Wie kan jouw bedrijf het beste in kaart brengen en verkopen aan potentieel personeel? Juist, de huidige werknemers. Zij vertalen de bedrijfscultuur op zo’n manier dat potentieel personeel direct geënthousiasmeerd is. Een goede referral recruitmentstrategie kan daarom resulteren in een gemakkelijke en relatief goedkope manier om aan zeer goede kandidaten te komen. Hieronder delen we onze kennis over dit fenomeen en lees je alles over de voor- en nadelen van referral recruitment.
Voor wie is het bedoeld?
Referral recruitment is voornamelijk bedoeld voor wat grotere bedrijven, waarbij de vraag naar nieuwe werknemers vaker voor komt. Kleine bedrijven kunnen natuurlijk ook gebruik maken van referral om nieuwe kandidaten binnen te hengelen, maar het opzetten van een gehele strategie is dan niet echt nodig. Verder is het belangrijk dat je personeel betrokken is bij je bedrijf en haar visie. Zij kunnen de organisatie namelijk enkel ‘verkopen’ wanneer zij zelf ook enthousiast zijn. Indien beide punten hierboven op jou van toepassing zijn, is het wellicht slim om referral recruitment te overwegen. Hoe je dit het best aan kunt pakken lees je hieronder!
Hoe pas je het toe?
Bij het opzetten van een referral recruitmentstrategie zijn een aantal dingen belangrijk om in je achterhoofd te houden. Ten eerste zijn duidelijke regels een vereiste, zodat werknemers direct weten wat ze moeten doen en waar ze het voor doen. Iedereen moet mee kunnen doen en niemand mag hierbij uitgesloten worden.
Vervolgens: communication is key. Werknemers moeten gelijk informatie krijgen over de vacatures die openstaan en de communicatie moet altijd up-to-date zijn. Alleen dan kan personeel hun netwerk te allen tijde inzetten. Hiervoor is draagvlak wel nodig, gezien je zonder inzet van je werknemers eigenlijk nergens komt. Dit draagvlak creëer je door iedere werknemer te informeren over het programma en een duidelijke beloningsstructuur neer te zetten.
Wanneer werknemers hun netwerk voor jou inzetten en hun best doen, moet daar wel iets tegenover staan. Een beloning hoeft niet altijd een geldbedrag te zijn, een persoonlijk bedankje kan in dit geval al veel goeds doen. Denk bijvoorbeeld ook aan een teamuitje, waar je met z’n allen naar toe leeft. Ook is het belangrijk om de strategie te onderhouden en zo het draagvlak onder de werknemers te behouden. Bij het opzetten van referral recruitment zijn werknemers altijd enthousiast en zetten zich vol in, maar daarna volgt vaak een dip in kandidaten die via deze methodiek binnen komen. Voorkom deze dip door de werknemers constant op de hoogte te houden van openstaande vacatures, ontwikkelingen in het proces met de door hun aangedragen kandidaten.
De voordelen
+ Loyaliteit van kandidaten
+ Werknemers voelen zich betrokken
+ Snel en efficiënt aan je employer brand werken
+ Vaak goedkoper
+ Toegang tot specifieke latent werkzoekenden
+ Meest effectieve manier van recruitment
+ Werknemers voelen zich gewaardeerd
+ Referrals versnellen recruitmentproces
+ Geen sourcing en pre-screening nodig
De nadelen
– Gevaar om groepjes te creëren onder werknemers
– Vergrote kans op discriminatie binnen bedrijf
– Beloning kan averechts werken; minder betrokkenheid
– Mogelijk negatieve impact op employer brand door bovenstaande
Nu je weet wat referral recruitment is, hoe je het toe kunt passen en wat de precieze voor- en nadelen zijn, kun je aan de slag!