Het CV is van essentieel belang bij de eerste stap in het sollicitatieproces. Een recruiter kan aan de hand van het CV vaak in een oogopslag zien of zij jou willen uitnodigen. Het is dus zaak om het CV op orde te hebben. Dit artikel kijkt naar de 5 meest voorkomende trends met betrekking tot het curriculum vitae.
Trend 1: Foto’s en zelfs video’s
Tegenwoordig heeft 99% van de CV’s een foto. Steeds vaker worden echter ook video’s (5 seconden) bijgevoegd. Bewegende beelden zeggen meer dan drie A4-tjes tekst. Recruiters kunnen je verbale en non verbale capaciteiten zien, wat ze een beter beeld geeft van het totaalplaatje. De verwachting is dat deze trend zich gaat doorzetten in 2018.
Recruiters vragen tegenwoordig ook steeds vaker een foto van een gebeurtenis waar je trots op bent. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een gewonnen award of geslaagde evenementen. Dit kan kwaliteiten blootleggen die de recruiter anders niet was tegengekomen en geeft een inkijkje in het leven van de sollicitant.
Trend 2: Afgestemde content
Vandaag de dag is het steeds belangrijker dat het CV custom wordt afgestemd op de werkgever waarbij gesolliciteerd wordt. Feiten, skills en trefwoorden worden gebruikt om duidelijk aan te tonen waarom jij geschikt bent voor een bepaalde werkgever.
Op deze manier vang je hun aandacht en denk je vanuit het bedrijf (wat hebben zij nodig?). Recruiters maken binnen zes(!) seconde de beslissing of ze jou uitnodigen, dus maak alles simpel en hapklaar zodat ze niet eindeloos hoeven te graven in je CV.
Trend 3: Benoem alleen relevante werkervaring en resultaten
Het CV bestaat vooral uit opleidingen en ervaringen die relevant zijn. Een baantje in de horeca kun je beter niet benoemen op je CV, als je solliciteert voor een functie in de psychologie. Het is minder relevant en daarom ook minder van toegevoegde waarde.
Bovendien leven we in een kenniseconomie, waar onze kennis niet in hokjes gestopt kan worden. Er wordt vaak van ons verwacht dat we ‘out of the box’ kunnen denken en hierdoor worden we minder vastgepind op een takenpakket. Dit wordt dan ook niet vaak meer beschreven op het CV.
Trend 4: Persoonlijk profiel
Een CV bevat steeds vaker een persoonlijk profiel. Dit is een kort stukje tekst van vier tot zeven regels waar je vertelt wie je bent, waar je naar op zoek bent en waar je goed in bent. Het is belangrijk dat je hier niet simpelweg wat termen (ambitieus, leergierig, kritisch) opsomt. Dit komt saai over en dat wil je juist niet! Probeer te beschrijven wat jou aantrekkelijk maakt en doe dit op een manier waarop je authenticiteit uitstraalt.
Trend 5: Applicant Tracking Systems (ATS)
Tegenwoordig maken de meeste organisaties gebruik van ATS om jouw applicatie te scannen. Als je online solliciteert is het belangrijk dat je enige kennis hebt van hoe ATS werkt. Zo kun je het aanmeldproces beter navigeren, wat je kansen om uitgenodigd te worden, doet toenemen. Een CV dat namelijk niet aan de voorwaarden van ATS voldoet, zal niet snel door de scan heen komen. Dat is vervelend, als je inhoudelijk wel aan alle eisen voldoet.