Technologie.. Een onderwerp waar we bij Robin vaker de focus op leggen. En dit is natuurlijk niet zonder reden. Technologie speelt een steeds grotere rol in recruitment. Je hoeft maar één keer te knipperen of er is alweer een nieuwe ontwikkeling op de markt.
Daarom kijken we in deze blog naar ‘the next big thing’. Het gebruik van spraaktechnologieën in recruitment. Denk bijvoorbeeld aan het volgende: ‘Hey Siri, zoek een accountmanager in de omgeving van Utrecht.’
Hoe(veel) wordt het nu gebruikt?
De grootste en waarschijnlijk ook de bekendste spelers in spraaktechnologie zijn Amazon Alexa, Apple’s Siri en Google Assistant.
Meer dan 118 miljoen mensen maken maandelijks gebruik maken van een spraakassistent in de Verenigde Staten. Dit staat gelijk aan ongeveer één derde van de totale bevolking.
In Nederland ligt het gebruik nog niet zó hoog. Uit een onderzoek van Telecompaper blijkt dat wij Nederlanders het concept wel interessant vinden, maar dat 35% van de Nederlandse gebruikers later weer is gestopt met het gebruik van spraakassistenten omdat we de taken zelf sneller konden doen dan met de hulp van spraaktechnologie.
Deze kritische blik past ook bij onze cultuur, maar de interesse in de technologie is er dus wel degelijk en de spraaktechnologie zal alleen maar verbeteren, dus de kans is groot dat wij deze functionaliteiten in de toekomst meer gaan omarmen.
Wat zijn de mogelijkheden van Voice in recruitment?
Spraaktechnologie wordt nu vooral gebruikt om makkelijke vragen te stellen, eenvoudige informatie te zoeken of simpele taken uit te voeren zoals de welbekende ‘’Hey Siri, speel muziek af’’ of ‘’Hey Google, zet het licht in de woonkamer aan.’’
De voordelen van dit soort taken zitten hem vooral in het gemak, maar we horen je al denken: hoe gaat dit bijdragen in het recruitmentproces?
Uiteindelijk gaat de groei van spraaktechnologie ervoor zorgen dat je jouw tijd effectiever in kan delen. Stel je voor, je spendeert je hele dinsdag aan afspraken met kandidaten. Van Utrecht naar Rotterdam en vervolgens door naar het Zuiden. Hartstikke goed, maar je zit veel in de auto en komt buiten je afspraken en de belletjes die je kan doen weinig aan ander werk toe.
Daar gaat spraaktechnologie het verschil maken. Wat dacht je van het schrijven van een vacaturetekst via ‘voice’ of het uitzetten van een zoekopdracht naar goede kandidaten? Terwijl jij onderweg bent kan goede spraaktechnologie je werkdag effectief houden zonder dat je belemmerd wordt.
Hoe kan je nu al inspelen op deze groei?
Het is moeilijk te voorspellen hoe snel deze groei zich daadwerkelijk voortzet in Nederland, maar je kan maar beter goed voorbereid zijn dan achter de feiten aan lopen. In de Verenigde Staten is spraaktechnologie al groot, dus de kans is ontzettend groot dat ook wij in Nederland steeds meer gewend raken aan spraaktechnologie.
Gelukkig is het relatief eenvoudig om jezelf alvast voor te bereiden op de groei van ‘voice’. Als je van plan bent om spraak in te zetten voor jouw zoektocht, dan is er naast op de hoogte blijven en actief gaan experimenteren met nieuwe ontwikkelingen weinig voorbereiding nodig. Als je graag gevonden wil worden door spraak-zoekopdrachten, dan kan je daar nu direct mee beginnen met de volgende 3 voorbereidingen.
Maak je vacatures en website ‘leesbaar’ voor voice
Als organisatie ben je constant op zoek naar de beste kandidaten. Toch ben je niet de enige partij die zoekt. Actieve kandidaten zijn op zichzelf ook op zoek naar jouw vacatures. Om die reden heb je een mooie website waar je openstaande vacatures opzet.
Deze website én de vacatures wil je zo goed mogelijk vindbaar maken, zowel voor kandidaten die traditioneel een zoekopdracht in Google typen als voor de kandidaten die besluiten via spraakopdrachten naar een nieuwe baan te zoeken. Spraakopdrachten brengen hierbij een moeilijkheid met zich mee omdat tabellen, figuren, afbeeldingen en video’s bijvoorbeeld moeilijk zijn te omschrijven door audio.
Door te zorgen dat je deze elementen vermijdt of voorziet van een beschrijving die door spraaktechnologie te begrijpen is, ben jij voorbereid op de groei van het aantal spraakopdrachten. Als je dit structureel doet zullen zoekmachines je website ook hoger gaan waarderen voor dit soort opdrachten, wat op termijn dan weer voor meer bezoekers zorgt.
Schrijf de inhoud op dezelfde manier als dat we spreken
Onze manier van schrijven is heel anders dan de manier waarop we praten. Schrift is vaak formeler en relatief gestructureerd terwijl praten veel informeler en natuurlijker is. Hoe meer zoekopdrachten via spraak worden aangemaakt, hoe meer jij daar bij het maken van vacatureteksten en websites op kan anticiperen.
Wil je goed gevonden worden door spraak-zoekopdrachten? Dan is het goed om je teksten ook op een natuurlijke en informelere manier te schrijven.
Gestructureerde gegevens (structured data markup)
Nu worden we technisch, dus haal je marketing specialisten erbij en ga aan de slag.
Weleens gezocht naar de dichtsbijzijnde supermarkt of via Google een restaurant opgezocht en daar door de reviews gescrold? Dit zijn twee vormen van ‘structured data’ die gebruikt worden door zoekmachines om jou de beste resultaten te geven.
Samengevat is structured data een manier om aan een zoekmachine aan te geven wat voor type informatie op je webpagina staat. Zo kan je bijvoorbeeld aangeven dat een onderdeel van je pagina recensies bevat, een ander onderdeel over locaties van je vacatures gaat en nog een ander onderdeel betrekking heeft op functietitels.
Voor zoekopdrachten betekent dit dat kandidaten vragen kunnen stellen als:
- “Welke openstaande vacatures zijn er binnen 30km van mijn huis?”
- “Is er een vacature voor een corporate recruiter?”
Door je website daarop voor te bereiden neem je een stap in jouw ondersteuning van spraak die je concurrenten wellicht nog niet nemen. Tijd om die kans te pakken. Wie weet, misschien vind jij straks de perfecte kandidaat vanuit de badkuip? Of andersom natuurlijk…