In deze blog hebben we je uitgelegd dat employer branding een belangrijk aspect in het bedrijfsleven is. Een goed werkgeversimago kan namelijk voor tevreden werknemers zorgen, maar ook voor de perfecte kandidaten. We hebben de beste voorbeelden hieronder voor je op een rijtje gezet, dus genoeg inspiratie om binnenkort met je eigen employer brand aan de slag te gaan!
General Electric
Op het speciale GE careers kanaal kunnen werknemers van General Electric hun baan in de spotlights zetten. Ervaringen worden gedeeld via social media en een speciaal story-platform. Daarnaast maken zij gebruik van een recruitmentwebsite. Op deze manier zijn zij enorm goed vindbaar en weten (potentiële) nieuwe werknemers precies waar ze aan toe zijn, mochten ze voor GE aan de slag gaan.
Heineken
Heineken maakt gebruik van Heineken GoPlaces om de bedrijfscultuur te communiceren. Via interactieve video’s kunnen sollicitanten achterhalen of ze een goede match zijn met het internationale biermerk. Ze hebben een breed scala aan ‘deuren’ gecreëerd, zodat je als toekomstig werknemer alles over de ervaringen van het huidige personeel te weten komt. Zo laat Heineken hen ervaren wat het betekent om voor ze te werken om het juiste talent binnen te hengelen. En het werpt zijn vruchten af: het aantal sollicitaties steeg met driehonderd procent.
Microsoft
Microsoft heeft, om potentiële werknemers te traceren, een heus Instagram-kanaal ingezet. Daarnaast staan ze sollicitanten bij tijdens het sollicitatieproces met behulp van de Recruiter Insights-website. Hun recruitmentwebsite is volledig geïntegreerd met Twitter, Facebook, LinkedIn en Youtube om het proces nog meer te vergemakkelijken. Doordat ze gebruik maken van alle mogelijke communicatiemiddelen en zo hun bereik te vergroten, is dit een goede optie om te overwegen. Beter goed gejat dan slecht bedacht!
Google doet er qua inrichting van het hoofdkantoor al alles aan (lees: met de glijbaan een verdieping lager in plaats van met de trap en de meest comfortabele slaapstoelen) om op te vallen. In deze promotievideo geven ze een inkijk in de bedrijfscultuur en hierdoor staan mensen in de rij om bij het bedrijf te komen werken. Door gebruik te maken van een video maken ze het de potentiële werknemer makkelijk om direct, binnen een paar minuten, visueel te enthousiasmeren.
Apple
In deze video van Apple zullen de woorden ‘perfectionisme’ en ‘toewijding’ als eerste bij je op komen. De boodschap die ze willen communiceren is dan ook: ‘alleen de allerbesten kunnen bij ons aan de slag gaan’. Ook laten ze zien wat ze op persoonlijk, maar ook op maatschappelijk vlak te bieden hebben. Wederom is video (net als bij Google) een enorm goed communicatiemiddel om mogelijke werknemers te bereiken.
SodaStream
Dit voorbeeld getuigt van een creatieve, humoristische maar ook vrij prijzige aanpak. Zij hebben voor deze video drie Game of Thrones-acteurs ingehuurd om hun boodschap over te brengen. Wat die boodschap is? ‘SodaStream draait om mensen. Om opvallend talent te lokken, moet je zelf ook opvallen.’ Dat is in ieder geval gelukt. Het inzetten van beroemde mensen (lees: GoT heeft 106 miljoen kijkers wereldwijd) trek je zeker de aandacht van het gros van de kandidaten.
Grolsch
Bierbrouwerij Grolsch heeft de campagne ‘ECHT.KARAKTER.’ geïntroduceerd. Hiermee willen ze zichzelf zichtbaar maken als werkgever. De medewerkers van het biermerk worden van dichtbij gefotografeerd (zoals je hier kunt zien). Zij staan symbool voor de trots, authenticiteit, mentaliteit en eigenzinnigheid van Grolsch. Door aan te tonen dat je ‘echt’ bent als bedrijf en mensen zichzelf laat zijn benadruk je een aspect dat bijna iedereen zoekt in een toekomstige baan.
Dropbox
Cloudbedrijf Dropbox probeert potentiële sollicitanten te overtuigen met specifieke humor. Wanneer je de humor in deze video niet snapt, weet je namelijk al gelijk dat je niet bij het bedrijf zal passen. Ook worden de ervaringen van werknemers gedeeld, waardoor het toch niet enkel lachmateriaal is maar ook als employer branding geteld kan worden. Op hun werken bij-pagina kan je overigens ervaringen van verschillende medewerkers vinden en doet de positieve bedrijfscultuur ook online zijn werk.
IKEA
Een persoonlijke missie wordt in het Zweeds ook wel ‘Uppdrag’ genoemd. Dit is het thema geworden van deze wervingscampagne van de Scandinavische meubelketen. Hier komen vlogs van medewerkers, posters en andere verhalen voorbij om werknemers een podium te bieden. Zo krijgen gezochte talenten een duidelijk beeld van de werksfeer bij IKEA.
Lidl
Ook Lidl doet mee aan de gekte: om de bijna 6500 vacatures per jaar te vullen ontwikkelden zij een website met verhalen van medewerkers: www.maakhetwaarbijlidl.nl. Het storytelling-platform is tot de nok vol met verhalen en zo weten eventuele werknemers meteen alle ins en outs van werken bij de supermarktketen.