Het tekort aan geschoolde arbeidskrachten, vooral in de IT-sector, is algemeen bekend. De war for talent is al lang in volle gang. Zelfs de economische gevolgen van de coronapandemie hebben de enorme vraag naar IT-personeel niet afgezwakt. De digitalisering is zelfs gekatalyseerd door de pandemie. Denk aan het vele thuiswerken waardoor er nog meer vraag is naar IT. Het tekort aan goed IT-talent is structureel en vraagt om nieuwe wervingsmanieren waarbij samenwerking tussen HR en de rest van de organisatie cruciaal is.
Nu het einde van de pandemie in zicht lijkt te zijn, is de werkloosheid in Nederland verder afgenomen. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) stond in mei 2021 nog maar 3,3 procent van de beroepsbevolking als werkloos te boek. Dat was een maand eerder 3,4 procent. Door de coronacrisis liep de werkloosheid tussen maart en augustus 2020 nog op tot 4,6 procent. In de daaropvolgende maanden daalde dat percentage telkens. De coronapandemie heeft dus niet geleid tot grote werkloosheidsaantallen zoals werd verwacht.
Schommelingen in verwacht personeelsaanbod
De Nederlandsche Bank (DNB) voorspelde eerder dat de werkloosheid na het wegvallen van de steunpakketten waarschijnlijk weer gaat toenemen. Maar de toename zal toch beperkt blijven. Volgend jaar gaat het waarschijnlijk om 4,5 procent, waarna het door verder economisch herstel weer daalt tot gemiddeld 4,1 procent in 2023. De NOS kopt niet voor niets: ‘Het tekort aan mensen is de nieuwe crisis’.
Vooral in de IT-sector lijkt de kloof tussen vraag en aanbod bijna eindeloos met alle gevolgen van dien. Dit resulteert in een duidelijke werknemersmarkt. Specialisten kunnen vrij hun positie kiezen en worden van alle kanten het hof gemaakt. En bedrijven merken in hun dagelijkse uitvoering van activiteiten het chronische tekort aan IT’ers. Sommige grote bedrijven zijn op zoek naar honderden IT-talenten tegelijk. Deze grote personeelstekorten dwingt bedrijven opnieuw na te denken over de manier waarop zij personeel werven. Weg van een passieve benadering via klassieke personeelsadvertenties, naar een actieve wervingshouding en een positionering als goede werkgever.
Daarnaast worden banen specifieker en complexer. Verwachten dat HR in een bedrijf de uitdagingen en eisen van elke baan in elke afdeling kent, is onrealistisch en gevaarlijk. Maar hoe minder HR weet, hoe moeilijker het is om de juiste mensen te werven. Professionals verwachten deskundigheid, zelfs in het wervingsproces.
Post & Pray
HR-afdelingen komen er dan ook steeds vaker achter dat traditionele recruitment niet meer werkt. ‘Post & Pray’, dat wil zeggen het plaatsen van personeelsadvertenties en tevergeefs hopen op goede sollicitanten, leidt vooral bij IT-specialisten nauwelijks tot succes. Het actief benaderen van carrièrenetwerken is uiterst tijdrovend en de in het nauw gedreven developers lezen de continue stroom van vacatures meestal niet eens door. Zelfs het inschakelen van dure wervingsconsultants levert zelden de resultaten op die je op grond van de vaak hoge prijzen zou verwachten.
Betrek IT-medewerkers bij wervingsproces
Bij de werving van IT-talent is een nauwe samenwerking tussen HR en de organisatie vaak bijzonder voordelig. Dit klinkt misschien voor de hand liggend, maar in de praktijk zijn er altijd gevallen waarin precies dit niet wordt toegepast. Met goede communicatie tussen de teams stel je sterkere functieprofielen op. Dit helpt potentiële medewerkers om een precies beeld te vormen van een functie.
Bovendien valt het bij de sollicitanten in goede aarde als de sollicitatiebrief of het contact met de sollicitanten gedeeltelijk rechtstreeks door de IT-verantwoordelijken (of namens hen) wordt verzorgd. De praktijk wijst uit dat de verhouding tussen gecontacteerd talent en geworven talent aanzienlijk positiever uitpakt wanneer de IT-teams rechtstreeks bij de werving betrokken zijn.
Een leuk neveneffect is dat de wederzijdse verwachtingen worden afgestemd wanneer IT en HR samenwerken. Als de hoofden van een gespecialiseerde afdeling bij de werving betrokken zijn, is er meer begrip voor hoe complex werving tegenwoordig is en hoe moeilijk de arbeidsmarkt op dit ogenblik is.