Ga jij ontslag nemen bij een bedrijf? Dan mag je deze tips niet missen! Lees hier hoe je ontslag neemt, waar je op moet letten als je jouw contract beëindigt, en hoe je een ontslagbrief schrijft.
Heb jij een nieuwe baan gevonden en wil je ontslag nemen bij je huidige werkgever? Dan komt nu het moeilijke gedeelte: daadwerkelijk je ontslag indienen. Iets waar de meeste mensen als een berg tegenop kijken. Natuurlijk wil je respectvol en fatsoenlijk dit hoofdstuk van je werkzame leven afsluiten. Maar hoe doe je dat? Hoe neem je ontslag en hoe schrijf je een officiële ontslagbrief? Je leest het hier.
Ontslag nemen: Hoe doe je dat?
Het opzeggen van je baan klinkt misschien eenvoudig, maar er komen toch veel zaken bij kijken. Er zijn allerlei haken en ogen waar je op moet letten. Je contract is namelijk een rechtsgeldig document, waardoor dat ook op een formele manier moet worden ontbonden. Het is dan ook belangrijk dat je de onderstaande stappen volgt.
Stap 1: Volg de voorwaarden van je contract
Voordat je jouw ontslag indient is het belangrijk om je contract te bestuderen. In je arbeidsovereenkomst (of cao) staat namelijk vaak een opzegtermijn die je moet aanhouden. Dat is niet alleen netjes, maar ook verplicht: als jij je daar niet aan houdt, kan je werkgever besluiten om je laatste salaris niet over te maken. Sterker nog: je werkgever kan jou zelfs aanklagen om je te laten betalen voor schade die het bedrijf heeft geleden omdat je niet kwam opdagen tijdens de opzegtermijn.
Ook kan het zo zijn dat je een concurrentiebeding in je contract hebt staan. Mocht je bijvoorbeeld bij een concurrent van je huidige werkgever aan de slag willen gaan, dan kan dit een probleem zijn. Het is dus belangrijk dat je jouw contract of personeelshandboek goed bestudeert voordat je überhaupt je baan opzegt.
Afhankelijk van je contract heb je diverse opzegtermijnen. Zo heeft een vast contract een hele andere opzegtermijn dan een nulurencontract.
Opzegtermijn met vast contract
Heb je een contract voor onbepaalde tijd? Dan heb je vaak een opzegtermijn van één maand. Dit houdt in dat je één maand van tevoren je contract moet opzeggen. Let op: hierbij gaat het om een kalendermaand! De opzegtermijn geldt vanaf de 1ste van de volgende maand. Dat betekent dat je, als je in januari besluit dat je wil stoppen met werken, dat vóór 1 februari moet doorgeven om per 1 maart te kunnen stoppen. Geef je pas op 2 februari door dat je wil stoppen met werken? Dan moet je dus doorwerken tot 1 april.
Natuurlijk kan het ook zijn dat je een langere opzegtermijn hebt afgesproken met je werkgever. Dit staat dan ook in je arbeidsovereenkomst en komt vooral voor als je een gespecialiseerde functie hebt waarin je moeilijk te vervangen bent. Je opzegtermijn mag nooit langer zijn dan 6 maanden.
Opzegtermijn met een tijdelijk contract
Heb je een tijdelijk contract voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld een jaarcontract? Dan eindigt je contract vanzelf op de afgesproken einddatum. Je kan alleen je tijdelijke contract eerder opzeggen als dit in jouw contract opgenomen is. Staat dit er niet in? Dan kan je alleen eerder ontslag nemen als je toestemming krijgt van je huidige werkgever. Dat betekent dus dat als je na 3 maanden besluit dat je wil stoppen met een (bij)baan terwijl je een jaarcontract hebt, je werkgever kan eisen dat je alsnog 9 maanden doorwerkt. Doe je dat niet, dan kan je werkgever een schadevergoeding eisen: het brutoloon dat je die maanden anders had verdiend, moet je dan aan je werkgever betalen. Let dus goed op voordat je een tijdelijk contract ondertekent!
Nulurencontract
Heb jij een nulurencontract? Dan heb je een opzegtermijn van minimaal vier dagen. Ook hierbij kan je alleen ontslag nemen voor het einde van je contractduur als dat in je contract is opgenomen.
Opzegtermijn in proeftijd
Zit je in je proeftijd? Dan is het opzeggen van je werk een stuk makkelijker. In je proeftijd kan je namelijk het tijdelijke contract opzeggen zonder een reden te geven. Hier geldt dus ook geen opzegtermijn. Je kan dus per direct ontslag nemen. Overigens kan een werkgever tijdens je proeftijd ook per direct je contract beëindigen.
Per direct ontslag nemen
Wil je zo snel mogelijk ontslag nemen? Dan heb je daarvoor toestemming van je werkgever nodig. Ga je zonder toestemming eerder weg? Dan kan het dus zo zijn dat je een schadevergoeding aan je werkgever moet betalen.
Expert tip
Zeg je baan op tijd op, zodat je aan de richtlijnen voldoet en je baas de kans krijgt om iemand anders voor die functie te vinden. Zo is de kans ook groter dat jij je opvolger nog goed kan inwerken.
Stap 2: Ga in gesprek met je baas
Nadat je je contract en opzeggingstermijn hebt bestudeerd, ga je in gesprek met je baas en vertel je dat je ontslag neemt. Of je nu vertrekt omdat er een betere baan voorbijkwam of omdat je jouw baas niet kan uitstaan – het blijft één van de meest ongemakkelijke gesprekken die je als werknemer kan voeren. Het is logisch dat je er tegenop kan kijken.
Tijdens dit gesprek hoef je niet heel diep in te gaan op de reden van je ontslag, zelfs niet als je weggaat vanwege een conflict met je leidinggevende. Probeer het gesprek vooral positief te houden, zelfs als je hierna nooit meer voor dit bedrijf wil werken. Nederland is nou eenmaal een klein land. Helemaal als je hierna in dezelfde branche verder gaat is de kans aanwezig dat je jouw oude werkgever weer tegenkomt.
De verleiding is natuurlijk groot om in een emotionele bui per ongeluk iets te zeggen waar je later spijt van krijgt. Het is dus goed om 100% zeker te zijn van je zaak en om je woorden zorgvuldig te kiezen. Je wilt immers een goede reputatie behouden in je netwerk en eventueel mensen om referenties kunnen vragen. Het is daarom ook belangrijk om het boek af te sluiten op een professionele en fatsoenlijke manier.
Expert tip
Een van de grootste fouten die mensen maken is dat ze al over hun nieuwe baan praten met andere collega’s voordat de baas op de hoogte is gesteld. News travels fast, doe het niet!
Bereid het gesprek met je leidinggevende goed voor. Denk bijvoorbeeld alvast na over onderstaande vragen:
- Wat heeft je werkgever nodig om jouw ontslag officieel te maken? Is een e-mail of ontslagbrief voldoende? Vraag aan je werkgever wat ze nodig hebben voor de formaliteit. Wat je ook doet, zet in ieder geval na je gesprek je ontslagaanvraag met de afgesproken datum zwart op wit, zodat je hier later geen misverstand over kan krijgen.
- Wat wil je doen met (eventuele) overgebleven vakantiedagen? Bekijk voor je gesprek hoeveel vakantie je nog hebt en bedenk of je die dagen wil laten uitbetalen of dat je ze wil opnemen.
- Wanneer gaan jullie het bekendmaken aan andere medewerkers? Door deze vraag openlijk te stellen kunnen jullie samen afstemmen wat het juiste moment is om het bekend te maken.
- Is er een inwerkperiode nodig voor een nieuwe werkgever?
In sommige gevallen kan jouw werkgever je nog proberen over te halen om toch bij hen te blijven werken. Zo kunnen ze je een salarisverhoging of promotie aanbieden. Het is dan ook handig als je hier al van tevoren over nadenkt of je dat wel of niet zou zien zitten. Zo kom je in een betere onderhandelingspositie.
Expert tip
Vind je een gesprek te spannend, of is dat momenteel lastig door thuiswerken in verband met corona ? Je kan ook schriftelijk ontslag nemen. Via e-mail kan, maar aangezien je bij e-mails niet kan bewijzen dat je baas ze heeft gelezen, kan je het beste óók een brief sturen.
Stap 3: Schrijf je ontslagbrief
Helaas is vertellen dat je opstapt niet voldoende. Je zult je arbeidsovereenkomst moeten opzeggen door middel van een officiële ontslagbrief. Onder het kopje “hoe schrijf je een ontslagbrief” vertellen we precies wat je hierin zet. Verstuur jouw ontslagbrief altijd aangetekend, zo heb jij een bewijs van ontvangst.
Stap 4: Deel het nieuws met je collega’s
Zodra je leidinggevende op de hoogte is, kan je jouw collega’s het nieuws vertellen. Een goed moment om dit te vertellen is tijdens een teamoverleg, zodat je in één keer het nieuws kan vertellen aan iedereen. Als je (bijvoorbeeld door thuiswerken) je collega’s nooit allemaal tegelijk ziet, kan je het ook mededelen op intranet of het bedrijfsportaal. Blijf ook hier netjes en respectvol. Dit is niet het moment om jaren aan opgekropte irritaties over je baan te uiten. Keep calm and carry on!
Stap 5: Neem afscheid
Word je opgevolgd door een collega? Dan is het wel zo handig om een overdrachtsdocument achter te laten of om de desbetreffende collega tijdens je laatste weken goed in te werken.
Met een overdrachtsdocument kan je opschrijven wat je werkzaamheden precies zijn en hoe je die het beste kan uitvoeren. Zo kan je jouw opvolger allerlei tips meegegeven, zodat de transitieperiode soepel verloopt. Zet je overdrachtsdocument ergens waar iedereen bij kan, bijvoorbeeld in een drive of het bedrijfsportaal.
Heb je ook een aantal vaste klanten waarmee je veel samenwerkt? Dan is het misschien wel zo netjes om deze zakelijke relaties een e-mail te sturen over jouw vertrek. Vraag natuurlijk wel aan je leidinggevende of dit mag.
Nu je jouw ontslag netjes hebt afgerond moet je nog afscheid nemen van je collega’s en leidinggevenden. Vertrek niet zomaar stilletjes, maar bedank ze voor de samenwerking. Natuurlijk hoef je geen traantje weg te pinken, maar mocht je elkaar over een paar jaar weer tegenkomen heb je tenminste een goede indruk achtergelaten.
Hoe schrijf je een ontslagbrief?
Wat zijn ontslagbrieven?
Zoals de naam al doet vermoeden: een ontslagbrief is een brief waarmee je je baan opzegt. Deze brief stuur je naar je werkgever om definitief je baan op te zeggen. Hiermee zet je op zwart en wit wanneer je precies uit dienst treedt. Het is belangrijk dat je deze opstuurt zodat je geen misverstand krijgt met je werkgever.
Wat zet je in een ontslagbrief?
In een ontslagbrief zet je volgende zaken:
- De adresgegevens van het bedrijf
- Jouw naam en adresgegevens
- De naam van jouw leidinggevende
- Jouw functie
- De wettelijke duur van je opzegtermijn
- De mededeling dat je het contract definitief beëindigt
- De datum dat je contract beëindigt
- Welke vakantiedagen je wil opnemen in de opzegtermijn
Vergeet ook niet om:
- Een ondertekening (datum, plaats en handtekening) om je brief te bekrachtigen
- Je ontslagbrief aangetekend te versturen.
In principe kan je kort briefje schrijven zoals:
Beste Meneer X, Door middel van deze brief beëindig ik onze arbeidsovereenkomst d. d. 1 maart 2018 per 1 december 2021, Met vriendelijke groet.
Erg sympathiek is dat echter niet. Je kunt veel beter de brief iets persoonlijker maken. Bedank bijvoorbeeld de persoon in kwestie voor deze leerzame periode en fijne samenwerking. Dan eindig je deze periode op een positieve noot!
Hoe dien je jouw ontslag in? Per e-mail of per post?
Vraag gerust aan je werkgever hoe ze jouw opzegging graag ontvangen. In sommige gevallen is een opzegging via e-mail voldoende. Zorg er dan wel voor dat je bewijs hebt dat de werkgever jouw brief heeft ontvangen. Via de post kan je dat het beste doen met een aangetekende brief. Bewaar dan wel een kopie van het verzendbewijs. Als je opzegt per e-mail, vraag dan om een bevestigingsmail. Let er wel goed op dat ze daarin laten merken dat ze daadwerkelijk de inhoud van je mail hebben gelezen en akkoord gaan met je opzegging, zodat je altijd bewijs hebt van de gemaakte afspraken.
Voorbeeld van een ontslagbrief
Jouw naam
Jouw adresgegevens
Bedrijfsnaam
t.a.v. jouw leidinggevende
Bedrijfsgegevens
Plaats en datum: [vul hier de datum en plaats in] Inzake: beëindiging van arbeidsovereenkomst
Geachte heer/mevrouw [naam van bedrijfsleider of Hr-medewerker],
Naar aanleiding van ons gesprek d.d. [datum gesprek], wil ik via deze brief graag officieel mijn arbeidsovereenkomst bij [naam bedrijf] beëindigen. Graag wil ik u bedanken voor deze leerzame periode en de prettige samenwerking. Met veel plezier ging ik naar mijn werk.
Uiteraard respecteer ik de contractuele opzegtermijn van [aantal maanden]. Mijn arbeidscontract zal dan ook aflopen op [datum dat je contract afloopt]. Ook zal ik in deze periode ervoor zorgen dat alle lopende zaken netjes afgerond worden, zodat mijn taken op een soepele manier overgedragen kunnen worden aan een vervanger.
Zou u kunnen bevestigen dat u de inhoud van deze brief in goede orde ontvangen heeft?
Ik wens u en [naam bedrijf] nog veel succes in de toekomst.
Met vriendelijke groeten,
[handtekening]