Als je de krantenkoppen van nu moet geloven, zijn er gewoonweg niet voldoende banen beschikbaar voor jonge mensen. Een recent rapport van de Verenigde Naties stelt dat jeugdwerkloosheid dit jaar 71 miljoen jongeren zal treffen. In bepaalde Europese landen als Spanje en Italië is meer dan 35% van jongeren tussen 15 en 24 jaar tevergeefs op zoek naar een baan.
In werkelijkheid is de situatie complexer. Er zijn heel veel openstaande vacatures, maar er zijn ook heel veel jongeren die gewoon niet over de vereiste vaardigheden voor de moderne arbeidsmarkt beschikken.
Bij de vierde Industriële Revolutie, of Industry 4.0, kiezen bedrijven een heel andere aanpak voor de manier waarop ze werken. Ze kiezen nieuwe technologieën als automatisering en data analytics om succesvol te blijven. Deze bedrijven hebben echter ook personeel nodig dat deze technologieën optimaal kan gebruiken.
In deze context is rond werving een enorme concurrentiestrijd losgebarsten en HR-managers worden gedwongen om veel meer als marketeers te denken om het grootste talent te kunnen binnenhalen. Jonge professionals bekijken steeds vaker eerst de lijsten met bedrijven die de “beste werkplek” vormen als ze op zoek gaan naar een baan. Of ze gaan naar online platforms als Glassdoor om de ervaringen te lezen van anderen die bij de potentiële werkgever in dienst zijn.
HR moet het bedrijf derhalve helpen om een aantrekkelijk merk als werkgever in de markt te zetten om dergelijke sollicitanten binnen te halen. Hiervoor moeten HR-teams hun vaardigheden uitbreiden, maar daarmee beschikken ze ook over nieuwe mogelijkheden om hun werk breder onder de aandacht te brengen van het bedrijf als geheel en hun toegevoegde waarde meetbaar te maken in de bestuurskamer.
Vaardigheden binnen de eigen muren houden
Het lijkt voor de hand te liggen dat de focus vooral moet liggen op het aantrekken van jonge medewerkers, maar die vormen slechts een deel van het verhaal.
Aan het andere uiteinde van het leeftijdsbereik hebben bedrijven te maken met een tijdbom die over tien jaar zal ontploffen. Zeer vaardige en kundige babyboomers staan aan de vooravond van hun pensionering. Zonder deze werknemers zullen de gevolgen merkbaar worden van een tweede vaardigheidskloof, vanwege een algemeen gebrek aan ervaring van de workforce.
De grootste uitdaging is ervoor zorgen dat deze senior medewerkers hun kennis en expertise met alle geledingen delen, zodat jonge werkers over de vaardigheden beschikken om de organisatie naar de toekomst te leiden. In het verleden ging telkens een deel van de kennis verloren als een van deze personen met pensioen ging. Dankzij de nieuwe samenwerkingstechnologieën is het echter veel gemakkelijker geworden om in teams te werken die meerdere generaties beslaan die van elkaar kunnen leren.
Teams met medewerkers van alle leeftijden zijn van vitaal belang, en in tegenstelling tot wat je zou verwachten, geven jongeren hier de voorkeur aan. Uit onderzoek van McDonald’s is gebleken dat van jongere medewerkers die met mensen uit verschillende leeftijdsgroepen werken, 10 procent gelukkiger is dan medewerkers die alleen collega’s van dezelfde leeftijd hebben. Houd er ook rekening mee dat jongere medewerkers met grote technologische kennis over unieke vaardigheden beschikken die ze aan oudere teamleden kunnen doorgeven.
Van HR-teams wordt een nieuwe rol vereist op dit gebied, wat betekent dat ze steeds dynamischer moeten opereren. Als ze kunnen voorkomen dat bedrijven aan beide uiteinden van het leeftijdsbereik met een vaardigheidskloof te maken krijgen, kunnen HR-managers blijven aantonen hoe belangrijk talentmanagement is geworden voor het moderne bedrijfsleven.