De Telegraaf: ‘Het aantal vacatures zal waarschijnlijk dit en volgend jaar de magische grens van een miljoen passeren. Moeilijk vervulbare vacatures zijn vooral terug te vinden in de bouw en ICT.’ Er lijkt nog geen licht aan het einde van de tunnel te zijn, als we het hebben over het oplossen van het arbeidsmarktprobleem. Bedrijven doen er van alles aan om de geschikte kandidaten te werven en wellicht nog belangrijker; deze dan ook te behouden. Ik zie hierbij een trend ontstaan die zich waarschijnlijk in 2018 verder zal uitbreiden: stunten voor talent.
Wat bedoel ik hiermee? Bij de meeste bedrijven is het inmiddels mogelijk om te solliciteren via social media, wordt er om een vlog gevraagd in plaats van de standaard motivatiebrief of wordt de kandidaat in een lift gezet waarbij hij of zij letterlijk een elevator pitch van zichzelf moet geven. Dit zijn allemaal voorbeelden hoe bedrijven de aandacht proberen te trekken van werkzoekenden. Maar de concurrentie is hoog en met alleen dit soort initiatieven behoor je tot het gemiddelde. Hoe zorg jij ervoor dat jouw bedrijf er bovenuit springt?
Vernieuwende ideeën – belachelijk, of noodzakelijk?
Hoe ver moet je als bedrijf gaan om er bovenuit te steken? Niet alleen in de manieren van werven, maar ook in de arbeidsvoorwaarden wordt veel gerommeld om als ‘beste werkgever’ uit de bus te komen. Hieronder zal ik een aantal voorbeelden geven van opvallende tactieken die ik dit jaar langs heb zien komen.
1. Design je functie
De gedachte achter deze stunt is dat je als sollicitant niet kiest voor een specifieke functie, maar voor een bedrijf. Zodra het eerste gesprek met het bedrijf klikt, komt de sollicitant in een inwerktraject waarbij er nauwkeurig wordt gekeken naar de interesses en skills van deze persoon. Vervolgens kan de sollicitant zelf het takenpakket samenstellen.
2. Bijzondere arbeidsvoorwaarden
Hierbij kan je denken aan bijvoorbeeld ‘een parachutesprong voor iedere medewerker’ of ‘het door het personeel collectief mogen besteden van 2% van de bedrijfswinst’ als vaste optie in de arbeidsvoorwaarden. Of, wat je al vaker ziet, flexibele arbeidsvoorwaarden. Heb jij geen auto nodig? Dan krijg je het leasebedrag bovenop je salaris. Heb jij liever de nieuwste laptop en smartphone? Dan daalt je inkomen. Dit geeft sollicitanten de vrijheid voor onderhandelingen. Er zijn zelfs bedrijven die het sollicitatiegesprek in de showroom houden, naast de toekomstige auto. Wanneer het gesprek goed is verlopen, kan de sollicitant een auto uitzoeken en deze direct meenemen.
3. Inspelen op de jeugd van tegenwoordig
Een groot deel van de jongeren van tegenwoordig vindt het belangrijk om te reizen. Sommige werkgevers spelen hierop in door in de arbeidsvoorwaarden het recht op een jaar sabbatical op te nemen. Dit is uiteraard een gewaagde keuze voor de werkgever, maar aan de andere kant geeft het de sollicitanten én de werkgever de zekerheid op terugkeer.
4. Invloed geven
Wanneer je aan een starter vraagt wat hij of zij graag zou willen bereiken in een functie, is het antwoord vaak ‘ik wil impact maken’. Dit is iets van de nieuwe generatie. Bedrijven spelen hierop in door bijvoorbeeld de medewerkers de mogelijkheid te geven om aandelen in de organisatie te verwerven. Maar ook het geven van de kans om een nieuwe spin-off organisatie te starten is een goede aandachtstrekker. Wanneer een werknemer een goed bedrijfsplan heeft, kan een werkgever de mogelijkheid bieden om dit idee voor het management te pitchen. Dit vergroot de motivatie onder de werknemers én de innovatie binnen een bedrijf.
Een ding is duidelijk: bedrijven zullen steeds meer uit de kast moeten halen om de leukste, beste, meest interessante of hipste werkgever te zijn. Mijn tip voor de HR-afdeling hierbij is: ook al lijken sommige opties een ‘ver van mijn bed show’, neem deze wel mee in vergaderingen en spreek erover. Want voor je het weet lopen alle potentiële werknemers naar de concurrent.