van werknemers en trainingen en workshops aanbevelen waarmee emotionele intelligentie gestimuleerd kan worden.
2. Wees een teamspeler
Het lijkt een open deur, maar een teamspeler zijn en focussen op de ontwikkeling van communicatievaardigheden zijn van belangrijke voorwaarde voor de ontwikkeling van een productieve groep werknemers. In het kader van automatisering is de vaardigheid om op intellectueel niveau met elkaar samen te werken en goede relaties op te bouwen cruciaal. Zelfs als werknemers alleen of op afstand werken, hebben ze goede communicatiemogelijkheden nodig om effectief samen te werken. Werkgevers kunnen daarom het beste naar nieuw talent kijken dat goede communicatie en ondersteuningsvaardigheden bezit. Daarnaast is de reputatie van een bedrijf vaak gebaseerd op de vaardigheid van hun teams. Teams die vaak samenwerken maken een grotere kan een goede indruk op klanten te maken, projecten succesvol te voltooien en lucratieve deals te sluiten.
3. Denk kritisch
Een van de cruciale onderdelen van een succesvol werknemersbestand is het vermogen van werknemers om kritisch na te denken. Kritische werknemers kunnen data analyseren en evalueren en vervolgens op basis daarvan situaties praktisch aanpakken en beslissingen nemen. Om kritisch denken te stimuleren, kunnen werknemers worden uitgedaagd om deel te nemen aan discussies, veel vragen te stellen en complexe problemen op te lossen. Dit kan worden gedaan door middel van trainingen, waarin teams leren samen te werken om lastige casussen op te lossen.
4. Beantwoord complexe problemen
In elke industrie is de vaardigheid om problemen op te lossen essentieel in het verbeteren van de vaardigheden van werknemers. De vaardigheid om een probleem te signaleren, strategieën te bedenken om dit probleem op te lossen en de oplossing te implementeren, is niet alleen belangrijk om problemen op de werkvloer op te lossen, maar ook problemen die specifiek bij een bepaalde baan horen.
Bied werknemers daarom de kans om op verschillende problemen te trainen, zelfs problemen die niet per se hun werkzaamheden raken. Daag werknemers uit, door ze bijvoorbeeld een nieuwe applicatie te laten testen of ze te informeren over nieuw beleid. Door werknemers te motiveren om zichzelf te testen, groeit hun vertrouwen en komen ze met nieuwe ideeën.
Het hebben van basisvaardigheden alleen volstaat niet langer in het digitale tijdperk. Behalve de vaardigheden die nodig zijn in een bepaalde functie, is het zaak dat iedereen werkt aan cruciale soft skills die niet alleen een competitief voordeel oplevert ten opzichte van concurrentie, maar ook ten opzichte van AI en automatisering. Als organisaties goede werknemers, teams en managers willen ontwikkelen, dan moeten ze hun werknemersbestand uitdagen om hun soft skills te verbeteren. Zo blijven ze het almaar veranderende werkveld een stap voor.