The conference game is een serious game voor het bedrijfsleven waarbij de deelnemers spelenderwijs elkaar leren kennen. De game ondersteunt daarom programma’s waar medewerkers elkaar op moeten leren kennen. De game is goed in te zetten bij:
- Onboardingprogramma’s
- Conferenties
- Als aftrap van een nieuwe afdeling na een reorganisatie
Dr. Martijn C. Koops, ook bekend van het boek ‘Game Didactiek’ heeft The Conference Game ontwikkeld. Het doel van The Conference Game is om mensen elkaar spelenderwijs te sturen bij het aangaan van contact met elkaar. Hij heeft zich hierbij laten inspireren op het boek ‘Reality Is Broken’ van Jane McGonigal. In dit boek gaat Jane McGonigal onder andere in op de techniek van games om mensen met elkaar in contact te brengen. The Conference Game gaat ervan uit dat het gespeeld kan worden in de vrije ruimte die je altijd hebt binnen een organisatie.
Deelnemers kunnen elk type smartphone gebruiken om de game te spelen. Eenmaal aangemeld vullen deelnemers een klein profiel in en voegen ze een foto toe. De deelnemers zijn nu targets voor elkaar en moeten elkaar opzoeken om punten te verdienen. Wanneer twee deelnemers elkaar hebben gevonden kunnen ze meer punten verzamelen door elkaar vragen te stellen. Het doel van deze vragen is om elkaar te leren kennen. Dit kan gericht zijn op de persoonlijke interesses en kenmerken, maar de vragen kunnen ook meer gericht worden op de context van waaruit medewerkers elkaar leren kennen. Vervolgens kunnen deelnemers minigames spelen om extra punten te scoren.
Het gezamenlijke doel van het spel is om met zijn allen een aantrekkelijk eindfeest of diner te realiseren. Het slotevenement wordt aangeboden in verschillende “ levels”, die spelers kunnen ontsluiten door met elkaar in gesprek te gaan. Hoe meer interactie de deelnemers hebben, hoe mooier het event wordt. Denk bijvoorbeeld aan een slotdiner dat van water en brood, via stamppot kan doorgroeien naar een driegangenmenu met wijn en live muziek. Ook kunnen deelnemers individueel punten scoren en kans maken op een prijs.
De drempel om op anderen af te stappen wordt daarmee een stuk lager. Zo is het met de game gemakkelijker om bijvoorbeeld op de directeur af te stappen om aan te geven dat je hem of haar nodig hebt voor de game. De game wordt vooral gespeeld in de vrije ruimte, dus op de momenten dat de situatie het toelaat, bijvoorbeeld bij de koffieautomaat of in de rij voor de kassa van het bedrijfsrestaurant.
Het valt aan te bevelen om de game in het begin in elk geval te laten begeleiden door een gamemaster. Deze kan vragen en opdrachten in de game aanpassen zodat deze toegespitst zijn om bij te dragen aan het doel waarvoor de game wordt ingezet.
De game is gemakkelijk in te zetten en vooral geschikt voor groepen vanaf 50 personen of meer. Daarbij is het van belang dat er voldoende mogelijkheid is voor de deelnemers om elkaar te ontmoeten tijdens de game. De game is te integreren in grotere programma’s. Wil je meer weten over deze game en hoe deze voor jouw organisatie te gebruiken is, kijk dan op www.theconferencegame.nl.