Het werk van een HR-afdeling eindigt niet bij het aantrekken van nieuw talent. Nadat het contract is ondertekend, begint het echte werk namelijk pas. Het binden en boeien van medewerkers. Het verloop is de afgelopen jaren bij veel bedrijven namelijk toegenomen, dankzij de gunstige economie en het werken met de nieuwe generaties. Millenials en Generatie Z zijn minder loyaal aan een bedrijf en altijd op zoek naar nieuwe manieren om zichzelf te ontwikkelen. Wat kan je dan doen om de interesse van werknemers te behouden en het zorgvuldig gekozen talent te binden aan je organisatie?
De HR-afdeling kan verschillende instrumenten inzetten om medewerkers te motiveren. En dat is belangrijk want hoe langer iemand in een organisatie werkt, hoe meer kans diegene heeft om echt impact te maken en te floreren. Het overschot aan banen zorgt ervoor dat mensen snel kiezen voor een nieuwe uitdaging. Maar dat brengt veel kosten met zich mee en zet een medewerker uiteindelijk niet in zijn kracht. Hoewel verloop uiteraard niet geheel te voorkomen is, deel ik graag drie tips met jullie om medewerkers te boeien en te binden.
1. Laat zien dat je je medewerkers waardeert
Mensen willen niet als een nummertje behandeld worden en echt een band opbouwen met de organisatie waarvoor ze werken. Waardering is hierbij van essentieel belang. Dit doe je niet enkel door een goed salaris te bieden, maar ook door extra voordelen te bieden. Denk bijvoorbeeld aan mogelijkheden tot ontwikkeling, het bieden van een leaseauto of een fietsplan en het organiseren van gezellige uitjes.
Maar het meest belangrijk is het tonen van waardering. Uit onderzoek van TNS Nipo blijkt dat hoogopgeleiden bewondering en erkenning noemen als de belangrijkste drijfveren. Hoe laat je de waardering voor de werknemers dan goed zien? Een simpel compliment doet al wonderen. Dit zorgt er namelijk voor dat er geluksstoffen, zoals dopamine, vrijkomen in de hersenen van medewerkers. Geef niet enkel feedback tijdens het jaarlijkse evaluatiemoment, maar doe het op het moment dat de werknemer dat verdient. Grote organisaties als ING en Achmea zijn al gestopt met de jaarlijkse evaluaties. Maar ook door het geven van een grote verantwoordelijkheid of het laten meedenken in besluiten, laat je een werknemer zien dat je hem waardeert.
2. Faciliteer een goede werk-privé balans
Dankzij technologieën als mobiele telefoons en laptops zijn we altijd bereikbaar. De grenzen tussen werk en privé verschuiven dan ook steeds meer. Een mailtje ’s avonds op de bank beantwoorden is tegenwoordig niet gek meer. Het is dan als organisatie belangrijk om ervoor te waken dat de weegschaal niet doorslaat naar werk. Een mens heeft ontspanning nodig en kan niet constant aan staan. Gun je medewerkers hier dan ook wat ruimte in. Als ze ’s avonds langer door hebben gewerkt, kunnen ze best wat later beginnen de volgende dag. Of als ze in het weekend nog werk hebben verricht, doe dan niet moeilijk als ze doordeweeks iets eerder hun kind op moeten halen. Ga niet uit van een 9 tot 5 mentaliteit. Laat medewerkers werken op de momenten dat zij het meest productief zijn.
3. Zorg voor opleidingsmogelijkheden
Zoals eerder al aangestipt hechten de nieuwe generaties veel waarde aan doorgroei- en opleidingsmogelijkheden. Zelfontplooiing staat op nummer drie in het lijstje drijfveren. Maar het is ook voor een bedrijf cruciaal dat medewerkers blijven bijleren, zodat kennis in de organisatie altijd up-to-date is. Dit hoeft niet een opleiding van drie jaar te zijn, maar kan ook een cursus van een maand zijn of een online cursus die maar tien minuten per dag hoeft te kosten. Het is belangrijk dat een organisatie genoeg opleidingsbudget beschikbaar stelt. Maar dit is vaak niet genoeg: stimuleer medewerkers om zich te laten bijscholen, geef suggesties voor goede opleidingen en laat weten dat je openstaat voor ideeën voor opleidingen.
Doorgroeimogelijkheden zijn daarnaast van belang om medewerkers te motiveren. Een veelgehoorde reden voor het nemen van ontslag is immers dat de functie niet genoeg uitdaging meer biedt. Het is zonde om deze kennis kwijt te raken, dus zorg dat er een doorgroeibeleid is in de organisatie en dat werknemers deze ook kennen. Als werknemers dan een nieuwe uitdaging zoeken, kunnen ze dit binnen de organisatie doen.
In de florerende economie kan het een dagtaak worden om ervoor te zorgen dat werknemers genoeg uitdaging blijven zien in hun huidige baan en zich gewaardeerd voelen. Dat is ontzettend belangrijk om medewerkers te behouden. Zorg dus dat een HR-afdeling niet enkel inzet op het binnenhalen van talent, maar juist op het behouden van de talenten die je al in huis hebt.