Een leven-lang-leren, duurzame inzetbaarheid en arbeidsvitaliteit. Een aantal ‘buzz words’ die ons erop attenderen dat we voortdurend aan de bak moeten om bij te blijven. Bijblijven om aantrekkelijk te zijn als werkbij. Maar hoe doe je dat? Er zijn twee strategieën: je kunt er voor kiezen om een kameleon te worden of een sterk merk. Beide strategieën kunnen werken, maar zorg dat jouw keuze ook bij jou past.
Volgen of leiden
Bijblijven betekent dat je dreigt achter te raken. Je moet wat kennen of kunnen om van waarde te blijven. Je plust dus op wat je te kort komt. Een prima tactiek en vaak ontkom je er niet aan. Kennis veroudert tenslotte en het verversen daarvan kan geen kwaad. Of je werkt aan een flexibele houding, je schaaft aan je leer- of aanpassingsvermogen. Een kameleon doet dit.
Je kunt er ook voor kiezen om het stuur in eigen handen te nemen. In dat geval snap je prima dat je van toegevoegde waarde moet zijn, wil je aan de bak komen en blijven, alleen zoek je het niet in het bijspijkeren en opplussen. Je maakt van jouw talenten een sterk merk en zoekt jouw toegevoegde waarde bij de vraagstukken om je heen.
De kameleon
De kameleon is een prima strategie. Helaas komt ooit het moment dat bijsloffen en bijkleuren onvoldoende werkt. Je energie raakt bijvoorbeeld op omdat je kleuren aanneemt die niet (meer) bij je passen. Of je hebt gewoon geen tijd om alle veranderingen bij te houden, want je verdient nu nog geld met jouw ‘oude en vertrouwde’ kennis en kunde. Of erger: de functie die jouw ontwikkeling kleur geeft, houdt op te bestaan…
Het sterke merk
Het sterke merk is echter een duurzame strategie. Één ding is zeker: hoe de wereld ook verandert, in de kern blijf jij hetzelfde. Door de jaren heen verlies je vast wat haren en streken, maar jouw talenten en aanleg zijn een gegeven. Je kunt ze hooguit negeren of te kort doen door voortdurend aan de eisen en wensen van anderen te voldoen. Als het dan zover is dat de kameleon niet meer bij jou past en je ook geen sterk merk bent, dan wordt inzetbaarheid een lastig onderwerp.
Wees tactisch en trouw aan jezelf
Voor duurzame inzetbaarheid ga je eerst bij jezelf te rade en speel je het spel met je eigen talenten. Ken jouw talenten en weet waar die het best tot uitdrukking komen. Maak voor jezelf en anderen inzichtelijk waar jouw kwaliteiten liggen, welke rollen daarbij passen en hoe je die rollen inzet om vraagstukken op te lossen.
Wie daarbij ook nog wat actuele kennis vergaart, is langer houdbaar op de arbeidsmarkt. Een markt die er over tien jaar weer anders uitziet dan nu.