In 2024 zullen er weer nieuwe ontwikkelingen plaatsvinden in de wereld van HR. Zo wordt dit het jaar waarin we meer gaan letten op wat medewerkers echt belangrijk vinden. Mensen worden continue beïnvloed door de veranderende wereld om ons heen. Politieke situaties en veranderende technologie spelen hier bijvoorbeeld een belangrijke rol in. Bedrijven die slim en ethisch omgaan met deze veranderingen die om ons heel plaatsvinden, zullen hier vooral de vruchten van plukken. Want ondanks alle slimme technologieën, zoals AI, realiseren we ons steeds meer dat de onderscheidende kracht zich op de werkvloer bevindt, namelijk de mensen achter en binnen de organisaties. We gaan graag wat dieper in op alle vijf de trends.
1. Empoweren door AI
De introductie van generatieve AI, zoals ChatGPT in november 2022, heeft zowel enthousiasme als bezorgdheid teweeggebracht. Het potentieel van AI om administratieve en repetitieve taken te automatiseren en zo medewerkers meer ruimte te bieden voor strategisch en creatief werk, is duidelijk. Dit zorgt ervoor dat de werkplek een meer betrokken omgeving wordt, waarbij AI HR-processen ondersteunt, zoals gepersonaliseerd leren, betere onboarding en een nauwere samenwerking met collega’s. Maar de nieuwe technologie roept ook vragen op. Zo is gebleken dat een overhaaste toepassing van AI ook onbedoelde effecten met zich mee kan brengen, bijvoorbeeld vooroordelen bij werving en selectie. Daarom verschuift de discussie in 2024 naar een meer ethische benadering. De focus ligt niet langer uitsluitend op wat mogelijk is met AI, maar ook op wat zou moeten worden gedaan met AI. HR-professionals moeten AI slim gebruiken, ethisch handelen en medewerkers betrekken. Het gaat niet alleen om wat mogelijk is, maar ook om wat goed is om te doen met AI op het werk.
2. Maatschappelijke impact
In de toekomst willen werkgevers meer doen om de wereld een betere plek te maken. Dit is niet alleen goed voor het imago van het bedrijf, maar het helpt ook om de betrokkenheid van medewerkers te vergroten en meer omzet en winst te maken. Vooral in 2024, waarin de wereld steeds onvoorspelbaarder lijkt te worden, wordt het steeds belangrijker om kansen te bieden aan medewerkers om doelstellingen voor zichzelf te stellen en deze te verbinden aan de doelstellingen van het bedrijf. HR-professionals moeten zich inzetten om de medewerkers te ondersteunen. Laat hen inzien welke kernwaarden jouw organisatie heeft en zet deze om in concrete acties. Op die manier werkt iedereen toe naar dezelfde waarden en werkt dit voordelig uit voor zowel werkgever als medewerker. Het is belangrijk om te weten waar het bedrijf naartoe gaat, rekening houdend met wat medewerkers belangrijk vinden. Dit vraagt om zowel empathie als leiderschap, twee eigenschappen die steeds belangrijker worden voor succes.
3. Communicatie als sleutel voor verandering
Medewerkers die het gevoel hebben dat er echt naar hen geluisterd wordt, zijn meer betrokken bij de organisatie. Dit betekent dat het steeds essentiëler wordt om als HR-professional niet alleen te luisteren naar medewerkers, maar ook om iets te doen met het geluid wat je hoort op de werkvloer. Medewerkers die een eigen stem hebben in belangrijke beslissingen binnen de organisatie, ervaren een hogere werktevredenheid. Naast de voordelen voor individuele medewerkers, is het ook goed voor het bedrijf om zoveel mogelijk stemmen vanuit het bedrijf in het besluitvormingsproces te betrekken. Zonder deze samenwerking, profiteren noch de werknemer, noch de werkgever echt.
4. Investeren in welzijn
Voor organisaties is het van essentieel belang om te blijven focussen op het welzijn van medewerkers. Wanneer organisaties dit niet doen, zijn de financiële gevolgen ernstig. Zo laten schattingen zien dat jaarlijkse productiviteitsverliezen als gevolg van gezondheidsproblemen Amerikaanse werkgevers 530 miljard dollar kosten. Veel organisaties worstelen met het balanceren van hun HR-budgetten, terwijl ze toch proberen het welzijn van medewerkers te verbeteren. Kostenoptimalisatie als zakelijke prioriteit is sinds vorig jaar met zes procentpunten gestegen, maar het aansprakelijk houden van leiders voor welzijnsdoelstellingen is in een vergelijkbare mate toegenomen. Voor het welzijn van medewerkers zal het in 2024 daarom gaan om het juiste aanbod ten opzichte van het meeste aanbod en het begeleiden van medewerkers daarin. Met de externe wereld en de eisen van medewerkers die snel veranderen, zullen organisaties de focus houden op wat er echt toe doet. Na de vele welzijnsoplossingen die naar voren kwamen tijdens de onvoorspelbare chaos van 2020/21, nemen HR-leiders een stap terug om de waarde van hun investeringen opnieuw te evalueren.
5. Groei door diversiteit
Diversiteit, gelijkheid en inclusie blijven belangrijk, vooral in de huidige krappe arbeidsmarkt. Te midden van de strijd om talent, staan werkgevers meer open voor ‘niet-traditionele’ kandidaten, zoals oudere generaties of langdurig werklozen. Skills en vaardigheden worden steeds belangrijker en het beschikken over officiële diploma’s steeds minder. Ook het accepteren van niet-traditionele loopbaantrajecten wordt gangbaarder. Werkgevers begrijpen steeds meer dat diversiteit niet alleen ethisch verantwoord is, maar ook een route naar concurrentievoordeel.
Een blik op deze trends van 2024 onthult hoe de wereld van werk verandert, met de focus op menselijke vaardigheden en ethisch leiderschap. Organisaties die deze trends begrijpen en actief aanpakken, zullen succesvol zijn te midden van de veranderingen en kansen in het moderne werkleven.