Het komt steeds minder vaak voor dat bedrijven strikte zakelijke kledingvoorschriften hanteren. Het klakkeloos volgen van kledingvoorschriften is daardoor vaak niet meer genoeg om ervoor te zorgen dat je gepast gekleed op je (toekomstige) werk verschijnt. Hoe kun je deze grotere vrijheid in jouw voordeel laten werken?
Strikte voorschriften
Kledingvoorschriften worden vaak gezien als een ideaal middel om de uiterlijke verschijning van werknemers bij te laten dragen aan het uitstralen van de bedrijfsidentiteit. Omdat het tegenwoordig in steeds meer bedrijfstakken belangrijk is om vooral onderscheidend, creatief en innovatief te zijn, willen steeds meer bedrijven deze eigenschappen ook uitstralen. Strikte zakelijke kledingvoorschriften dragen daarom vaak simpelweg niet bij aan de gewenste bedrijfsidentiteit.
Het vervallen van strikte zakelijke kledingvoorschriften betekent echter niet dat gepaste zakelijke kleding niet meer van belang is. Nu de voorschriften niet meer van hogerhand worden opgelegd, dienen we eigenlijk vooral meer zelf te bedenken hoe we aan de hand van onze uiterlijke verschijning kunnen bijdragen aan de gewenste bedrijfsidentiteit.
Bijdragen aan de bedrijfsidentiteit
Om je kledingkeuze bij te laten dragen aan de gewenste identiteit van het bedrijf of de organisatie waarvoor je werkt, kun je gebruikmaken van verschillende hulpmiddelen. Je kunt bijvoorbeeld gebruikmaken van kleuren die (onbewust) specifieke associaties kunnen oproepen. De afbeelding hieronder kan als een handig hulpmiddel dienen:
Ook met patronen kun je specifieke associaties oproepen. Onderstaande afbeelding kan als een handig hulpmiddel dienen:
Bovenstaande kleuren- en patronen-associaties kunnen je, helpen bij het vormen van je eigen, unieke stijl die tegelijkertijd bijdraagt aan het imago van je bedrijf of organisatie. Een goed beginpunt is om eerst te kijken naar de missie en kernwaarden van je bedrijf. Profileert het bedrijf zich bijvoorbeeld als een prestigieus instituut, een vernieuwer of een prijsvechter? Hier kun je vervolgens je kledingstijl op aanpassen.
Less is more
Wat uiteindelijk jouw perfecte zakelijke stijl is, blijkt vaak ook een kwestie van ‘trial and error’. Wees dus niet bang om af en te experimenteren met kleuren en patronen. Tot slot een laatste belangrijke tip: wees terughoudend met het aantal verschillende kleuren en patronen in één outfit, want als juist als je bepaalde associaties wilt oproepen aan de hand van een kleur of patroon wilt oproepen, geldt dat ‘minder’ vaak ‘meer’ is.