In deze blog behandelen we 7 manieren om in contact te komen:
– Stuur een bericht
– Stuur een e-mail
– Pak de telefoon op en bel
– Begin een gesprek face-to-face
– Organiseer een Meetup
– Gebruik je netwerk
– Laat de kandidaat contact opnemen met jou
1. Stuur een bericht…
Veelal worden social media- of job platforms gebruikt voor sourcing. De meeste platforms geven je de mogelijkheid om vanuit het platform direct een bericht te sturen naar de door jou gevonden kandidaat. Zo geeft LinkedIn bijvoorbeeld de mogelijkheid een InMail of connectieverzoek te sturen en laat Indeed je een bericht sturen die automatisch in de e-mail van jouw kandidaat terecht komt.
Ons advies: gebruik deze methode als back-up bij gebrek aan andere methodes. Zorg in ieder geval voor een origineel bericht dat zich onderscheid van andere berichten.
Dat is misschien makkelijker gezegd dan gedaan. Maak in jouw bericht in ieder geval duidelijk dat je de moeite hebt genomen je te verdiepen in de professional en voor hem/haar van waarde wil zijn. Het gaat er hierbij om wat de kandidaat eraan heeft als hij/zij met jou in gesprek gaat, niet om wat jou dat oplevert.
Het voordeel van deze berichten is dat ze relatief laagdrempelig zijn. Dit is ook meteen een nadeel, want hierdoor krijgen goede kandidaten een orkaan aan berichten van soms wel tientallen verschillende recruiters. Dit verlaagt de motivatie om te reageren, wat dit dan ook vaak een onsuccesvolle methode maakt om contact te zoeken.
2. …Of een e-mail
Niet ieder platform heeft de mogelijkheid om een bericht te sturen. In dat geval is er de mogelijkheid om de kandidaat een e-mail te sturen. Een e-mailadres is vaak te vinden met daarvoor ontwikkelde tools. Ook voor deze methode geven we hetzelfde advies: kandidaten krijgen onwijs veel e-mails, dus zorg voor een mail die opvalt. Hiervoor is het onderwerp van cruciaal belang.
Let wel op, want e-mail is veranderd door de AVG. Zorg er daarom wel voor dat je binnen de EU alleen gepersonaliseerde e-mails stuurt naar kandidaten die aangeven open te staan voor e-mailcontact en je expliciet toestemming hebben gegeven.
Deze methode wordt hierdoor minder bruikbaar, maar gelukkig zijn er nog genoeg andere methodes om contact te zoeken met kandidaten.
3. Pak de telefoon op
Je kan een persoonlijk bericht sturen, maar telefonisch contact is natuurlijk persoonlijker. Kan je een mobiel nummer vinden? Ga ervoor en pak de telefoon op!
Tijdens het gesprek maak je direct met elkaar kennis en krijg je de mogelijkheid om een dialoog aan te gaan. Zo weet je direct hoe de professional reageert op jouw verhaal, wat jou de mogelijkheid geeft twijfel weg te nemen en dieper in te gaan op interesse die je gewekt hebt. Daarnaast kan de professional ook vragen stellen en is het makkelijker om, bij positief contact, een concrete vervolgafspraak te plannen.
Ook voor het vinden van telefoonnummers kan je tools gebruiken. Je kan eventueel ook kijken of er een werknummer is waarop je de kandidaat kan bereiken. Houd er bij bellen altijd rekening mee dat je misschien ongelegen belt, dus vraag altijd eerst of het een goed moment is om te bellen. Als dat niet het geval is, maak dan wel meteen een afspraak om op een ander moment terug te bellen.
4. Kies voor face-to-face contact
Ouderwets? Dacht het niet! In de huidige tijd van technologie en software staat de online wereld in het middelpunt van de belangstelling. Alles wat met online te maken heeft is interessant, maar een offline gesprek kan juist de trigger zijn om een relatie aan te gaan. Bellen is hier een goed voorbeeld van, maar een face-to-face werkt doet hiervoor ook wonderen.
Door aanwezig te zijn op verschillende netwerkborrels, beurzen en andere events kan je in contact komen met jouw doelgroep en daar spreken met goede, relevante kandidaten. Iedere branche heeft populaire evenementen waar veel professionals op af komen, waar jij als recruiter aanwezig kan zijn om met de juiste professionals te spreken en jouw organisatie te promoten.
5. Organiseer zelf een evenement
Evenementen kunnen je zeker helpen om face-to-face in contact te komen, dus waarom organiseer je er zelf niet een? Op deze manier weet je zeker dat jouw doelgroep aanwezig is en krijg je de mogelijkheid om de expertise van jouw organisatie duidelijk te maken. Tijdens dit evenement ben je dan ook meteen in de gelegenheid om licht te schijnen op jouw openstaande vacatures.
6. Gebruik je netwerk
Sommige organisaties proberen ook kandidaten te werven via referral recruitment. Hiermee sporen ze huidige werknemers aan om hun netwerk in te zetten om nieuwe collega’s te werven. Waar het bij referral recruitment om het netwerk van de werknemers gaat, kan jij ook jouw netwerk gebruiken om makkelijk contact op te zetten.
Je kan bijvoorbeeld op LinkedIn kijken of je gedeelde connecties hebt met de kandidaat en vragen of deze connectie jullie aan elkaar wil voorstellen. Zo is het eerste contact vanaf het begin al warmer. Als je geen gedeelde connecties hebt of deze niet geschikt vindt voor een introductie, zou je bijvoorbeeld ook iemand in je netwerk kunnen gebruiken die vroeger een collega was of bij dezelfde organisatie werkzaam was.
Jouw eigen netwerk gebruiken is in sommige situaties makkelijker dan in andere. Toch kan dit een erg sterk eerste contact zijn, omdat er direct raakvlakken zijn. Daarom is het een goede optie als de kans zich voordoet.
7. Laat de kandidaat contact opnemen
Uiteindelijk blijft het contact opzetten een uitdaging. Niet iedere kandidaat staat ervoor open met jou in gesprek te gaan of is via dezelfde manier te bereiken, dus is het fijn als kandidaten vanuit zichzelf naar jou toe komen. Op korte termijn is dit niet altijd een oplossing, maar door aan een sterke employer branding strategie te werken kan je ervoor zorgen dat meer kandidaten vanuit zichzelf in contact met jou willen komen.
Als je daarmee ook actief talent pools opbouwt, hoef je zelf minder vaak het contact op te zetten. Dit helpt je om de time-to-hire te verlagen.