Het sollicitatieproces is in de loop van de tijd aanzienlijk veranderd. Vroeger, voor de opkomst van het internet, ging je op zoek naar een leuke baan door vacatures in kranten te bekijken. Of je zag in de lokale supermarkt een advertentie hangen die je interessant vond. Tegenwoordig zoekt men heel anders naar werk, wat je ongetwijfeld niet is ontgaan. Wat de verschillen precies zijn tussen het solliciteren van vroeger en het solliciteren anno 2018, lees je in dit artikel.
Internet als oneindige vacaturebank
Zoals gezegd ging je vroeger naar de kiosk om een regionale krant te halen als je op zoek was naar een andere baan. En als je die interessante vacature gevonden had, ging je vaak persoonlijk langs om je interesse kenbaar te maken. Het was belangrijk dat jij je gezicht liet zien, want een database vol met cv’s om voor werkgevers uit te kiezen was er niet.
Die database is er nu wel en alles speelt zich (bijna) online af. Vacatures vind je op online vacaturebanken, maar ook via social media platforms. Een persoonlijk profiel aanmaken voor Facebook en LinkedIn is dan ook erg belangrijk. Houd er wel rekening mee dat potentiële werkgevers alles op je profiel kunnen zien als je niet goed let op de instellingen. De eerste indruk bij een werkgever doet hem of haar er toe besluiten of je al dan niet wordt uitgenodigd om te komen solliciteren. Plaats dan ook geen beschamende of gevoelige foto’s die een verkeerde indruk kunnen achterlaten.
Solliciteren was vroeger persoonlijker
Vroeger kwam je aan een baan, omdat een kennis je op een baan attendeerde en je hierop solliciteerde via een handgeschreven brief. Of door snel even langs te gaan en je interesse kenbaar te maken. Tegenwoordig kun je ook via ‘ons kent ons’ aan een baan komen (denk aam LinkedIn en Facebook). De procedure is echter een stuk ingewikkelder geworden en de psychologische afstand tussen jou en het bedrijf is groter dan vroeger.
Je hebt vaak minder kans om direct in contact te komen met het bedrijf, omdat zij dit vaak uitbesteden aan recruiters. Zij beoordelen jouw cv vaak in één oogopslag, omdat zij nog honderden andere online sollicitaties moeten bekijken. Zorg er daarom voor dat je cv up-to-date is, je een motivatiebrief hebt die toegespitst is op de vacature waarvoor je solliciteert en een online profiel waarmee je jouw persoonlijkheid onderschrijft. Door deze drie aspecten goed te benaderen, kun jij jezelf onderscheiden van al die andere sollicitanten.
Sollicitatiegesprekken toen en nu
Er is ook veel veranderd als je de sollicitatiegesprekken van toen en nu met elkaar vergelijkt. Vroeger was het een kwestie van vragen zoals: “wie ben je?” en “wat kun je?”. Tegenwoordig zijn de vragen een stuk lastiger en worden er vragen gesteld zoals: “waarom moeten we juist jou kiezen?” en “waar zie jij jezelf over 5 jaar?”.
Bovendien kon je vroeger vaak na één gesprek al direct beginnen. Tegenwoordig bestaan sollicitatieprocedures uit meerdere gesprekken, competentietesten en assessments. Waar je vroeger kon terugvallen op je werkervaring en opleidingen, komt het nu veel meer aan op onderscheidend en analytisch vermogen.