Dat organisaties in deze krappe arbeidsmarkt wel eens de ideale interim-professional mislopen vanwege een traag sollicitatieproces, dat is bekend. Maar ook de interimmer zelf grijpt soms naast een opdracht vanwege getreuzel. Organisaties die wél een wendbaar en flexibel sollicitatieproces hebben, willen gewoon doorpakken.
Interim-professionals die in deze enorm krappe arbeidsmarkt een klus mislopen. Hoe kan dat?
Doordat interimmers juist vanwege die krappe arbeidsmarkt wellicht een klein beetje overschatten hoeveel tijd zij hebben om verschillende opdrachten te vergelijken en een definitieve keuze te maken.
Natuurlijk zijn er bedrijven waar het sollicitatieproces ook in deze tijd nog steeds wat langer duurt en waar je als kandidaat de tijd hebt om een beslissing te nemen. Maar aan de andere kant heb je ook organisaties die nu wel veel snelheid in het proces leggen. Zij gaan niet wachten op hun eerste keuze als die nog een dag bedenktijd wil, bijvoorbeeld omdat hij nog een gesprek heeft met een andere organisatie. Dan zeggen ze: de kandidaat die voor ons op plek twee stond kan deze klus ook, dus dan bellen we die.
Waarom willen bedrijven niet nog even wachten op het antwoord van hun eerste keuze?
Het grote verschil tussen een interimmer en een professional in vaste dienst is dat bij een interimmer hard skills veel zwaarder wegen.
Wanneer je iemand zoekt die jouw team permanent komt versterken, dan kijk je veel meer naar de lange termijn. Dan let je erop of er een klik is met iemand en of hij binnen het team past. Maar bij het inhuren van een interimmer wil een bedrijf vooral ontzorgd worden. Natuurlijk kies je het liefst voor die kandidaat met wie je wél een klik hebt, maar als de nummer twee op de lijst de benodigde hard skills ook onder de knie heeft, dan is dat met het oog op de opdracht een prima keuze. En dan geldt zeker in deze markt: beter één vogel in de hand dan tien in de lucht.
Wat is jouw advies aan interim-professionals die in zo’n situatie terecht komen?
Kies voor de zekerheid van een definitief aanbod. Is een opdracht een keer wat minder leuk, dan leer je daar ook weer van. De volgende keer kun je dan nog beter van tevoren bepalen of een opdracht bij je past of niet.
Daarnaast: specifiek naar de huidige situatie gekeken zien we dat de gemiddelde duur van een opdracht oploopt. In de regio Eindhoven, mijn werkgebied, is dat nu zo’n zes tot negen maanden. Van mijn collega’s in Amsterdam begrijp ik dat het daar zo’n negen tot twaalf maanden is. Op dit moment hebben we economisch de wind mee, maar het is een vreemde periode. Als je dan nu een opdracht aan kunt nemen die voor zo’n lange tijd zekerheid biedt, tegen een mooi tarief, dan zit je voorlopig in ieder geval goed.