Thuiswerken biedt bedrijven de kans om talent te werven dat niet op reisafstand van het kantoor woont. Sterker nog: de zoektocht naar nieuwe collega’s is zelfs niet meer aan grenzen gebonden. Voor organisaties die actief zijn in vakgebieden waar een groot tekort aan professionals heerst, zoals IT, kan dat een uitkomst zijn. Maar waar moet je op letten als je talent in dienst neemt dat in een ander land woont? Zeven aandachtspunten op een rij.
1. Naleven van wet- en regelgeving
Check of het in dienst hebben van professionals die in het buitenland wonen aan (extra) wet- en regelgeving onderhevig is. Is specifieke documentatie nodig? En welke belastingregels gelden er voor werknemers in het buitenland? Voor werkgevers is het belangrijk dat ze de wet- en regelgeving van het land waar ze zelf gevestigd zijn bestuderen, maar ook de regels van het land van waaruit de professional werkt. Zo voorkom je juridische problemen.
2. Onboarden op afstand
Dankzij de coronacrisis hebben bedrijven veel geleerd over onboarden op afstand. Maar werkt het bestaande proces ook goed voor werknemers die permanent in het buitenland verblijven? Online zijn veel tips & tricks en e-guides te vinden over dit onderwerp. Neem de tijd om het onboardingproces onder de loep te nemen en waar nodig aan te passen voor collega’s die (bijna) nooit op kantoor komen.
3. Managen op afstand
Onboarding op afstand is één ding, managen op afstand is iets anders. Hebben managers de juiste training gehad om remote een team te leiden? En beschikken ze over de juiste tools en technologieën om een team te managen dat verspreid over de wereld werkt? Overweeg managers een (opfris)cursus aan te bieden waarin ze hun ervaringen van het afgelopen jaar kunnen evalueren en kunnen bepalen waar ze nog aan moeten werken om van remote leidinggeven een succes te maken.
4. Technologie
Niet alleen managers moeten over de juiste technologie en infrastructuur beschikken, dit geldt natuurlijk ook voor de professionals in het buitenland. Onderzoek tot welke systemen en software zij toegang moeten hebben om hun werk te kunnen doen en zorg dat deze goed beschikbaar en stabiel zijn.
5. Salaris
Check wat de gangbare salarissen zijn voor de functie van (potentiële) nieuwe collega’s in het land waar zij wonen en werken. Zo weet je tijdens de sollicitatieprocedure wat je ongeveer moet bieden. Als je een nog beter beeld wilt hebben, kun je ook nog de beloningen in verschillende regio’s en steden vergelijken.
6. Bedrijfscultuur
Het is goed om stil te staan bij de impact die werknemers op afstand hebben op de bedrijfscultuur. Hoe houd je deze in stand? Er zijn teambuildingactiviteiten die je online kunt doen, zoals digitale escape rooms, maar vergeet ook niet om regelmatig met de collega’s die wél op kantoor aanwezig zijn iets leuks te ondernemen.
7. Lokaliseren van talent
Breng in kaart waar professionals die jij zoekt wonen en bij welke bedrijven ze werken. Voordat thuiswerken de norm werd, woonde en werkte dit talent vaak in bepaalde hotspots, steden of gebieden. Ook al kun je in de praktijk mensen van waar ook ter wereld aannemen, het scheelt tijd als je weet waar je het beste kunt zoeken.