3 juni was het Wereld Fietsdag. Deze relatief nieuwe internationale dag is in tijden van corona nog een tikkeltje belangrijker geworden. Des te meer omdat men aangeeft bij terugkeer naar kantoor vaker de fiets te pakken om zo het openbaar vervoer te passeren. In een recente publicatie geeft het Kennisinstituut voor Mobiliteit aan dat een op de vijf Nederlanders vaker gaan lopen of de fiets pakt. Ook de afstanden die we fietsen is gestegen tijdens de coronacrisis. Een fietsverplaatsing is nu gemiddeld 4.3 kilometer in plaats van voorheen 3.3 kilometer.
Dus de verwachting is dat we meer en verder zullen gaan fietsen. En hand in hand met meer fietsen staat ook meer naar de weersverwachtingen kijken. Vaak wordt ‘het weer’ als reden aangevoerd om niet te fietsen. Het regent echter veel minder vaak dan men denkt.
Wij werkten daarom samen met Buienradar om naar de weer-historische trends van de laatste 10-30 jaar te kijken. Om te zien wat de Nederlandse fietser voor voordeel uit deze info kan halen. En wat blijkt?
Als we allemaal om negen uur op de fiets zouden kunnen stappen dan was het percentage dat droog aankomt volgens de historische data hoger. Aangezien het tussen 09.00 en 10.00 uur statistisch gezien het minst heeft geregend in de afgelopen 10 jaar.
DE DATA
De zomer is het natste seizoen
Woensdag is de droogste werkdag
Het droogste uur van de dag ligt tussen 09.00 en 10.00 uur (gemeten in De Bilt)
Natuurlijk, resultaten behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Maar het is informatie die in het voordeel zou kunnen werken vande kantoorfietser.
De fiets blijft soms thuis
Bovenstaande historische weer-feiten zijn leuk, maar weinig dingen laten zich zo moeilijk voorspellen als het weer. En alhoewel fietsers niet van regen houden, laat ons onderzoek zien dat 4 op de 5 fietsers die doorgaans naar kantoor fietsen zich niet laten afremmen en ondanks de regen toch de fiets pakken.
De meesten kiezen er wel voor 5 – 10 minuten te wachten tot de bui is overgetrokken. En waarom ook niet, als 73% van de respondenten zegt dat de baas het begrijpt als ze iets later op kantoor zijn als gevolg van de weersomstandigheden.
IJzel en onweer zijn echter de twee weersomstandigheden die voor het gros van de fietsers te gortig zijn om door naar kantoor te fietsen. In die gevallen blijft de fiets thuis en gaat 54% met de auto naar kantoor.