Transparantie is niet langer een luxe, maar een noodzaak voor mkb-ondernemingen die willen blijven groeien in het economische klimaat van vandaag. Voor bedrijven die worstelen met het aantrekken en vasthouden van talent, is transparantie een van de belangrijkste kenmerken van hun bedrijfscultuur. Daarbij gaat het niet alleen om open zijn over de bedrijfsresultaten of strategische plannen, maar om toenemende openheid over factoren zoals de beloningsstructuur, promotiekansen en andere zaken die direct van invloed zijn op de medewerkers. Zo’n open cultuur zorgt voor een werkomgeving waar medewerkers zich gewaardeerd en gehoord voelen. Mensen voelen zich daardoor meer gemotiveerd om bij te dragen aan het succes van de organisatie.
Dat dit nodig is blijkt uit een survey van ons onder ruim 2.000 Nederlandse medewerkers: niet minder dan de helft (50%) van de ondervraagde medewerkers is van mening dat hun bedrijf opener en transparanter zou moeten zijn over salarissen en beloningen. Daarnaast vertrouwt bijna een kwart (24%) er niet op dat hun directeur of CEO eerlijk en transparant is over deze onderwerpen.
Transparantie over salarissen en progressie
Een van de belangrijkste gebieden waar transparantie cruciaal is, betreft salarissen, beloningen en promotiekansen. Veel medewerkers hebben het gevoel dat er een gebrek aan duidelijkheid is over hoe de salarissen worden bepaald (50%) en welke criteria worden gebruikt voor promoties (26%). Dit kan leiden tot ontevredenheid en verloop. Het is daarom belangrijk dat bedrijven duidelijk communiceren over hun beloningsstructuur. Dit houdt in dat organisaties niet alleen transparant moeten zijn over bijvoorbeeld salarissen, maar ook in het toelichten van de overwegingen over beslissingen met betrekking tot de beloningsstructuur en inzicht bieden in belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarden zoals bonussen, mogelijkheden om thuis te werken en andere voordelen.
Duidelijkheid en openheid over de processen rond promoties en carrièremogelijkheden binnen het bedrijf kan veel onzekerheid en frustratie wegnemen. Bedrijven moeten helder communiceren over het promotieproces, samen met de mogelijke groei- en ontwikkelpaden. Door over deze aspecten transparant te zijn, kunnen bedrijven een cultuur van eerlijkheid en gelijkheid bevorderen, wat bijdraagt aan een positieve werksfeer en verhoogde medewerkersbetrokkenheid en -loyaliteit.
Vraag medewerkers naar hun mening en communiceer
Door regelmatig surveys te houden onder medewerkers, kunnen bedrijven de vinger aan de pols houden en meer inzicht krijgen in de tevredenheid en betrokkenheid van medewerkers. Door de resultaten van deze surveys te delen en ook daadwerkelijk actie te ondernemen op basis van de feedback, kunnen bedrijven laten zien dat ze de mening van hun mensen waarderen en serieus nemen. Veel organisaties worstelen echter met het goed inrichten van dit soort surveys, bijvoorbeeld omdat ze daar losse tools voor gebruiken die alleen basisfunctionaliteit bieden. Dit maakt het voor HR-teams – die deze surveyprocessen vaak moeten beheren – lastig om de inzichten te verkrijgen die ze nodig hebben. Daarnaast vinden mkb-bedrijven het vaak moeilijk om de belangrijkste factoren te identificeren die de betrokkenheid van medewerkers aangeven. Deze informatie is essentieel om effectief op feedback te reageren en zo de tevredenheid en productiviteit van medewerkers te verbeteren.
Transparantie is een noodzaak
Voor deze en andere inzichten die nodig zijn om veranderingen door te kunnen voeren, zijn data nodig. Technologie biedt de mogelijkheid om deze data effectief te verzamelen en daar conclusies uit te trekken over waar medewerkers behoefte aan hebben en wat hun pijnpunten zijn. Op basis daarvan kunnen vervolgens de juiste stappen genomen worden om mensen beter te informeren en zo de medewerkersbetrokkenheid te verbeteren. Daarbij helpt een goede integratie van deze data met andere HR-tools om medewerkers snel en helder te informeren en vragen te beantwoorden. Zo wordt het HR-team niet extra belast en kan het zich meer focussen op de beste strategie om verbeteringen door te voeren binnen de organisatie.
Mkb-ondernemingen moeten transparantie omarmen en de tools en technologie inzetten die een open en eerlijke werkomgeving bevorderen. Dit houdt niet alleen je mensen tevreden, maar zal je concurrentiepositie versterken en duurzame organisatorische groei ondersteunen.