De HR adviseur geeft passend en effectief advies, zodat organisaties beter in staat zijn de door hen geformuleerde doelstellingen te behalen. De adviseur werkt over het algemeen op projectbasis bij een organisatie en vertrekt normaalgesproken wanneer de doelen zijn bereikt.
Opdrachten/projecten verwerven en voorbereiden
- Voert gesprekken met potentiele nieuwe opdrachtgevers;
- Schrijft een ‘plan van aanpak’ en stemt dit af met de projectleider;
- Doet voorstellen voor een projectplan en budget;
- Neemt deel aan het projectoverleg;
- Signaleert knelpunten bij de uitvoering en stelt waar nodig het plan van aanpak bij;
- Evalueert en rapporteert over de projectvoortgang.
Advies geven
- Ondersteunt organisaties bij het ontwikkelen en implementeren van HRM-strategieën, beleid en procedures;
- Ontwikkelt programma’s ten behoeve van deskundigheidsbevordering en implementeert deze;
- Ontwikkelt en implementeert management informatie systemen;
- Geeft voorlichting/training over onderwerpen indien daar behoefte aan is;
- Biedt ondersteuning op het gebied van financieel-economische, administratieve, juridische en personeelsaangelegenheden.
Opdrachten evalueren en nazorg verlenen
- Voert (samen met de projectleider) evaluatiegesprekken met de opdrachtgever. Komt op basis van de evaluatie eventueel met voorstellen ter verbetering of nieuwe voorstellen;
- Schrijft het evaluatieverslag;
- Evalueert periodiek opdrachten binnen de eigen organisatie.
Dienstverlening verbeteren
- Doet voorstellen voor nieuw materiaal ten behoeve van cursussen, scholing, training en advies;
- Volgt actief maatschappelijke ontwikkelingen en vraagstukken en vertaalt deze in voorstellen tot verbetering van de dienstverlening;
- Volgt actief ontwikkelingen op het gebied van beleid en wetgeving;
- Signaleert mogelijkheden en knelpunten met betrekking tot nieuwe dienstverlening in de markt en doet voorstellen en vertaalt deze in nieuwe dienstverlening.
Functie-eisen
- HBO/academisch werk- en denkniveau, personeelsopleiding, juridische of bedrijfskundige opleiding;
- Kennis van procedures en richtlijnen en de werkomgeving van de opdrachtgever;
- Kennis en inzicht in de ontwikkelingen in de maatschappij.
Specifieke functiekenmerken en vaardigheden
- Informatiegericht;
- Analytisch vermogen en oplossingsgericht;
- Empatisch vermogen en klantgericht;
- Mondelingen en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid;
- Initiatiefrijk en motiverend