Werknemers vormen de sleutel tot zakelijk succes. Om in deze tijd de concurrentie voor te blijven moeten organisaties aandacht besteden aan (potentiële) werknemers die beschikken over de vaardigheden om bijvoorbeeld hyperautomatisering te benutten en digitale transformatie te stimuleren. Het probleem is echter dat organisaties niet altijd een goed overzicht hebben van welke talenten ze in huis hebben. Of welke vaardigheden op de korte en lange termijn nodig zijn. Een skills intelligence systeem kan hier uitkomst bieden: een systeem dat benodigde vaardigheden voorspelt, identificeert en levert.
Uit het Vision 2023 rapport van Teneo blijkt dat slechts een kwart van de CEO’s vindt dat hun managementteams de standpunten van toekomstige generaties weerspiegelen. Uit een onderzoek van i4cp blijkt dat slechts 30% van de organisaties het gevoel heeft over de benodigde vaardigheden voor de toekomst te beschikken. Opvallend is dat slechts 10% een database met werknemersvaardigheden of profielen voor alle medewerkers heeft. Daarnaast is meer dan de helft van de organisaties van mening dat het gebrek aan inzicht in de vaardigheden en capaciteiten van werknemers een grote belemmering vormt om het personeelsbestand toekomstbestendig te maken.
CEO’s zullen nieuwe manieren moeten vinden om het volledige potentieel van hun personeelsbestand te benutten. Alleen op deze manier kan een bedrijf succesvol zijn, helemaal in het huidige economisch klimaat. CEO’s moeten in elke situatie het beste team – met het juiste talent – samenstellen. Dit kan met behulp van een skills intelligence systeem.
Power skills
De concurrentie om talent wordt steeds heviger en de mogelijkheid om doorlopend bij te kunnen leren kan voor driekwart van de werknemers de doorslaggevende factor zijn. Organisaties moeten hun werknemers dan ook helpen hun ‘power skills’ te versterken. Praktische vaardigheden zoals coderen zijn essentieel, maar power skills – zoals kritisch denken, goed communiceren, probleemoplossend handelen en creativiteit – openen nieuwe deuren, zoals de mogelijkheid om door te groeien naar een leidinggevende functie.
Daarnaast zullen bedrijven zich moeten richten op de vaardigheden die hun werknemers nodig hebben in de nabije toekomst, en niet meer zozeer op huidige diploma’s of werkervaring. Op die manier wordt het talentontwikkelingsproces binnen de hele organisatie verbreed. Tot slot speelt diversiteit en inclusiviteit een belangrijke rol. Volgens McKinsey & Company presteren de meest diverse bedrijven maar liefst 36% beter dan minder diverse bedrijven.
Skills intelligence systeem
Een skills intelligence systeem kan het antwoord zijn op de hierboven beschreven, veelzijdige problematiek. De technologie achter zo’n systeem maakt een bedrijf slimmer en efficiënter als het gaat om het vinden, aannemen en ontwikkelen van talent met verschillende achtergronden.
Leidinggevenden kunnen beslissingen nemen op basis van data, in plaats van te varen op gevoel. Het zorgt voor gelijke kansen voor bestaande werknemers omdat kansen eerlijker worden ingevuld. Dit helpt bedrijven verborgen talent te ontdekken: onderschatte, maar goed presterende medewerkers die het bedrijf verder kunnen helpen groeien.
Anders dan bij traditionele hiërarchische managementmodellen stelt het organisaties in staat snel teams samen te stellen op basis van vaardigheden en deze in te zetten op projecten om betere en snellere resultaten te behalen.
Bedrijven met een skills intelligence systeem ontwikkelen dus beter presterende teams, maar ook een betere werknemerservaring. Bovendien worden de efficiency, productiviteit en betrokkenheid verbeterd. In tegenstelling tot bestaande tools helpt een skills intelligence systeem ook beter bij het voorkomen van vooroordelen, spanningen en fouten.