Er is maar 1 ding belangrijk! Gemotiveerde mensen op de werkvloer.
Volgens mij is er, met betrekking tot personeel, maar één ding waar werkgevers, managers, pz afdelingen, hr teams en verzuimconsulentes mee bezig moeten zijn en dat is.. medewerkers motiveren en ze gemotiveerd houden! En dan heb ik het over intrinsieke motivatie. De motivatie van binnenuit: de echte gedrevenheid.
Goed nieuws!
Iedereen heeft de motivatie al in zich.. Aan de leidinggevenden, managers, hr professional de taak die motivatie aan te boren en de randvoorwaarden te scheppen om de motivatie aan te spreken.
Belangrijk is dus om te weten.. waardoor raakt iemand gemotiveerd (motivatiepatroon)? Dat is voor ieder verschillend want het is afhankelijk van achtergrond, overtuigingen, (levens)doelstellingen etc. Het is dus belangrijk om je medewerker te kennen als je hem/haar wilt motiveren. Een aantal randvoorwaarden zal ik opsommen:
- Zit de medewerker op de juiste plek? (zijn er bijv voldoende ontwikkelmogelijkheden)
- Heeft de medewerker voldoende keuzevrijheid? (hoe meer vrijheid hoe meer intrinsieke motivatie naar buiten kan komen)
- Is er genoeg persoonlijke invloed waardoor medewerkers zich trots kunnen voelen op hun werk
En dan is het een kwestie van communiceren met elkaar. Luister naar elkaar, geef feedback, geef aandacht, geef ruimte/verantwoordelijkheid. Achterhaal dus daarbij de motivatiepatronen van de medewerkers. Dit kunnen zijn:
- Macht (bepaalde positie en daarbij behorende status)
- Betekenis (waarde van het werk)
- Deskundigheid
- Creativiteit
- Verbondenheid met een groep
- Autonomie
- Zekerheid
- Materiële beloning
Motiveren loont
Gemotiveerde medewerkers zijn enorm belangrijk voor een bedrijf. Ze zijn:
- – flexibeler
- – zijn veel minder vaak ziek
- – zijn ambassadeurs voor het bedrijf
- – nemen anderen mee in hun motivatie en motiveren daardoor anderen
- – kunnen en willen uitdagingen aangaan
- – zijn oplossingsgericht
- – behalen hun (en de bedrijfs-)doelen vaak sneller
- – zelfstandiger
- – prettige collega’s
Dus… alle pijlen op het motiveren van medewerkers. En je zult merken dat het bedrijf daar heel snel al veel vruchten van plukt. Sommige doelgroepen zijn minder makkelijk te motiveren dan anderen. Denk maar eens aan de moeder die net terug is van zwangerschapsverlof, nog gebroken heeft, moeite heeft met het organiseren van haar nieuwe leven en van wie het arbeidsethos toch echt veranderd is. Juist deze doelgroep verdient extra aandacht. Ga in gesprek en vraag wat ze nodig hebben om weer gemotiveerd en energiek aan het werk te gaan! Is het zo simpel.. Ja, zo simpel is het!
Meer weten over het motiveren van moeders/medewerkers? Contact gerust Succesmoeders en houdt de webinars in de gaten!