Voor het zoeken naar geschikte kandidaten die in het functieprofiel passen kan jij als recruiter gebruik maken van twee verschillende wervingstechnieken: actief en passief werven.
Actief werven, “Een actieve houding aannemen ten opzichte van de arbeidsmarkt”, betekent dat je op zoek gaat naar geschikte kandidaten. Bijvoorbeeld door kandidaten te zoeken op LinkedIn.
Passief werven, “Een passieve houding aannemen ten opzichte van de arbeidsmarkt” betekent dat je wacht totdat kandidaten naar jou toekomen. Bijvoorbeeld door het plaatsen van een vacature op een job board of carrièrepagina.
In dit blog gaan we dieper in op de actieve kant van kandidaatwerving en bespreken we de voordelen hiervan. Bij actief werven ga jij, zoals de term het al zegt, proactief op zoek naar potentiële kandidaten om deze vervolgens te benaderen. Dit kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door het netwerk van medewerkers te benaderen (referral) of door het gebruik van talent pools.
Veruit de meest gebruikte manier van actieve werving is het proactief benaderen van kandidaten via LinkedIn. Daarnaast is het gebruik van social media als Facebook en Twitter een opkomende trend in de recruitment branche. Het voordeel van deze actieve manier van recruiten is dat jij kandidaten vooraf kan screenen en ze daarom naar alle waarschijnlijkheid een goede match met jouw functie en het bedrijf zullen zijn. Door zelf op zoek te gaan naar het beste talent, laat je jezelf daarnaast profiteren van de volgende drie voordelen.
1. Je hebt het proces zelf in de hand
Actief werven is uitermate geschikt voor ‘bedrijfskritische’ functies, die vaak voorkomen bij organisaties met een hoge recruitment capaciteit. Met deze manier van werven kunnen er vacatures online worden gezet, maar wordt daarnaast ook actief gezocht. Hierdoor houd je de regie over het proces en ben je niet afhankelijk van het aantal sollicitaties en de kwaliteit hiervan.
Hiermee verlaag je de time-to-hire, die gemiddeld al zo’n 42 dagen is, en waarborg je tegelijk ook de kwaliteit van kandidaten die je benadert.
2. Je vergroot je doelgroep met 270% meer kandidaten
Niet iedere professional die je vindt is actief op zoek naar een nieuwe baan. Latente kandidaten zoeken niet naar een nieuwe functie en bekijken ook geen job boards, maar dat betekent niet dat ze niet open staan voor een mooie kans als deze zich voordoet. Door kandidaten actief te benaderen kom je automatisch in contact de passief werkzoekenden, die je normaal niet zou bereiken. Omdat er 3,7 keer zoveel passieve kandidaten zijn, kan dit zeker de moeite waard zijn.
3. Je bent succesvoller en je kandidaten zijn dat ook
Als je actief gaat werven is het belangrijk dat je precies weet wie je zoekt. Je wil namelijk geen tijd verliezen aan het benaderen van kandidaten die niet relevant zijn. Omdat je meer tijd besteedt aan het omschrijven van de perfecte kandidaat, weet je zelf beter wat de rol inhoudt en wie hiervoor perfect geschikt is.
Dat betekent dat je quality of hire omhoog gaat. Je weet namelijk beter wie er succesvol gaat worden in de functie en wie niet. Zo wordt de perfecte match vinden een stuk makkelijker, en dat maakt zowel jou als de kandidaat succesvoller.
Conclusie
Actief werven kan veel tijd kosten, zeker als je er nog weinig ervaring mee hebt. Echter is deze manier van recruitment steeds essentiëler om het beste talent te vinden en als organisatie de gewenste groei door te maken. Daarnaast houd je zelf de touwtjes in handen en vergroot je de kansen op succes.
Je kan actieve werving tegenwoordig ook automatiseren. Dit is vooral erg waardevol voor organisaties die intern regelmatig recruiters inzetten om posities in te vullen omdat zij hiermee veel tijd en geld kunnen besparen.