Goed om kunnen gaan met verandering lijkt geen nice to have meer. Sinds de uitbraak van het coronavirus leven we in een wereld waarin verandering de enige constante is. De manier waarop we werken is namelijk fundamenteel veranderd. Remote werk lijkt de norm te worden, digitaal staat centraal en het persoonlijke- en professionele leven vloeit steeds meer in elkaar over.
Verandering is niet het enige waar we mee moeten kunnen dealen. Daarnaast zijn we, mede door corona, maar ook zeker door de digitalisering die al langer plaatsvond, in een situatie beland waarin alles binnen handbereik is. Hoewel veel bedrijven positief zijn over de resultaten na een jaar thuiswerken – de productiviteit lijkt in veel gevallen zelfs gestegen -, gaat deze cultuur van het altijd aan staan vaak wel ten kosten van de mentale gesteldheid van de werknemers zelf.
In een overwegend digitale wereld zal juist mentale veerkracht van je werknemers je bedrijf maken of breken. Als bedrijf of HR-professional kan je echter niet verwachten dat werknemers zelf uitzoeken hoe hier mee om te gaan. De rol van de werkgever als gids is daarom essentieel.
Een toekomstbestendig bedrijf zet in 2021 de ontwikkeling van de mentale skills van medewerkers op één. Skills worden over het algemeen belangrijker dan diploma’s, maar vaardigheden die de mentale gezondheid van werknemers bevorderen, zijn mogelijk de meeste urgente skills voor de post-COVID workplace.
Maar waar begin je? De volgende zes punten zullen je helpen met het opzetten van een doelgericht en effectief plan.
1. Zuig informatie op als een spons
Kennis is macht. De mentale gezondheid van jouw medewerkers is geen bijzaak en om fundamentele veranderingen door te voeren is begrip van het grote plaatje essentieel. Verdiep je daarom in de basics, welke skills behoren allemaal tot de mogelijkheden om mentale veerkracht te verbeteren?
Vergeet daarnaast ook niet op de hoogte te blijven van de meest actuele ontwikkelingen, zoals bijvoorbeeld de recente gesprekken over het recht om offline te zijn. Andere landen, zoals onder andere Frankrijk, kennen zelfs al een officiële wet waardoor werknemers het recht hebben om buiten werkuren taken die verband houden met hun werk te laten liggen. In Nederland ligt er op dit moment een wetsvoorstel in de Tweede Kamer.
2. Leg de vinger op de juiste wond
Hoewel er in veel organisaties behoefte is aan ondersteuning op het gebied van mental health skills, is dit niet altijd de oorzaak van het probleem, maar slechts een symptoom. Stress wordt juist vaak veroorzaakt door een mismatch tussen de verwachtingen en de realiteit. Door je enkel te focussen op het verlichten van stress van je medewerkers, los je niet het onderliggende probleem op. Een veelvoorkomende oorzaak is dat iemand niet in de juiste rol zit en verkeerde verwachtingen leiden tot stress. Door dit op te lossen, en het probleem bij de wortel aan te pakken, haal je vaak ook meteen de stressfactoren weg.
3. Richt je op de juiste vaardigheden
Als het op mentale gezondheid aankomt, zijn er veel verschillende vaardigheden waar je je op zou kunnen richten. Ik raad elke ondernemer of HR-professional aan om je eerst te richten op de meest urgente skills, de skills waarmee je op snelle termijn het meeste resultaat zult boeken en de skills die de coronacrisis aan het licht heeft gebracht: wendbaarheid, stressmanagement en veerkracht.
Zorg ervoor dat je werknemers weten hoe ze met thuiswerken, of zelfs misschien al hybride werken, kunnen omgaan. Door ze te ondersteunen met de ontwikkeling van de juiste skills zorg je ervoor dat je personeel relevant en productief blijft, maar ook gelukkiger is – zowel op werk als thuis.
4. Voorkomen is beter dan genezen
Het is belangrijk dat werknemers goed om kunnen gaan met stressvolle situaties. Tegelijkertijd is het belangrijk om niet te vergeten dat voorkomen nog altijd beter werkt dan genezen. Om te zorgen dat je dit waarborgt, is je beleid rondom mentale gezondheid van groot belang.
Voorbeelden hiervan zijn processen die een goede balans tussen werk en privé stimuleren, het actief aanmoedigen van personeel om structureel pauzes te nemen, meditatie en mindfulness sessies, en het implementeren van een stressradar die het actuele stresslevel onder de werknemers meet. Aan de hand hiervan bepaal je dan wanneer het tijd is om in te grijpen. Wat je ook kiest, zorg ervoor dat jouw beleid het stressniveau onder de medewerkers te allen tijde zo gezond en productief probeert te houden.
5. Schakel de hulp in van een expert
Wil je jouw mental health skills aanpak gegarandeerd goed integreren? Schakel dan de hulp in van een expert op het gebied van training. Een expert kan waarborgen dat jij je op de juiste onderdelen binnen jouw organisatie richt. Daarnaast leert deze partij je hoe je het succes van jouw beleid meet en hoe je ervoor zorgt dat je dit resultaat continu kunt verbeteren.
6. Zie mentale vaardigheden niet los project
De pandemie heeft laten zien dat hoe de wereld ook verandert, vaardigheden altijd centraal blijven staan. Werknemers zullen hun hele loopbaan niet meer werken in een functie die aansluit bij hun opleiding. Zij zullen sneller moeten switchen van skills en dus van functie.
Het aanleren en verbeteren van vaardigheden zal dus een sleutelrol spelen in de arbeidsmarkt van de toekomst. Flexibiliteit, wendbaarheid, de bereidheid je te blijven ontwikkelen, het zijn allemaal essentiële eigenschappen van de werknemer van de toekomst.
Zie mentale gezondheid daarom niet als een losstaand project, maar integreer het in je volledige aanpak rondom persoonlijke ontwikkeling en de training van vaardigheden die niet geautomatiseerd kunnen worden.
Een leven lang leren wordt de realiteit en een toekomstbestendig bedrijf begrijpt dat mentale gezondheid daarin onmisbaar is.