Digitale transformatie is hot topic voor bedrijven. Logisch, want als we de media moeten geloven is digitalisering van bedrijfsprocessen een belangrijke voorwaarde voor het aantrekken van werknemers, en met name digital natives. Toch is digitale innovatie alléén geen garantie voor het succesvol werven en behouden van nieuwe werknemers.
Solliciteren via chat, video of Skype
Veel organisaties benadrukken maar wat graag hoe digitaal zij werken. Dat zie je bijvoorbeeld bij recruitment: in veel wervings- en selectieprocedures staat digitale communicatie centraal. Een cv wordt vervangen door een online vragenlijst en voorafgaand aan het versturen van de sollicitatiebrief kunnen potentiële kandidaten hun vragen alvast stellen via een chat met de recruiter. Overigens heeft die motivatiebrief steeds vaker de vorm van een motivatievideo. En een eerste kennismaking? Dat gebeurt gewoon achter de laptop, via Skype.
Bovenstaande ontwikkelingen zijn logisch; ze bieden meer ruimte en mogelijkheden voor zowel de sollicitanten als de organisatie. De drempel om te solliciteren wordt lager en tegelijkertijd kunnen recruiters makkelijker geschikte kandidaten selecteren. Toch is het belangrijk dat ‘digitaal’ geen doel op zich wordt. Vragen om een motivatievideo omdat dat nu eenmaal past bij het imago van een start-up komt het recruitmentproces niet ten goede. Technologie moet vooral het proces ondersteunen. Bijvoorbeeld door kandidaten een persoonlijkere sollicitatie-ervaring aan te bieden, doordat ze zelf kunnen kiezen of ze solliciteren via een brief, vragenlijst, chatbot of video.
Schieten we door met de digital workspace?
Als toptalent eenmaal binnen is, is het belangrijk om hen een comfortabele werkplek te bieden. Al schieten organisaties weleens door in het creëren van de digital workspace. Natuurlijk is het belangrijk om werknemers de tools te bieden die zij nodig hebben om hun werk optimaal te doen. Vooral voor jongere generaties geldt dat zij als consument bepaalde vaardigheden en verwachtingen hebben die zij ook willen toepassen en terugzien op de werkplek. Werken op een lokale schijf in plaats van in een cloudomgeving is voor zo’n werknemer een stap terug, waardoor hij zijn vaardigheden niet optimaal in kan zetten. Hetzelfde geldt voor drie weken wachten op een nieuwe werklaptop, terwijl je deze als consument wél de volgende dag in huis kunt hebben.
Mensen maken verbinding met mensen
Waar het om draait is dat het aanbieden van vooruitstrevende technologie an sich er niet voor zorgt dat werknemers bij je blijven. Dat doen ze namelijk alleen als ze voldoende uitdaging vinden in hun werk, als ze er energie van krijgen en als ze voldoende vrijheid en vertrouwen ontvangen. En juist daar komt persoonlijke connectie om de hoek kijken. Als mens maken we immers verbinding met andere mensen, niet met tools of devices. Energie haal je niet uit een nieuwe laptop of telefoon, maar uit een inspirerend project, een creatieve brainstorm of een uitdagende samenwerking. En daarom is het zo belangrijk dat werknemers soms even loskomen van hun scherm en noise cancelling headphones, en weer ‘ouderwets’ met elkaar in gesprek gaan.
Een gepersonaliseerde werkplek met de juiste technologieën is vooral een basisvoorwaarde om die samenwerking mogelijk te maken. Vergelijk het met de pingpong- of tafelvoetbaltafel die veel bedrijven noemen in hun vacatures. Dat is voor kandidaten geen reden om ergens te solliciteren. Een bedrijfscultuur waarin werknemers de vrijheid krijgen om zonder schuldgevoel af en toe een potje te spelen met collega’s, is daarentegen wél een reden om bij een werkgever te blijven.
Digitale innovatie als middel
Kortom, digitale innovatie is geen doel, maar een middel om werknemers te werven en behouden. Als processen en werkzaamheden goed zijn geregeld, hebben werknemers ruimte om te doen waar ze echt goed in zijn en gelukkig van worden. Bijvoorbeeld het ervaren van een betere werk-privébalans, doordat ze de middelen en mogelijkheden hebben om thuis te werken. Of een vruchtbare brainstorm met een internationaal team, dankzij Skype en gedeelde interactieve whiteboards. Zie het als een wandelpad: technologie helpt je om het pad te vereffenen, zodat medewerkers niet bang hoeven te zijn om te struikelen en kunnen genieten van de omgeving. Dát is digitale innovatie.